Pickups: wat heb jij in je bas & waarom?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
-Martien-
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:12

Bericht door -Martien- »

ik heb dimarizo ultra jazz neck en bridge in mijn tokai jazzsound zitten, klinken lekker en het zijn stacks dus ik heb geen hum problemen.
ik heb de bas nog niet geprobeerd met de stock PU's omdat ik denk dat deze toch wel beter zijn, ik heb hem ook zo gekocht dus...
het enige is dat ik het gevoel heb alsof ze een beetje weinig output hebben heeft iemand anders daar verstand van of het bv komt door een fout in de bedrading of gewoon de pickups zelf?

Martien
Gebruikersavatar
Pyroman
Berichten: 1714
Lid geworden op: 19 sep 2006, 16:48

Bericht door Pyroman »

Seymour Duncan Quarterpounder in mn ESP P-bass
En de originele Pickups in mn Guild. Dat zijn een soort van Jazz humbuckers.
Peter

Bericht door Peter »

-Martien- schreef:ik heb dimarizo ultra jazz neck en bridge in mijn tokai jazzsound zitten, klinken lekker en het zijn stacks dus ik heb geen hum problemen.
ik heb de bas nog niet geprobeerd met de stock PU's omdat ik denk dat deze toch wel beter zijn, ik heb hem ook zo gekocht dus...
het enige is dat ik het gevoel heb alsof ze een beetje weinig output hebben heeft iemand anders daar verstand van of het bv komt door een fout in de bedrading of gewoon de pickups zelf?

Martien
Weinig output met DiM UltraJazz ??? Nou, aan de pickups kan het niet liggen denk ik, want ik heb deze ook een paar jaar gehad, maar die hadden geweldige hoge output! Ik zou even naar je bas laten kijken door een vakman.
Gebruikersavatar
SanderI
Berichten: 163
Lid geworden op: 31 mar 2007, 13:15

Bericht door SanderI »

Ik gebruik de standaard Fender Jazz usa pickups. Klinken gewoon al echt vet en geven het geluid wat ik zoek. Kan later misschien nog wel veranderen maar voor nu zijn ze top!
wat zal ik hier eens zetten.... ?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7209
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Bericht door HNZ »

NORDSTRAND!!!

Door deGier gitaarbouw - Schiedam (die is ook de importeur, geloof ik) in m'n Fender JazzV laten zetten. AAAAAARRGGHHH! Wat een waanzinnige sound en output!
Ga ook het p-bas element in m'n oude Ibanez Roadstar II door een Nordstrand laten vervangen...
Gebruikersavatar
Da Ben-E's
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 feb 2005, 20:49

Bericht door Da Ben-E's »

Bartolini's in mijn Lakland
Seymour Duncan's in mijn Santander
Noiseless' in mijn Fender DeLuxe V USA
DiMarzio's in mijn Fender JB RI' 75
-------------------------------------------------
SWR SM400
Bag End Q10BX-D
Lakland 55-02
Fender JB reissue '75
Stingray5
HK5 (Basslines PU en elektonica)
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

EMG-Hz's in m'n Spector. Die heb ik erin omdat ze er standaard in zaten en ze bevallen me goed. Ze klinken vrij agressief en daar moet je van houden. Ik in ieder geval wel. En nu snel weg voordat Stinky zich hier meld! :twisted:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Afbeelding
Spectorbass
Berichten: 1765
Lid geworden op: 22 jan 2006, 21:24

Bericht door Spectorbass »

WAAAAAAAAH!! :D
Gebruikersavatar
SURVIVOR
Berichten: 318
Lid geworden op: 03 sep 2005, 00:43

Pickups: Seymour Duncan vs. Bartolini >> Jazz + Humbucker

Bericht door SURVIVOR »

.

In m'n Warwick FNA Jazzman (5-string) heb ik Seymour Duncans (J/MM) zitten... De reden dat ik deze pickups in m'n bas heb zitten, is vanwege de vette, aggressieve, bla bla bla (slap-) sound die ik jaren geleden wilde toen ik m'n Warwick kocht... Maar nu wil + ga ik overstappen... Een lange tijd geleden al wilde ik de Seymour Duncans gaan vervangen door Bartolini's vanwege de veelzijdigheid, en vanwege de dikke, ronde, smoothy, volle, modderige sound die ik op een gegeven moment wilde... En voor zo'n 95% van de nummers die ik speel + wil spelen, speel ik fingerstyle; Rock (Classics), Disco (Classics),
Soul (Classics), Funk, Jazz, Reggae, Latin, Dance, R&B, New Wave, Ska, Punk, Blues, Country,
Rock 'n Roll... Sinds kort heb ik overwogen om de Seymour Duncans te gaan vervangen door Bartolini's...

