Het Spector topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Thanx rich, voor t fixen van de foto-link
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Hagen schreef:Ik ken dit forum als een niet elitaire club. Natuurlijk was de tekst minder toegankelijk, maar beide partijen hebben nu niks opgelost.
Dus als je verwacht dat de regels van een forum aangehouden worden ben je een elitist?

Wat een zacht gedoe... :|
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

...........Het is trouwens een zeer slechte gewoonte om mensen te wijzen op spelfouten die in hun berichten zitten.


(Uit de richtlijnen voor berichten)

Maar kunnen we weer ontopic?
Spectors Anyone?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

rensbass schreef:Thanx rich, voor t fixen van de foto-link
Graag gedaan!

On topic: ik heb nog nooit op een Spector gespeeld maar het spreekt me heel erg aan. Ik heb Nick Beggs er nu een paar keer mee gehoord en dat klonk super.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

rensbass schreef:...........Het is trouwens een zeer slechte gewoonte om mensen te wijzen op spelfouten die in hun berichten zitten.
(Uit de richtlijnen voor berichten)
?
Er is een verschil tussen iemand betuttelen vanwege de occasionele DT-fout, een C ipv een K of een verkeerd lidwoord en vragen of iemand in begrijpelijk Nederlands iets wil posten omdat niemand er kop noch staart aan krijgt wat er neergeschreven staat, laat staan wat de inhoud ervan is.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Haico

Bericht door Haico »

rich13 schreef:On topic: ik heb nog nooit op een Spector gespeeld maar het spreekt me heel erg aan. Ik heb Nick Beggs er nu een paar keer mee gehoord en dat klonk super.
Ik heb het vermoeden dat je vaker een Spector hebt gehoord dan je zou denken. :D

Dream Theater - Images and Words
Metallica - The Black Album
Queensrÿche - Operation Mindcrime
RHCP - Mother's Milk
Pink Floyd - Pulse (live album)
Alice in Chains - de eerste 2 albums...
Verder: Pantera, Graham Maby van Joe Jackson (!!!), een en ander van Porcupine Tree, Doug Wimbish natuurlijk, Coheed and Cambria, Skid Row...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Je hebt een punt, maar ik bedoelde meer direct. Ik wist trouwens niet dat Graham Maby ook op Spector speelde of speelt.

Leuk dat je Operation Mindcrime noemt. Daar wist ik het ook niet van, maar het geluid van Jackson vind ik wel heel lekker op die plaat.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ik wil weer een Spector Euro LX5. :|

De Spectors met Tonepump en EMG's hebben iets heel speciaals.
Ze klinken allemaal anders dan "normale" (lees: bijna alle andere) bassen.

Het is onmogelijk om niet gehoord te worden met een Spector.
De tone is autoriteit, en dit komt niet van alleen bassisten.

En die B snaar. :oops:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Daar dragen die EMG's ook enorm aan bij hoor. Die hebben een enorm herkenbare sound, zelfs zonder aparte pre-amp erbij :) Als ik mijn MTD vergelijk met Spectors op YouTube, zit die klank er toch regelmatig niet ver af.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Haico

Bericht door Haico »

Natuurlijk! Alles heeft een bijdrage. Het recept van een Spector: Neck through, veel maple, zware brug, actieve EMGs en een preamp die wel ronkt, maar nooit rommelig maakt (laat transienten intact).

Een Tonepump (Euro) voegt wat 2e harmonischen toe. Dit geeft een typisch effect: love it or hate it. De JFETs die erin zitten kunnen niet in overload schieten zoals een opamp dat wel kan.

Een Hazlab (US, Kramer periode) preamp ronkt ook als een malle. Deze werkt wél met opamps. Mochten de transienten er niet lekker uitkomen, kan ga je naar 18 volts. :)

Aguilar of EMG pre in een Spector? Niet echt mijn ding. Dan haal je toch 1 component weg die een Spector doet klinken als een Spector. Dan krijg je iets wat er heel erg op lijkt.
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

rich13 schreef:Je hebt een punt, maar ik bedoelde meer direct. Ik wist trouwens niet dat Graham Maby ook op Spector speelde of speelt.

Leuk dat je Operation Mindcrime noemt. Daar wist ik het ook niet van, maar het geluid van Jackson vind ik wel heel lekker op die plaat.
Hij speelt vaak op een viersnaar maar als hij een vijfsnaar pakt is dat een spector...
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Rieno schreef:Daar dragen die EMG's ook enorm aan bij hoor. Die hebben een enorm herkenbare sound, zelfs zonder aparte pre-amp erbij :) Als ik mijn MTD vergelijk met Spectors op YouTube, zit die klank er toch regelmatig niet ver af.

Dat zeg ik toch ook. :mrgreen:

Basic advantage of used wiring is, that it doesn't use operational amplifiers, like the most of other preamp manufacturers, but it uses special wiring with JFET transistor, which behaves very similar to valves.

Operational amplifiers, when they're overloaded- which is on beginning of nearly every tone, are saturated. When they're saturated, there is a short recovery time(about several milliseconds) and whole circuit doesn't work in this short time. The result is, that we lose signal- beginning of the tone, its attack. Valve(and this preamp) doesn't behave like this and when it's overloaded, it softly distorts second harmonical, which is octave, which doesn't matter to the sound. And the first signal after peak is immediately played.
Over het Tonepump circuit, de uitleg van Michalik zelf.
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Sanders schreef:
rensbass schreef:...........Het is trouwens een zeer slechte gewoonte om mensen te wijzen op spelfouten die in hun berichten zitten.
(Uit de richtlijnen voor berichten)
?
Er is een verschil tussen iemand betuttelen vanwege de occasionele DT-fout, een C ipv een K of een verkeerd lidwoord en vragen of iemand in begrijpelijk Nederlands iets wil posten omdat niemand er kop noch staart aan krijgt wat er neergeschreven staat, laat staan wat de inhoud ervan is.
Ik stel een nieuwe regel voor: als je, met een beetje inspanning van jouw kant, begrijpt wat de poster bedoelt, dan ga je er vooral niet over zeuren. En vooral leestekens zijn overrated. De Romeinen hebben de hele bekende wereld van hun tijd veroverd en die deden niet aan leestekens en zelfs niet aan spaties. Dus waar zeuren wij eigenlijk over?
--
Maurice Vandebroek
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4852
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Bericht door Green Goblin »

Sorry, daar doe ik niet aan mee. En leuk voor de Romeinen. Uiteindelijk is het Romeinse rijk verdwenen. Hadden ze toch leestekens moeten gebruiken.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

Green Goblin schreef:Sorry, daar doe ik niet aan mee. En leuk voor de Romeinen. Uiteindelijk is het Romeinse rijk verdwenen. Hadden ze toch leestekens moeten gebruiken.
Dat begrijp ik wel, dat je de Romeinen wilt laten voor wat die zijn - het is een hele tijd geleden.
Maar ze gebruikten wel argumenten om iets (voor henzelf) goed te keuren of af te keuren.

Jij vindt leestekens heel belangrijk. Ik - die voor een gedeelte van mijn levensonderhoud bezig ben met items als leestekens - vind die steeds minder belangrijk. Jij beweert dat die behandeld worden in de lagere school. Ik ben bereid om dat te bevestigen, maar ik poneer dan meteen de stelling dat die behandeld worden op een manier die al een tiental jaar niet meer overeenkomt met de dagelijkse praktijk. En geloof me maar, het Romeinse Rijk is echt niet verdwenen omdat ze hun regels betreffende de leestekens niet respecteerden - ze hadden daar trouwens geen regels voor.
--
Maurice Vandebroek
Plaats reactie