Snaren voor lagere tonen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Kwarde
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jul 2013, 19:32

Snaren voor lagere tonen

Bericht door Kwarde »

Hallo iedereen!

Ik heb sinds kort (sinds 18/06/2013) een basgitaar en er is niks mis mee, maar ik moet waarschijnlijk nieuwe snaren kopen!
Dit komt omdat ik vooral nummers ga spelen die onder de standaard E1-A1-D2-G2 getuned moeten worden; B0-Gb1-B1-E2 (in dit geval, Parkway drive - Carrion). Met mijn huidige snaren gaat dit niet lekker omdat er dan veel te weinig spanning op de 4e snaar staat (de E dus), en jullie weten vast wel hoe erg dat niet gaat lukken ;)

Dus, weet iemand wat voor snaren ik zou moeten halen? Welke dikte bijvoorbeeld. Bij voorbaat dank.

Mvg,
Kevin
:jam:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Setje van een 5-snarige basgitaar kopen (BEADG), en de hoogste snaar niet gebruiken?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Kwarde
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jul 2013, 19:32

Extra vragen ;)

Bericht door Kwarde »

Dat kan helpen? :D Want dan ga ik dat maar doen denk ik (voor de zekerheid toch nog even vragen bij gitaarwinkel dinsdag).

En dan heb ik nog drie vragen (ik heb geen zin om hier een nieuw topic voor te maken);

1- Stel dat ik toch een 4-snaren set neem; moet ik dan dunnere of dikkere snaren gebruiken om toch de lagere noten te nemen? (Voor dit nummer dat ik nu probeer te spelen wordt door de band zelf wel gewoon 4-snarig gebruikt en zover ik weet niet een 5-snarige set waarbij de hoogste snaar niet wordt gebruikt. Ik heb gezien dat er verschillende diktes zijn, en vraag me dus af of ik dan dikkere of dunnere snaren zou moeten nemen.

2- Te hard? trillende snaren; ik heb erg veel last van snaren die tegen de hals aantrillen, wat dus voor een zeer irritant geluid zorgt. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? (Ik gebruik trouwens de plectrum speel manier zonder plectrum; ik gebruik mijn nagel. Ik doe dus niet aan pluggen enzo). Verder druk ik de snaar gewoon in vlak naast de frets. Ook als ik op zo hard mogelijk druk blijven ze meestal trillen. Betekent dit misschien dat ik te hard de snaar aansla? Ik heb het overigens alleen bij de 4e (laagste) snaar.

3- De (verstelbare) brug. Ik vraag me nog steeds af waar de brug voor is; deze kun je (per snaar) hoger of lager zetten. Wat is het verschil tussen hoog en laag? Ik heb wat geprobeerd enzo, en ik geloof dat bij de lagere snaar, dat dan het geluid "harder" is (sorry, ik weet momenteel geen andere manier om dit uit te leggen). Wat is nou het verschil voor het geluid van een snaar om deze hoger of lager te zetten?
:jam:
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

1) De fysica zegt: Afbeelding
F0 is de grondfrequentie
Lengte is mensuur (blijft in dit geval onveranderd, tenzij je een stuk van je hals gaat zagen, of er aan de kop nog een stuk gaat bijzetten...)
Snaarspanning: datgene wat je regelt met de stemsleutel
denisiteit: materiaal & dikte van snaar (blijft tijdens het spelen ongewijzigd, je gaat immers geen stukken van je snaar schuren om een hogere toon te hebben).

Standaard stemming is EADG, jij gaat voor BGbBE, dewelke allemaal lager zijn (F0 is lager). Als je dezelfde snaren gaat gebruiken als voor een standaard stemming, ga je dus een veel lagere snaarspanning hebben, in dit geval op zo'n punt dat de snaren ZO los op de hals staan dat het moeilijk spelen zal zijn, en het zal niet goed klinken (snaren hebben nu eenmaal een beetje spanning nodig om goed te klinken, anders klinkt het gewoon als "pfffrrrt"). Dus: dikkere snaren als normaal. Een gewoon setje (0.045" voor de G-snaar, 0.095 voor de E-snaar) gaat bij zo'n lage stemming waarschijnlijk te slap zijn om een goede klank te hebben.

2) Dat verschijnsel heet fretbuzz, en kan opgelost worden door je techniek aan te passen, je bas af te (laten) stellen en een combinatie hiervan. Aangezien je nog maar pas speelt mag ik ervan uitgaan dat je nog niet echt weet waar je aan moet draaien en hoe je alles moet regelen, dus dat zou ik maar laten doen, dat afstellen. Ikzelf sla erg hard aan, maar ik heb m'n snaren ver van de hals staan, dus ik heb dat geratel niet. Het is een balans zoeken tussen vlot bespeelbaar (snaren dicht bij de hals, en grotere kans op fretbuzz) en een zuivere klank (snaren ver van de hals).

3) die hoog & laag heeft weinig te maken met luider of niet luider, maar met puntje 2: afstelling. Nogmaals, als je niet weet wat je doet, van af blijven, niet dat je je bas ermee sloopt, maar het luistert behoorlijk nauw qua intonatie (toonzuiverheid over de hals heen).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Kwarde
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jul 2013, 19:32

Bericht door Kwarde »

1: Hartstikke bedankt!

