Ohms

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Ohms

Bericht door Clunk »

oké, nu ehm, hier komt een verhaal aan voor de natuurkundige.
stel je beland in deze situatie:

een TOP 300watt RMS op 4 Ohms.
een 2x10 kast 175 Watt RMS op 4 Ohms.

zou van die 2x10 kast dan 8 Ohms te maken zijn?
en behoud je dan je 350 peak/ 175 RMS vermogen.

Want stel dat je er later een Behringer 15 inch cab bij koopt, 600watt RMS..

ken je dan je 2x10 en 1x15 gewoon onder elkaar zetten?
of moet ik gewoon een 2x10 en 1x15 kopen op 8 Ohms, en vanwege geld gebrek beginnen met een 2x10 op 8 Ohms, waarbij mn versterker dan half vermogen kan leveren? en ik later er een 15 inch cab onder ken douwen?

overigens, het is toch zo dat je speakers altijd meer vermogen (watts) moeten hebben dan je top>?

HELP ME!! :lol:
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

Een 4 Ohm-kast met 2 speakers is in principe niet om te bouwen naar 8 Ohm. Zo'n kast bevat óf twee 8 Ohm speakers óf twee 2 Ohm speakers. In het eerste geval staan ze parallel en in het tweede geval in serie.

Als je gaat knutselen kun je de impedantie alleen nog veranderen in óf 1 Ohm (eerste geval) of 16 Ohm (tweede geval). Deze beide opties zijn niet acceptabel.


Ter info: een 15" kast van 8 Ohm er bij zetten moet op zich niet zo'n probleem zijn. Je krijgt dan wel een totale weerstand van "slechts" 2,7 Ohm. Sommige versterkers worden daar niet blij van...
Gebruikersavatar
Trigger
Berichten: 659
Lid geworden op: 10 dec 2003, 16:04

Re: Ohms

Bericht door Trigger »

Clunk schreef:oké, nu ehm, hier komt een verhaal aan voor de natuurkundige.
stel je beland in deze situatie:

een TOP 300watt RMS op 4 Ohms.
een 2x10 kast 175 Watt RMS op 4 Ohms.

zou van die 2x10 kast dan 8 Ohms te maken zijn?
en behoud je dan je 350 peak/ 175 RMS vermogen.

Want stel dat je er later een Behringer 15 inch cab bij koopt, 600watt RMS..

ken je dan je 2x10 en 1x15 gewoon onder elkaar zetten?
of moet ik gewoon een 2x10 en 1x15 kopen op 8 Ohms, en vanwege geld gebrek beginnen met een 2x10 op 8 Ohms, waarbij mn versterker dan half vermogen kan leveren? en ik later er een 15 inch cab onder ken douwen?

overigens, het is toch zo dat je speakers altijd meer vermogen (watts) moeten hebben dan je top>?

HELP ME!! :lol:
Robert heeft het serie/parallel verhaal perfect uitgelegd, met de conclusie dat het dus niet zou werken. Mijn advies zou zijn: hou je versterk zoals 'ie als je tevreden bent en ga voor een tweede kast én top, welke goed op elkaar aansluiten. Hoef je nooit te sleutelen en heb je verschillende set-up voor kleinere en grotere tenten.
https://www.blackbottleriot.com" onclick="window.open(this.href);return false; (guitar)
https://www.myspace.com/mellotones" onclick="window.open(this.href);return false; (bass)
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

prima :D ehehe, dan koop ik nu wel gewoon een 2x10 kast op 8 ohms, of een 4x10...
en als ik geld heb koop ik er een 15 icher bij, ook op 8 ohms..

khoop alleen wel dat ik genoeg power heb, maar er zit toch een DI-uitgang op,... dus desnoods over de PA dan maar... tenmiste.. dat denk ik :roll:
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Bericht door Niels »

FAQ met uitleg van alles met ohms enzo is onderweg! Roberto (EDB605) gaat er eentje maken. :D
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

Niels schreef:FAQ met uitleg van alles met ohms enzo is onderweg! Roberto (EDB605) gaat er eentje maken. :D
yeps, had eigenlijk al af moeten zijn, maar door een verschrikkelijk druk weekend ben ik nu nog bezig met het hele gebeuren.
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
andre van ham

Bericht door andre van ham »

het is wel mogelijk om een 4ohm kast om te bouwen naar 8ohm, kun je doen met een transformator.

