Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door basloze fret »

De bas staat ook wel overdreven hard natuurlijk. Het spel van Pastorius is natuurlijk op een bepaalde manier vaak wel erg opdringerig en ik kan me voorstellen dat andere solisten en niet-bassisten daar niet altijd blij mee zijn, vandaar misschien de reactie van Brecker. Als bassist luister je toch altijd met een andere oor.

Wat mij stoort bij die DVD (ik heb hem ook) is steeds die beelden tussendoor. Ik wil gewoon de muzikanten en het concert zien en niet die semi-artistieke beelden. In het geval van bovenstaande video hebben die beelden van Las Vegas volgens mij ook niks met de muziek te maken, maar ik heb me ook nooit verdiept in de tekst.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22643
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Ik heb de DVD ook en dat stoorde me ook mateloos....de hele tijd zit je te wachten tot de groep weer in beeld komt, zeker tijdens bepaalde passages waarnaar je zit te snakken :-)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Basles.be
Berichten: 1926
Lid geworden op: 28 mar 2008, 17:37

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Basles.be »

Iemand al opgevallen dat er een stuk weggeknipt is uit bovenstaande versie? Rond 3min40 zijn er 12 maten uitgeknipt (voor de vele triolen op het eind)
EDIT: net de DVD (Oude Amerikaanse NTSC versie) gecheckt en er is inderdaad 12 maten weggelaten in de video, die wel op de CD staan.
Laatst gewijzigd door Basles.be op 20 aug 2017, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- Privé- & Online baslessen
- Nieuwe Transcriptie (21/04/24)
- Facebook
- Nu ook op Instagram
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

BassKees schreef: 19 aug 2017, 23:59 Juist dát valt me het meeste op de laatste tijd als ik luister naar Jaco live. Heel erg veel mid en presence in zijn geluid, maar weinig diepte. Op de studio-opnames wordt dat nog redelijk goed gecompenseerd met equalizing maar live hoor je dat inderdaad niet terug.
Egocentrisch equalisen is dat. :)
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4352
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Unlord »

Ik ben niet gecharmeerd van het basspel wat Jaco hier laat horen. Voor mij is deze hele opname nieuw en de hele tijd stoor ik me eigenlijk aan de bas. Of liever: aan het gekut. Het kan technisch wellicht fenomenaal zijn, smaakvol vind ik het allerminst. En tegen het einde al helemaal niet als ie de sax solo aan het verkloten is!
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »



Fijne harmonisaties en de timing van de fills....toch wel erg lekker en muzikaal.

Heerlijke combi met Anton ook

Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

David op een Pedulla op een nogal ruwe opname

Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door BassAgent »

wombatboter schreef: 19 aug 2017, 18:23 Op één of andere manier heb ik bij dat filmpje het gevoel dat Brecker de toeren van Pastorius toen wat beu was....na dat loopje op het einde beeld ik me bijna in dat hij zegt : "Yeah, right..." maar ik kan me vergissen.
Ik meen me te herinneren dat ik een keer ergens heb gelezen dat Brecker het vooral erg irritant vond dat Jaco nog wel eens de neiging had om de changes van het schema (en bij The Dry Cleaner is het nogal wat) en gewoon op zo'n pedal noot te blijven hangen. Als er een toetsenist of gitarist bij zit kan dat wel, maar als je alleen hem hebt als harmonische ondersteuning... Heftig ;)
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Miles zei tegen Monk 'gij zult niet compen'...'t is nooit goed dus. :)
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door BassKees »

BassAgent schreef: 20 aug 2017, 21:32
wombatboter schreef: 19 aug 2017, 18:23 Op één of andere manier heb ik bij dat filmpje het gevoel dat Brecker de toeren van Pastorius toen wat beu was....na dat loopje op het einde beeld ik me bijna in dat hij zegt : "Yeah, right..." maar ik kan me vergissen.
Ik meen me te herinneren dat ik een keer ergens heb gelezen dat Brecker het vooral erg irritant vond dat Jaco nog wel eens de neiging had om de changes van het schema (en bij The Dry Cleaner is het nogal wat) en gewoon op zo'n pedal noot te blijven hangen. Als er een toetsenist of gitarist bij zit kan dat wel, maar als je alleen hem hebt als harmonische ondersteuning... Heftig ;)
Dry Cleaner is gewoon een jazz blues schema, kan prima met een pedal note inderdaad.
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Apart ding wel

Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22643
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Hij doet me in de eerste minuten erg aan mijn Belgrado denken..
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Komt dat niet door de Delano pickup? Zit toch ook in die van jou?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22643
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door wombatboter »

Inderdaad, ook zo'n ronde....heb er deze week de Elixirs afgehaald en er de gewone goedkope D'Addario's weer opgezet...enorm verschil, al de compressie is uit de klank en hij is weer helemaal de oude (dat was ik wat vergeten). Voor mij geen gecoate snaren meer op mijn gefrette bassen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Pedullist
palingsoundpurist
Berichten: 18730
Lid geworden op: 13 okt 2007, 17:46

Re: Basgitaarfilmpjes op Google Video, YouTube

Bericht door Pedullist »

Ben wel benieuwd naar wat jij van Cobalt rounds vindt. Ze zijn heerlijk snappy op min Jazz.
Plaats reactie