2: Nogmaals bedankt. Ik neem aan dat ik mijn topzadel dus moet laten afstellen? Want deze is inderdaad vrij laag en de snaar zit dus inderdaad heel erg dicht tegen de hals aan. (Ik ga mijn speeltechniek niet aanpassen want die heb ik net een weekje onder de knie)

3: Ik had hier liever ook niet aangezeten, maar deze waren op een of andere manier vanzelf verzet toen ik mijn snaren er opnieuw opdeed (ik was zo stom geweest om mijn basgitaar onder mijn bed te zetten, waar dus heel veel stof vanaf komt. Ik kwam er niet onder met een doekje (omdat de snaren dus veel te dicht tegen de hals aanzitten, en ik was op het moment nog te bang om aan mijn snaren te trekken)).

Ik ga Dinsdag dus zeker weten lang de gitaarwinkel, kijken wat ze daar voor me kunnen doen.
Nogmaals hartstikke bedankt voor alle informatie! :worship:
:jam:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

DR heeft ook nog de DDT-lijn. Snaren speciaal voor lagere stemmingen :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Dat harder zou ook goed kunnen. Aangezien je de zadel/brug lager gezet hebt komt de snaar dichter bij de pickup. Daardoor zal hij harder klinken dan de rest. De balans tussen de snaren qua volume is een samenspel tussen de hoogte van je zadels en hoogte van pickup onderling van elke snaar.
Ik neem aan dat je voor deze stemming hebt gekozen omdat de gitarist(en) ook zo gestemd zijn. Laat je daar niet te veel door leiden. Waarschijnlijk hebben zij daar voor gekozen omdat anders bepaalde akkoorden niet te spelen zijn. Waarschijnlijk zal jij geen powercords spelen vermoed ik maar losse noten. Dan zou ik toch voor een andere stemming gaan. BEAD. Daar zijn meen ik ook setjes van dus geen 5snarig setje. Voordeel is dan dat je snaren veel beter op spanning blijven en een betere toon hebben. Geen geflubber en meer kunnen horen wat voor noot je speelt. Ander voordeel is dat je minder gekletter hoord waar je het zelf al over had. Je kan alles spelen wat de rest speelt alleen zal jij het op een andere positie spelen op de hals.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Kwarde
Berichten: 20
Lid geworden op: 12 jul 2013, 19:32

Bericht door Kwarde »

@Rieno: Klinkt interessant, maar wie is of zijn DR? En DDT? Ik ken dat (nog) niet ;-)
@Goose: Ik heb de brug meteen weer naar boven gedraaid nadat deze somehow naar beneden was gegaan (en ook scheef stond). Maar ik snap wat je bedoelt, en momenteel gebruik ik inderdaad alleen losse noten.
Het stemmen; als je de brug bedoelt, it was an accident ;) - Als je de B0-Gb1-B1-E2 bedoeld (snaren stemmen); die heb ik gewoon nodig voor dat bepaalde nummer (Parkway drive - Carrion), volgens songsterr/guitar pro. En jij ook hartstikke bedankt voor de informatie :)
:jam:
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Bericht door Maarten_E »

Kwarde schreef:@Rieno: Klinkt interessant, maar wie is of zijn DR? En DDT? Ik ken dat (nog) niet ;-)
@Goose: Ik heb de brug meteen weer naar boven gedraaid nadat deze somehow naar beneden was gegaan (en ook scheef stond). Maar ik snap wat je bedoelt, en momenteel gebruik ik inderdaad alleen losse noten.
Het stemmen; als je de brug bedoelt, it was an accident ;) - Als je de B0-Gb1-B1-E2 bedoeld (snaren stemmen); die heb ik gewoon nodig voor dat bepaalde nummer (Parkway drive - Carrion), volgens songsterr/guitar pro. En jij ook hartstikke bedankt voor de informatie :)
DR is een merk dat snaren fabriceert.
DDT weet ik ook niet. ;)
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Drop Down Tuning. Een snaren-serie van 'normale' dikte snaren met een andere wikkeling / whatever, waardoor ze beter geschikt zijn voor lagere stemming.
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Nou, dat dus :D
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2175
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Dus alleen vanwege 1 nummer????

Heb even gekeken naar dat nummer. Kan je ook prima spelen met BEAD.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
SR5005E
Berichten: 245
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:30

Bericht door SR5005E »

Heb net 2 sets DR DDT besteld.
Speel in Drop C.
Zal je weten te zeggen hoe ze klinken :lol:
Wegens medische redenen gestopt met bassen
Gebruikersavatar
Nicky
Der Soßemeister
Berichten: 2798
Lid geworden op: 08 mei 2011, 01:52

Bericht door Nicky »

Dan krijg ik weer een vraag.. Wat houden termen als 'B0', 'Gb1', etc. vandaan? Ik weet wat B is en Gb/F#, maar wat houden die nummers dan precies in?
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten

www.nhendriks.nl
Gebruikersavatar
Meowmix
Berichten: 2472
Lid geworden op: 28 dec 2011, 17:55

Bericht door Meowmix »

Wikipedia
Zie 't stukje over "Het octaaf als een verzameling tonen". :)
Fender MIJ E series Precision | Rickenbacker 2060 JetGlo
Plaats reactie