Telecaster modellen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7422
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Het is precies de reden waarom ik mijn shorties bespan met 50-115 snaren.
Het komt a) de toon ten goede. Met name het fundament van de lage E verbetert hierdoor.
En het komt b) de snaarspanning ten goede. Je hebt minder het "spaghetti-gevoel".
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Net even een half uurtje gespeeld op de mijne. Ter info; ik had deze b-stock al een tijdje op 't oog en zat eigenlijk te wachten tot er weer een kortingsactie kwam bij de zaak waar deze te koop stond. Toen die vorige maand eindelijk kwam bleek deze niet te gelden op producten van Squier. Bummer! Maar omdat de omruilgarantie daar dik in orde is heb ik 'm deels op de gok gekocht met het idee 'm met dezelfde vaart evt. terug te kunnen sturen :) .

Eerste indrukken: was aangenaam verrast en het viel me meteen op dat de sound in de middelste stand (die andere 2 standen zijn echt een afterthought wat mij betreft) best goed overeen kwam met het geluid in het fender-filmpje... maar 'in real life' vond ik deze veel meer bite hebben en houteriger klinken, Lekker! Een stuk feller/opener dan mijn rosewood Squier CV P maar dat kan misschien nog een snaren-kwestie zijn....
De P heeft naar mijn idee een wat plattere hals, dus de honkbalknuppelomschrijving van de telecasterbas her en der zou zo maar eens kunnen kloppen. De CV P's hebben een laklaag op de achterkant van de hals (mijn fiesta rode in ieder geval wel), dat komt ook hier terug maar ook de toets is meegelakt. Wat het soundwise doet weet ik niet precies maar het ziet er erg fraai uit.

Er is wat neckdive maar met een goede strap niks aan het handje. De medium-scale gaat er bij mij blijkbaar als zoete koek in, waar ik m'n P i.v.m m'n 30'' shorty vaak even wennen vind ondervind ik hier geen problemen. De snaarspanning vind ik juist fijn, maar dat moet een afstelling misschien nog even uitwijzen. De slab-body stoorde niet in het eerste speelplezier, de rand is genoeg afgerond om echte irritaties te voorkomen.

Qua afwerking even goed als mijn andere squier VM's en CV. Electronica kraakt niet en voelt prima aan. Geen gigantische kieren bij de neckpocket. Hals goed recht zonder geratel, alhoewel de actie lager mag. Wel een euvel wat in heel de VM/CV serie voorkomt; her en der piepkleine zwarte spikkeltjes in de lak. Ook vermoed ik in het juiste licht het hout te kunnen zien..? Het zit op het randje van mierenneuken maar als ik de volle mep had betaald zou ik overwegen deze om te ruilen.

Looks zijn persoonlijk maar met slagplaat is 'ie mij te speelgoedachtig. Zonder vind ik supersexy maar dan zou ik een oplossing moeten bedenken voor de schroefgaatjes....

Afbeelding

Het hangt even van toekomstplannen af of het een blijvertje is, alhoewel ik al een leuke mod weet... en met een witte slagplaat knapt 'ie al behoorlijk op.... so far so good dus :thumbsup:.
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
André_84
Berichten: 4977
Lid geworden op: 27 sep 2006, 09:12

Bericht door André_84 »

Met betrekking tot de mensuur: nu ik een rickenbacker bezit met een, ik meen 33,5" mensuur?, vraag ik me af waarom bassen 'normaal gesproken' altijd 34" zijn. Ik vind dit zoveel lekkerder spelen!
https://www.coninemusic.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Sandberg California JJ custom ofzoiets
Rickenbacker 4003 JG
Homebrew JazzPrecision
GK 700 RB-II
SWR Henry 8x8
SWR Goliath II 4x10 + matching zelfgebouwde 15" (te koop!)
Sam
Berichten: 174
Lid geworden op: 23 nov 2007, 00:58

Bericht door Sam »

Adrian Maruszczyk bouwt ook leuke tele-modellen.

https://public-peace.de/index.php/basses/m-mr-tee-8" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb nog niet op dit model gespeeld, maar als het van gelijkaardige kwaliteit is als mijn Frog, zit het wel goed :D
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Oei tussen die thinline achtigen zitten er wel prachtige exemplaren tussen (tobacco burst/pearl pg) :D
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Die thin-lines zijn om te kwijlen ....... vooral die sunburst/pearl inderdaad, maar in feest rood/tortoise issie ook niet lelijk. Hij bouwt ze op verzoek ook als shorty ........ :facepalm: Als ik ooit nog eens teveel geld heb ........ :mrgreen:
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10870
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Len schreef:
Afbeelding

Het hangt even van toekomstplannen af of het een blijvertje is, alhoewel ik al een leuke mod weet... en met een witte slagplaat knapt 'ie al behoorlijk op.... so far so good dus :thumbsup:.

Oei oei, mooie tort slagplaat er op en gaan!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Meh, iemand op talkbass heeft dat gedaan. Persoonlijk vind ik zonder het mooiste :) lekker eenvoudig.

Met tort zou die er ong zo uitzien voor de geinteresseerde:

Afbeelding
And the silence that followed was louder than a cannon.
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Vond die bas er altijd wat raar uitzien. Maar zo zonder slagplaat is het wel een heule mooi zeg. Nice!
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7647
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Denk dat een GA slagplaatje echt :kwijl: :kwijl: :kwijl: zou zijn bij die.
Ben er een beetje verliefd op geworden, zo'n Squier Standard tele... :oops:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
Len
Berichten: 1953
Lid geworden op: 17 nov 2006, 13:45

Bericht door Len »

Ik heb wel het idee dat het écht een one-trick-pony is. Als mensen dat al van een precision vinden dan is deze bas het helemaal. Na een paar uurtjes heen en weer te hebben gepingpongd tussen m'n squier CV 60's Precision en deze Tele lijkt de P wat meer te reageren of beter te luisteren. Het verschil in aanslag bijvoorbeeld of subtiele ghostnotes/percussiedingetjes....
Waar je met een plectrum/slappen t.o.v fingerstyle een andere sound ontketend bij een P is de Tele eigenlijk vrij constant qua karakter. Alsof je bij een P dan een filter open speelt die bij een Tele al standaard open staat. Vrij bot (maar wel lekker). Misschien dat een andere pickup nog iets uitmaakt, de grote polepieces doen me vermoeden dat het seymour duncan element in de Tele familie is van hun SCPB-3 QP element, die het agressiefst moet zijn in die serie, waardoor er wellicht weinig ruimte overblijft voor subtiliteit....

Ik heb nog wat diverse 51'-achtige bassen gecheckt op youtube (er komen nog diverse types langs in mijn eigen BGF Precision meet filmpje notabene) en ook daar en bij andere filmpjes lijk ik een sound te treffen die toch wel klopt met mijn bevindingen. Is dit kenmerkend voor dit type element misschien?
And the silence that followed was louder than a cannon.
Plaats reactie