Pickups: wat heb jij in je bas & waarom?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Mooi zo! Fijne keus denk ik ook, met jouw motivatie. Ik ben nog steeds erg gelukkig met de Barts in mijn fretless! :)
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Bericht door en Adriaan »

Het is voor mij een jarenlange zoektocht geweest.
In mijn zelfbouwbas #1 zitten Seymour Duncan AJJ2 Lightnin' Rods.
In mijn zelfbouwbas #2 EMG 35CS humbuckers.
In mijn zelfbouwbas #3 Lindy Fralin Split Jazz.
En daarme kwam de zoektocht ten einde want deze zomer komen die ook in mijn zelfbouwbas #4.
Gebruikersavatar
Keith
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jan 2009, 19:48

Bericht door Keith »

Afbeelding


:twisted:
Knalleuh!
- Rickenbacker 4001JG 83'
- Fender Musicmaster Olympic White '71
- Squier Bronco Metallic Sparkle Blue
- Ibanez Acoustic Bass
- Squier Jazzmaster
- Ampeg Portaflex 500
- Ampeg Portaflex HE210
Peter

Bericht door Peter »

Ha, die ken ik! 8) Dan voor de volledigheid ook nog even z'n broer:

Afbeelding
Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Bericht door The Mule »

Alembic pups, omdat... tja, het is een Alembic! :wink:
"Hij lachte uit de diepte waar de bassen wonen" - Simon Carmiggelt
Gebruikersavatar
Spinal Tap
Berichten: 3039
Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57

Bericht door Spinal Tap »

Fender pups, omdat... tja, het is een Fender! :lol:
Gebruikersavatar
Witchfynder
Berichten: 1144
Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06

Bericht door Witchfynder »

DiMarzio pups, omdat... tja, het is een Samick! Uh, wacht.. :lol:
Ja, ik ben linkshandig! :P

Samick AS w/ DiMarzio pups // Dean Edge 4 w/ EMG electronics // Rogue LX200B (Fretloos) // Squier VM Jazz
Hartke LH-500+Hartke HyDrive 410+Phonic PPC8000+BBE BMax+Korg DTR-1000+TC Electronics G-Sharp

Conorach||MySpace
Gebruikersavatar
SURVIVOR
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 sep 2005, 00:43

Bartolini: Humbuckers MV5CBC vs. MV52CBJD

Bericht door SURVIVOR »

.
Hallo allemaal,


Ik heb een vraag over twee Bartolini Humbucker-types...
Bartolini heeft twee lijnen pickups: De Classic Bass en de Original Series...
Het gaat mij om de twee humbuckers (5-string) uit de Classic Bass-lijn:

MV5CBC = 5-string dual coil humbucker
MV52CBJD = 5-string quad coil - 2 CBJD structures (twee Jazz-pickups in één)


Vraag:

Weet er iemand of er tussen deze twee humbucker-types ook geluidsverschil in zit..?
Iemand enig idee, een verklaring, of heeft er iemand zelfs ervaring met deze pickups..?


Bij voorbaat dank...

.
Basses

-Fender American Standard Jazz Bass
-Warwick FNA Jazzman
-Maison Prodigy
-SigmaGuitars BMC-1STE


Amps + Cabinets

-Hevos 400D
-Hevos Power 2 x 10" + tweeter
-Hevos Power 1 x 15"

-Fender Rumble 75
-Ampeg BA108 Bass


Pascal Keyner
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22189
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Als ze hetzelfde zouden klinken zou het economisch niet al te verantwoord zijn er twee types van te maken. Je kunt er dus van uitgaan dat ze anders klinken.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13439
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Met gitaren was ik altijd in de weer met modificaties aan hardware en electronica, maar grappig genoeg heb ik die noodzaak met bassen nooit gevoeld. Een bas spreekt me aan of niet, en als het ding me (al dan niet na verloop van tijd) niet aanspreekt gaat hij weer weg. De enige uitzondering tot nu toe is mijn Fender '75 Jazz reissue: Hipshot tuners, D-tuner, BadAss II brug, elementkap, Audere JZ3T preamp (binnenkort een De Gier / Vanderkley FatBoost). Maar nog altijd de stock pickups! :)
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

P & J

Bericht door Pellek »

Ik heb nu enkel een Precision en Jazz bas, met daarin respectievelijk een oud Fender Precision element, en een 75RI setje.

