Pickups: wat heb jij in je bas & waarom?
- en Adriaan
- Berichten: 4083
- Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44
- Spinal Tap
- Berichten: 3039
- Lid geworden op: 22 jan 2005, 12:57
- Witchfynder
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 30 apr 2008, 02:06
Bartolini: Humbuckers MV5CBC vs. MV52CBJD
.
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over twee Bartolini Humbucker-types...
Bartolini heeft twee lijnen pickups: De Classic Bass en de Original Series...
Het gaat mij om de twee humbuckers (5-string) uit de Classic Bass-lijn:
MV5CBC = 5-string dual coil humbucker
MV52CBJD = 5-string quad coil - 2 CBJD structures (twee Jazz-pickups in één)
Vraag:
Weet er iemand of er tussen deze twee humbucker-types ook geluidsverschil in zit..?
Iemand enig idee, een verklaring, of heeft er iemand zelfs ervaring met deze pickups..?
Bij voorbaat dank...
.
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over twee Bartolini Humbucker-types...
Bartolini heeft twee lijnen pickups: De Classic Bass en de Original Series...
Het gaat mij om de twee humbuckers (5-string) uit de Classic Bass-lijn:
MV5CBC = 5-string dual coil humbucker
MV52CBJD = 5-string quad coil - 2 CBJD structures (twee Jazz-pickups in één)
Vraag:
Weet er iemand of er tussen deze twee humbucker-types ook geluidsverschil in zit..?
Iemand enig idee, een verklaring, of heeft er iemand zelfs ervaring met deze pickups..?
Bij voorbaat dank...
.
Basses
-Fender American Standard Jazz Bass
-Warwick FNA Jazzman
-Maison Prodigy
-SigmaGuitars BMC-1STE
Amps + Cabinets
-Hevos 400D
-Hevos Power 2 x 10" + tweeter
-Hevos Power 1 x 15"
-Fender Rumble 75
-Ampeg BA108 Bass
Pascal Keyner
-Fender American Standard Jazz Bass
-Warwick FNA Jazzman
-Maison Prodigy
-SigmaGuitars BMC-1STE
Amps + Cabinets
-Hevos 400D
-Hevos Power 2 x 10" + tweeter
-Hevos Power 1 x 15"
-Fender Rumble 75
-Ampeg BA108 Bass
Pascal Keyner
Met gitaren was ik altijd in de weer met modificaties aan hardware en electronica, maar grappig genoeg heb ik die noodzaak met bassen nooit gevoeld. Een bas spreekt me aan of niet, en als het ding me (al dan niet na verloop van tijd) niet aanspreekt gaat hij weer weg. De enige uitzondering tot nu toe is mijn Fender '75 Jazz reissue: Hipshot tuners, D-tuner, BadAss II brug, elementkap, Audere JZ3T preamp (binnenkort een De Gier / Vanderkley FatBoost). Maar nog altijd de stock pickups!
P & J
Ik heb nu enkel een Precision en Jazz bas, met daarin respectievelijk een oud Fender Precision element, en een 75RI setje.
De reden is dat ik actief niet zo mooi vind, en ik nu wel blij ben met dit setje (moet nog steeds de Precision laten fretten, maar dat komt nog wel). De Jazz wilde ik eerst verkopen, en nu speel ik er weer enorm veel op, dus ben achteraf blij dat ik em niet heb kunnen verkopen voor de prijs die ik wou .
Verder nog een 5 snaar die nu bij Jack ligt met Mighty Mite elementen, waarbij ik eerst wil kijken hoe dat ding klinkt voordat ik beslis of ik die passief ga maken (grote kans dat dat gaat gebeuren).
De reden is dat ik actief niet zo mooi vind, en ik nu wel blij ben met dit setje (moet nog steeds de Precision laten fretten, maar dat komt nog wel). De Jazz wilde ik eerst verkopen, en nu speel ik er weer enorm veel op, dus ben achteraf blij dat ik em niet heb kunnen verkopen voor de prijs die ik wou .
Verder nog een 5 snaar die nu bij Jack ligt met Mighty Mite elementen, waarbij ik eerst wil kijken hoe dat ding klinkt voordat ik beslis of ik die passief ga maken (grote kans dat dat gaat gebeuren).
Ik heb in bijna al mijn bassen de originele elementen zitten, onder het motto 'if it ain't broken, don't fix it'. Klinkt allemaal prima en bovendien zijn nieuwe elementen de investering waarschijnlijk niet waard omdat geen van mijn bassen erg duur is (allemaal ruim onder de 1000 euro).
In mijn Squier VM jazz zitten Fender elementen, van hetzelfde type als in de Geddy Lee signature jazz. De vorige eigenaar had deze modificatie uitgevoerd en dat bevalt me prima.
In mijn Squier VM jazz zitten Fender elementen, van hetzelfde type als in de Geddy Lee signature jazz. De vorige eigenaar had deze modificatie uitgevoerd en dat bevalt me prima.
Ik heb een aantal basgitaren en daarin zitten verschillende elementen.
Allemaal met hun eigen voor- en nadelen.
Maar de elementen die overal bovenuit steken zijn de Gibson Lo-Z pickups uit de Les Paul Bassen.
