Het Spector topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

Bolobass schreef:Mijn StingRay 5 heeft ook een 34" mensuur, geen probleem met snaarspanning. Dat ligt waarschijnlijk meer aan de snaren die er op liggen.
Ik gebruik DR strings DDT snaren, 135 - 50.
Ik gebruik Ernie ball 0.050 - 0.135 op mijn warwick, maar dat vind ik nog niet strak genoeg. Die DDT snaren zijn die ook strakker in gewone stemming? Ik meende ergens gelezen te hebben dat deze snaren meer spanning leveren bij een lagere stemming, dat ze dus minder snel slap gaan hangen bij het omlaag stemmen.

Ik heb tot nu toe ongeveer 5 5 snaren gehad denk ik, waarvan 1 een 35" scale (Schecter stiletto extreme) en dat was ook de enige bas met een fijne strakke B. Er zit onderling wel veel verschil tussen de 34" scale bassen, maar ik vind ze allemaal een te slappe B tot nu toe. Zodra ik met mijn vingers bij het nek element ga spelen dan klettert het toch te veel..

Zou dit dan een kwestie van snaren zijn?
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13370
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Ik ben na een tip op dit forum juist met een dunnere B gaan spelen op mijn Streamer (.125) en ik ben daar erg tevreden mee. Ik vond die dikkere snaren te snel (lees: binnen enkele dagen) rommelig en ongedefinieerd klinken. Ik heb lang met 130 gespeeld en ook 135 geprobeerd, maar ik vond de eerste vier posities op de B-snaar daarbij te onduidelijk. De .125 klinkt loeistrak op mijn Streamer, en blijft ook lang goed klinken (Elixir). Ik heb vorige week eens een setje Stainless Steel geprobeerd in plaats van Nickelplated Steel, maar die zijn wel wat te helder voor zo'n agressieve bas als de Streamer LX.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Bericht door Bolobass »

Ik heb enkel de B omlaag gestemd naar A, de rest gewoon in EADG. Juist bij normale spanning vind ik ze fijn stevig en blijven ze lang hun punch houden.
Veel advies, en uiteenlopend ook, waarschijnlijk kraak je deze alleen door bij mensen te gaan spelen en proberen :oudezak:
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Bericht door Rolandboer »

LeftyJ, is de snaarspanning ook anders? Nu ik behoorlijk veel aan te kijken ben naar spector bassen zie ik dat deze geleverd worden met een .120 B snaar, zowel voor 34" als 35" bassen. Toch lijken die snaren retestrak te zijn, zowel bij een 34" als een 35".. En dat terwijl mijn corvette middelmatig strak is met een 0.135 B. Ik vind zelf ook zo'n 0.135 snaar ook niet zo heel erg lekker spelen, het voelt toch al wel als een staalkabel vergeleken met een 0.125 B snaar.

Ik ken helaas zo goed als geen bassisten die 5 snarig spelen in mijn omgeving, dus dat proberen zit er helaas niet in tot aan de volgende BGF-noord meeting denk ik. Ik ga er eens een paar dagen op broeden, nu Maarten zijn spector aan heeft geboden heb ik min of meer 'keuze' uit 34" en 35" spectors. In ieder geval bedankt voor jullie input heren!
Milanomosh
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2016, 22:19

Het Spector topic

Bericht door Milanomosh »

Bij Let's Play Music center in Eindhoven hebben ze ook Spector, hier heb ik de mijne ook gekocht.
Spector Legend 4x.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Het Spector topic

Bericht door Sanbass87 »

Binnenkort ga ik voor een 2e bas weg. Op dit moment twijfel ik tussen een TRBX504 en een Rockbass, maar zou graag ook een spector testen. Ik krijg niet per direct iets gevonden, weten jullie hie reen winkel waar er een op voorraad zou kunnen zijn?
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het Spector topic

Bericht door Rolandboer »

Spector liefhebbers, ik heb wat hulp nodig!
Ik heb onlangs een Spector Legend classic 6 weten te scoren op marktplaats, maar ik loop tegen een paar dingen aan.
Het afstellen van de actie en intonatie bij de brug kom ik niet uit, het is de eerste bas die ik in handen heb gehad zonder intonatie schroeven. Daarnaast krijg ik de actie van de G en C snaar niet laag genoeg, de zadeltjes zitten al zo ver mogelijk naar beneden. Is dit te verhelpen door te spelen met de linker en rechterkant van de zadels? De actie bij de topkam kan nog wel iets lager, maar dat zal niet de gewenste actie geven ben ik bang.