Ook heb ik een vraag:

Pas geleden heb ik via het internet Bartolini's (een Jazz-PU en een MM-PU) besteld, en over een paar daagjes heb ik ze binnen... Maar ik kwam er net pas achter dat de twee Bartolini's, die ik besteld heb, beiden van twee verschillende Bartolini-series zijn:

De J (Jazz) is van de Bartolini "Original"-serie: de 59J1-L
En de MM (Humbucker) van de Bartolini "Classic Bass"-serie: de MV5CBC

Bartolini "Classic Bass"-serie: https://www.bartolini.net/information/ba ... _pu_s5.htm
Bartolini "Original"-serie: https://www.bartolini.net/information/ba ... s_pu_s.htm


Vraag:

Maakt dat qua sound, output, balans etc., wat uit dat de J-pickup en de MM-pickup beiden van twee verschillende Bartolini-series zijn..? Matchen die pickups eigenlijk wel met elkaar..?

Ik hoop niet dat ik een miskoop/-bestelling heb gedaan...

.
Basses

-Fender American Standard Jazz Bass
-Warwick FNA Jazzman
-Maison Prodigy
-SigmaGuitars BMC-1STE


Amps + Cabinets

-Hevos 400D
-Hevos Power 2 x 10" + tweeter
-Hevos Power 1 x 15"

-Fender Rumble 75
-Ampeg BA108 Bass


Pascal Keyner
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

In mijn Marleaux heb ik DiMarzio's gezet. Waarom? Dat waren elementen waar ik toevallig via Marktplaats goedkoop aan kon komen en die met minimaal freeswerk gingen passen. En ze klinken ook nog eens een heel stuk beter :lol: .
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 4229
Lid geworden op: 12 jul 2005, 15:04

Bericht door Henry »

Fender Custom shop elementen, worden er vanavond ingezet, door Peter, evenals nieuwe pots en zo.
| Sire MM V3 | MB Little Mark II | MB STD 102 HF - 4 |

"You´re As Good As The People You Play With"
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

De schroeven doen mij vermoeden dat het (al dan niet aangepaste) Bartolini's zijn :) Humbuckers iig. Sowieso hou ik van de kracht die een soapbar-humbucker met zich mee brengt, single coils vind ik toch vaak iets missen.

Er zit een lekker knor in het laag, zo'n korrel die het zo heerlijk hoorbaar maakt in muziek.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

In de regel vervang ik alleen elementen als er iets kapot gegaan is, met uitzondering van het brugelement in m'n fretloze 4 snaar. Dat vond ik nogal zwakjes i.v.m. de P-J 4 fretless die ik eerder had. Op een dag hield ik m'n nieuwe fretloos voor het wrak van m'n eerste hollowbody, dat ik voor de gein ook op m'n versterker had aangesloten. Er kwam een veel helderder geluid uit bij de brug. Dus na wat passen en meten dat oude Hofner 512 element in m'n fretloze 4 gezet.
Dat ging een tijdje goed, tot ik een keer op een zware bassman inplugde en ik na een minuut of 5 een vreemde ritsel gevolgd door een metalige sis hoorde, spoel kaduuk.
In eerste instantie wilde ik een Musicman humbucker als vervanging bij de brug zetten, maar dat werd me afgeraden in combinatie met passieve P's. Ik keek verder en kon een DiMarzio G humbucker voor een mooi prijsje kopen. De gok gewaagd en niet ontevreden. Gaat niet zo hard als de Hofner, maar geeft meer laag in combinatie met de P's, definieert wat beter.

De Hofner heb ik opnieuw laten wikkelen samen met een Crucianelli humbucker die oorspronkelijk in de hollowbody zaten. Beiden heb ik op een Ibanez EB3 body gezet. Klinkt wat steviger dan de oude hollowbody, maar heeft wel ongeveer dezelfde klank.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Is dit zo'n serieus onderwerp dat we een MEGA BUMP van 3.5 jaar zo maar voorbij laten gaan ? :rofl:
Experience is the ultimate teacher
Plaats reactie