Door de lage impedantie hebben ze een heel lage output. Maar dat is juist ook weer de kracht; je wordt gedwongen om je amp (in mijn geval full tube) flink open te zetten. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de rijke toon die een full tube eindtrap met zich mee brengt.
Mocht je geen gebruik willen maken van de lage impedantie naar de amp toe kun je gebruik maken van een impedantieomvormer. Die werd destijds standaard bijgeleverd als losse plug en later -in de Triumph- ingebouwd en via een schakelaar aan of uit te zetten. Met de impedantieomvormer ertussen heb je een normale output.
Elke Gibson lo-z pickup is een stacked humbucker met drie coiltaps.
Stacked betekent dat de spoelen bovenop elkaar zitten. De spoelen zijn gigantisch groot. Dat komt doordat er hele dikke draad is gebruikt voor de wikkelingen. Dit neem veel plaats in beslag. De wikkelingen worden in drie etappes (coiltaps~) onderverdeeld. Hierdoor kun je het impedantieniveau nog regelen. Dit heeft gevolg voor de Tone. Vandaar dat de switch waarmee je de coiltaps kiest Tone Selector heet.
De elementen hebben een heel gelijkmatig verloop van hoog naar laag: Van het diepste en strakste laag naar kristalhelder hoog, wat nergens schreeuwerig wordt. Dat het laag zo strak blijft komt door het enorme dynamische bereik wat lage impedantie met zich meebrengt. Ook al beuk je nog zo hard op de snaren, de bas zal niet snel over zijn nek gaan. Je houdt heel lang een strakke ronde toon.
Het nadeel van deze elementen -voor mij- is dat ik alle andere elementen op basgitaren hier mee vergelijk. Voor mij zijn deze elementen het ijkpunt geworden. En tot nu toe heb er geen gevonden die ze overtreffen. Ondanks verwoede pogingen...
Ik heb er dan ook een aantal in andere bassen gebouwd omdat dat de enige oplossing was om ze te laten klinken zoals ik dat wilde
Allemaal met hun eigen voor- en nadelen.
Maar de elementen die overal bovenuit steken zijn de Gibson Lo-Z pickups uit de Les Paul Bassen.
Door de lage impedantie hebben ze een heel lage output. Maar dat is juist ook weer de kracht; je wordt gedwongen om je amp (in mijn geval full tube) flink open te zetten. Hierdoor maak je optimaal gebruik van de rijke toon die een full tube eindtrap met zich mee brengt.
Mocht je geen gebruik willen maken van de lage impedantie naar de amp toe kun je gebruik maken van een impedantieomvormer. Die werd destijds standaard bijgeleverd als losse plug en later -in de Triumph- ingebouwd en via een schakelaar aan of uit te zetten. Met de impedantieomvormer ertussen heb je een normale output.
Elke Gibson lo-z pickup is een stacked humbucker met drie coiltaps.
Stacked betekent dat de spoelen bovenop elkaar zitten. De spoelen zijn gigantisch groot. Dat komt doordat er hele dikke draad is gebruikt voor de wikkelingen. Dit neem veel plaats in beslag. De wikkelingen worden in drie etappes (coiltaps~) onderverdeeld. Hierdoor kun je het impedantieniveau nog regelen. Dit heeft gevolg voor de Tone. Vandaar dat de switch waarmee je de coiltaps kiest Tone Selector heet.
De elementen hebben een heel gelijkmatig verloop van hoog naar laag: Van het diepste en strakste laag naar kristalhelder hoog, wat nergens schreeuwerig wordt. Dat het laag zo strak blijft komt door het enorme dynamische bereik wat lage impedantie met zich meebrengt. Ook al beuk je nog zo hard op de snaren, de bas zal niet snel over zijn nek gaan. Je houdt heel lang een strakke ronde toon.
Het nadeel van deze elementen -voor mij- is dat ik alle andere elementen op basgitaren hier mee vergelijk. Voor mij zijn deze elementen het ijkpunt geworden. En tot nu toe heb er geen gevonden die ze overtreffen. Ondanks verwoede pogingen...
Ik heb er dan ook een aantal in andere bassen gebouwd omdat dat de enige oplossing was om ze te laten klinken zoals ik dat wilde
De Yamaha BB604 heeft nog steeds de stcok-PU's en de reden: naar tevredenheid. De LC B52 heeft ook nog de stock-PU en de reden is gemakzucht en ik twijfel of ik ze wel moet/wil vervangen.
De LC VS-1 heeft onlangs een Mighty Mite splitcoil. Reden is dat deze PU "geen drol" (op Ebay) kost, maar bovendien lekker veel laag geeft, een lekkere ronk geeft vooral als je boven de PU aanslaat en een stevige output heeft.
De LC VS-1 heeft onlangs een Mighty Mite splitcoil. Reden is dat deze PU "geen drol" (op Ebay) kost, maar bovendien lekker veel laag geeft, een lekkere ronk geeft vooral als je boven de PU aanslaat en een stevige output heeft.
Yamaha BB604 (modified)
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe
Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass
Harley Benton PB20-SBK
Harley Benton MB-4 SB Deluxe
Harley Benton HBW20
Vox Amplug bass