Daarnaast lijkt het boorgat van de input te klein voor de afdekplaat.. De input kraakte, dus die wou ik opnieuw afstellen. De jack plaat zat muurvast, de diameter van de plaat is ook groter dan de diameter van het geboorde gat voor de input. Ik heb een nieuwe afdekplaat besteld (Goldo bij thomann), maar ook deze is te groot. Zijn er mensen die bekend zijn met dit probleem bij de Legend serie? De afwerking laat wel zien dat het een goedkoper instrument is van spector, maar dit viel mij toch een beetje tegen.

Verder is het een fantastische bas met een werkelijk heerlijk geluid, zodra de bas helemaal klaar is komen er foto's! :)
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Het Spector topic

Bericht door rensbass »

Qua intonatie moet je de borg (sadle-lock) aan de zijkant van de brug lossen, dan de zadels desgewenst verschuiven en weer vast zetten. Qua hoogte....... tja als je echt niet lager kan, dan of je zadel afschuren/vijlen aan de onderkant of de neck shimmen. Is je neck recht genoeg? Als je neck te hol staat, kom je in de knoei met je brug.
Failure is always an option.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het Spector topic

Bericht door Rolandboer »

Ah top, die had ik compleet over het hoofd gezien. Wat betreft de neck, die staat al zo goed als plat. Die kan bijna niet platter, daar valt waarschijnlijk niet veel winst te halen. Ik denk dat ik erg tevreden zou zijn met de actie ongeveer 0.1 centimeter lager op de G en C snaar. Is dat realistisch gezien te halen door te vijlen? Dit zal de standaard gauge worden van mijn snaren. Als het eenmaal goed is, dan is het dus ook prima.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Het Spector topic

Bericht door rensbass »

Misschien ken je iemand met n bandschuurmachine?
ik ben nogal een lompe boer en zou t denk ik nog wel durven met een haakse slijper.
pas wel op: t wordt warm :oudezak:
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2525
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Het Spector topic

Bericht door Bolobass »

Rolandboer schreef:Ah top, die had ik compleet over het hoofd gezien. Wat betreft de neck, die staat al zo goed als plat. Die kan bijna niet platter, daar valt waarschijnlijk niet veel winst te halen. Ik denk dat ik erg tevreden zou zijn met de actie ongeveer 0.1 centimeter lager op de G en C snaar. Is dat realistisch gezien te halen door te vijlen? Dit zal de standaard gauge worden van mijn snaren. Als het eenmaal goed is, dan is het dus ook prima.
Tapered snaren misschien?
Afbeelding
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Het Spector topic

Bericht door Rolandboer »

Toen ik de bas kocht zaten er tapered snaren op, dat maakt erg weinig verschil met 'gewone' snaren die ik er nu op heb liggen. Ik vind het een beetje een gek design van de brug, naar mijn idee is het erg logisch dat de actie lager kan naarmate de snaren dunner worden. Maar alle zadels zijn vrij dik, ik heb enkel de E en B heel iets omhoog gezet. Vanaf de A snaar staan de zadels al zo laag als ze kunnen. Of ben ik nou echt zo'n luie bassist geworden? :roll:

Het probleem met de jack plaat is in ieder geval opgelost, nu is het nog even wachten op mooi weer voor een paar mooie kiekjes :)
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Het Spector topic

Bericht door Charlie »

Mijn Spector Q pro 6 snaar gaf geen problemen. De originele uitgang van de jack is van het Warwicktype en is netjes gemonteerd net als de electronica. De Spector Locking Bridge vind ik niet gebruiksvriendelijk en ik had hetzelfde probleem met de G en C snaar.
Via deze link vind je wat uitleg over het afstellen van de brug en waar je op moet letten. De zadelblokken zitten erg strak tegen elkaar. Ook na het lossen van de beide inbusboutjes. Succes!
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Het Spector topic

Bericht door rensbass »

Als t goed is komt hier volgende week n Spector NS 95 binnen. Weinig over te vinden. Langere bovenste hoorn, zelfde bas als een NS 2000/5 of zijn er nog verschillen?
Failure is always an option.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Het Spector topic

Bericht door Muziekschuur »



Zo te horen EMG pickups. Dezelfde als op mijn Dean Q edge? Als dat zo is, dan vind ik het wat minder. Maar de Dean speelt wel erg goed. Ik denk dat deze Spector zeker het niveau van een Warwick kan halen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Plaats reactie