Glockenklang had een aantal jaren geleden zo'n "impedanzwandler" in hun productlijst staan. Je krijgt echter wel te maken met verliezen, een gedeelte van het vermogen zal verloren gaan aan o.a. warmte.
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

andre van ham schreef:het is wel mogelijk om een 4ohm kast om te bouwen naar 8ohm, kun je doen met een transformator.

Glockenklang had een aantal jaren geleden zo'n "impedanzwandler" in hun productlijst staan. Je krijgt echter wel te maken met verliezen, een gedeelte van het vermogen zal verloren gaan aan o.a. warmte.
leg's uit...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
andre van ham

Bericht door andre van ham »

jij was toch die natuurkunde of elektrotechniek student...? hoef ik voor jou toch niet uit te leggen :wink:
Gebruikersavatar
Robert Homan
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 apr 2004, 19:34

Bericht door Robert Homan »

Voor deze keer dan:

Die trafo gaat dan functioneren als surrogaat-speaker. Met andere woorden: Die zal ook het nodige vermogen opslokken... Zonde van de wattjes :roll:
Gebruikersavatar
RobertoEDB605
BassWeed
Berichten: 1040
Lid geworden op: 14 nov 2003, 19:21

Bericht door RobertoEDB605 »

jamaar wat trafo't ie dan?

Als 'ie het voltage/de stroom verandert maakt dat geen fuck uit hoor:

R = U/I

ligt dit nou aan mij of verneuk je gewoon (meer dan?) de helft van je vermogen met zo'n trafo? Dan kun je net zo goed ook wat weerstandjes ervoor gooien...

D'r zal toch wel een trucje achterzitten? Of is dit gewoonweg de helft van 't vermogen in warmte omzetten zodat je een effectieve weerstand van 8 ohm krijgt? Dan wordt je versterker wel een erg dure verwarming...
//DUMPWEED.NL\\ Punkrock since 2001
andre van ham

Bericht door andre van ham »

roberto, jouw R=U/I gaat hier niet op.

Een luidspreker is een spoel met een magneet, het signaal uit je versterker is wisselspanning. Daarom praat je hier niet over weerstand maar over impedantie.

Dat ding van Glockenklang bestaat dus uit twee spoelen met ieder een verschillend aantal wikkelingen die om een ringkern of u-kern zitten. En inderdaad, het ding had de vervelende eigenschap om behoorlijk warm te worden. Er wordt dus een hoop vermogen "afgefakkelt".

Robert Homan's uitleg klopt dus dat je dat ding eigenlijk als surrogaat speaker kan zien, al zal die trafo zeker niet helft van het vermogen verloren doen gaan.

Overigens gaat er ook gigantisch veel vermogen verloren in je luidsprekers. Je wil de magneten van je luidsprekers ook niet voelen na een optreden.
Joghy
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jan 2004, 16:02

Bericht door Joghy »

Een trafo slokt in principe geen vermogen op (in werkelijkheid slechts een heel klein beetje). Hij 'transformeert' de spanning van de ene kant naar de andere evenredig met de windingsverhouding, en de impedantie met het KWADRAAT van de windingsverhouding (voor de fysici: dit heeft alles te maken met vermogensbehoud - zie elk degelijk basisboek elektrotechniek). En dan nu hoe je het kan uitrekenen.

Stel je hebt twee wikkelingen op je trafo: wikkeling 1 met n1 windingen en wikkeling 2 met n2 windingen. Veronderstel dat je je versterker aansluit op de wikkeling 1, en je speaker aansluit op wikkeling 2. De versterker 'ziet' dan niet de werkelijke weerstand van je speaker, maar de weerstand maal (n1/n2)^2. De speaker krijgt dan een spanning gelijk aan die van je versterker maal n2/n1, maar krijgt hetzelfde vermogen te verwerken als de versterker levert (op enkele procenten na, die door de trafo opgeslokt worden).

Voorbeeld: n1= 200 windingen, n2=100 windingen, R=4 Ohm, dan ziet je versterker een 'weerstand' van 4 * (200/100)^2 = 16 Ohm, omdat (200/100)^2 = 4. De speaker krijgt dan het vermogen dat de versterker levert in 16 Ohm.

Indien n1=140 en n2=100, dan 'ziet' je versterker ongeveer 8 Ohm, omdat (140/100)^2 ongeveer 2 is. De speaker krijgt dan het vermogen dat de versterker levert in 8 Ohm.
'Bas is gitaar voor gevorderden' (Axl Peleman)
andre van ham

Bericht door andre van ham »

perfect uitgelegd joghy! :D
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Hoeveel natuurkundige genieën zitten hier wel niet :roll:
Plaats reactie