De reden is dat ik actief niet zo mooi vind, en ik nu wel blij ben met dit setje (moet nog steeds de Precision laten fretten, maar dat komt nog wel). De Jazz wilde ik eerst verkopen, en nu speel ik er weer enorm veel op, dus ben achteraf blij dat ik em niet heb kunnen verkopen voor de prijs die ik wou :D .

Verder nog een 5 snaar die nu bij Jack ligt met Mighty Mite elementen, waarbij ik eerst wil kijken hoe dat ding klinkt voordat ik beslis of ik die passief ga maken (grote kans dat dat gaat gebeuren).
Gebruikersavatar
Chris90
Berichten: 1283
Lid geworden op: 13 jul 2007, 12:12

Bericht door Chris90 »

In mijn warwick zitten nog de oude originele EMG's = super.. boerjes gebruikt zijn eigen pickups, MM geen idee gewoon standaard? Sandberg - delano en in mijn richwood zitten pickups van de bart smit.
Warwick fanboy.

EBS - Vanderkley - Glockenklang
Gebruikersavatar
QuoVadis
Kwoo
Berichten: 3418
Lid geworden op: 30 dec 2004, 18:32

Bericht door QuoVadis »

Ik heb in bijna al mijn bassen de originele elementen zitten, onder het motto 'if it ain't broken, don't fix it'. Klinkt allemaal prima en bovendien zijn nieuwe elementen de investering waarschijnlijk niet waard omdat geen van mijn bassen erg duur is (allemaal ruim onder de 1000 euro).
In mijn Squier VM jazz zitten Fender elementen, van hetzelfde type als in de Geddy Lee signature jazz. De vorige eigenaar had deze modificatie uitgevoerd en dat bevalt me prima.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik heb een aantal basgitaren en daarin zitten verschillende elementen.
Allemaal met hun eigen voor- en nadelen.

Maar de elementen die overal bovenuit steken zijn de Gibson Lo-Z pickups uit de Les Paul Bassen.
Door de lage impedantie hebben ze een heel lage output. Maar dat is juist ook weer de kracht; je wordt gedwongen om je amp (in mijn geval full tube) flink open te zetten. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de rijke toon die een full tube eindtrap met zich mee brengt.

Mocht je geen gebruik willen maken van de lage impedantie naar de amp toe kun je gebruik maken van een impedantieomvormer. Die werd destijds standaard bijgeleverd als losse plug en later -in de Triumph- ingebouwd en via een schakelaar aan of uit te zetten. Met de impedantieomvormer ertussen heb je een normale output.

Elke Gibson lo-z pickup is een stacked humbucker met drie coiltaps.
Stacked betekent dat de spoelen bovenop elkaar zitten. De spoelen zijn gigantisch groot. Dat komt doordat er hele dikke draad is gebruikt voor de wikkelingen. Dit neem veel plaats in beslag. De wikkelingen worden in drie etappes (coiltaps~) onderverdeeld. Hierdoor kun je het impedantieniveau nog regelen. Dit heeft gevolg voor de Tone. Vandaar dat de switch waarmee je de coiltaps kiest Tone Selector heet.

De elementen hebben een heel gelijkmatig verloop van hoog naar laag: Van het diepste en strakste laag naar kristalhelder hoog, wat nergens schreeuwerig wordt. Dat het laag zo strak blijft komt door het enorme dynamische bereik wat lage impedantie met zich meebrengt. Ook al beuk je nog zo hard op de snaren, de bas zal niet snel over zijn nek gaan. Je houdt heel lang een strakke ronde toon.


Het nadeel van deze elementen -voor mij- is dat ik alle andere elementen op basgitaren hier mee vergelijk. Voor mij zijn deze elementen het ijkpunt geworden. En tot nu toe heb er geen gevonden die ze overtreffen. Ondanks verwoede pogingen...
Ik heb er dan ook een aantal in andere bassen gebouwd omdat dat de enige oplossing was om ze te laten klinken zoals ik dat wilde 8)

Afbeelding
Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Marcus62
TAFKACBFKAQ
Berichten: 4488
Lid geworden op: 21 mar 2011, 21:58

Bericht door Marcus62 »

De Yamaha BB604 heeft nog steeds de stcok-PU's en de reden: naar tevredenheid. De LC B52 heeft ook nog de stock-PU en de reden is gemakzucht en ik twijfel of ik ze wel moet/wil vervangen.

De LC VS-1 heeft onlangs een Mighty Mite splitcoil. Reden is dat deze PU "geen drol" (op Ebay) kost, maar bovendien lekker veel laag geeft, een lekkere ronk geeft vooral als je boven de PU aanslaat en een stevige output heeft.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe

Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Plaats reactie