Snaren voor lagere tonen
Snaren voor lagere tonen
Hallo iedereen!
Ik heb sinds kort (sinds 18/06/2013) een basgitaar en er is niks mis mee, maar ik moet waarschijnlijk nieuwe snaren kopen!
Dit komt omdat ik vooral nummers ga spelen die onder de standaard E1-A1-D2-G2 getuned moeten worden; B0-Gb1-B1-E2 (in dit geval, Parkway drive - Carrion). Met mijn huidige snaren gaat dit niet lekker omdat er dan veel te weinig spanning op de 4e snaar staat (de E dus), en jullie weten vast wel hoe erg dat niet gaat lukken
Dus, weet iemand wat voor snaren ik zou moeten halen? Welke dikte bijvoorbeeld. Bij voorbaat dank.
Mvg,
Kevin
Ik heb sinds kort (sinds 18/06/2013) een basgitaar en er is niks mis mee, maar ik moet waarschijnlijk nieuwe snaren kopen!
Dit komt omdat ik vooral nummers ga spelen die onder de standaard E1-A1-D2-G2 getuned moeten worden; B0-Gb1-B1-E2 (in dit geval, Parkway drive - Carrion). Met mijn huidige snaren gaat dit niet lekker omdat er dan veel te weinig spanning op de 4e snaar staat (de E dus), en jullie weten vast wel hoe erg dat niet gaat lukken
Dus, weet iemand wat voor snaren ik zou moeten halen? Welke dikte bijvoorbeeld. Bij voorbaat dank.
Mvg,
Kevin
Extra vragen ;)
Dat kan helpen? Want dan ga ik dat maar doen denk ik (voor de zekerheid toch nog even vragen bij gitaarwinkel dinsdag).
En dan heb ik nog drie vragen (ik heb geen zin om hier een nieuw topic voor te maken);
1- Stel dat ik toch een 4-snaren set neem; moet ik dan dunnere of dikkere snaren gebruiken om toch de lagere noten te nemen? (Voor dit nummer dat ik nu probeer te spelen wordt door de band zelf wel gewoon 4-snarig gebruikt en zover ik weet niet een 5-snarige set waarbij de hoogste snaar niet wordt gebruikt. Ik heb gezien dat er verschillende diktes zijn, en vraag me dus af of ik dan dikkere of dunnere snaren zou moeten nemen.
2- Te hard? trillende snaren; ik heb erg veel last van snaren die tegen de hals aantrillen, wat dus voor een zeer irritant geluid zorgt. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? (Ik gebruik trouwens de plectrum speel manier zonder plectrum; ik gebruik mijn nagel. Ik doe dus niet aan pluggen enzo). Verder druk ik de snaar gewoon in vlak naast de frets. Ook als ik op zo hard mogelijk druk blijven ze meestal trillen. Betekent dit misschien dat ik te hard de snaar aansla? Ik heb het overigens alleen bij de 4e (laagste) snaar.
3- De (verstelbare) brug. Ik vraag me nog steeds af waar de brug voor is; deze kun je (per snaar) hoger of lager zetten. Wat is het verschil tussen hoog en laag? Ik heb wat geprobeerd enzo, en ik geloof dat bij de lagere snaar, dat dan het geluid "harder" is (sorry, ik weet momenteel geen andere manier om dit uit te leggen). Wat is nou het verschil voor het geluid van een snaar om deze hoger of lager te zetten?
En dan heb ik nog drie vragen (ik heb geen zin om hier een nieuw topic voor te maken);
1- Stel dat ik toch een 4-snaren set neem; moet ik dan dunnere of dikkere snaren gebruiken om toch de lagere noten te nemen? (Voor dit nummer dat ik nu probeer te spelen wordt door de band zelf wel gewoon 4-snarig gebruikt en zover ik weet niet een 5-snarige set waarbij de hoogste snaar niet wordt gebruikt. Ik heb gezien dat er verschillende diktes zijn, en vraag me dus af of ik dan dikkere of dunnere snaren zou moeten nemen.
2- Te hard? trillende snaren; ik heb erg veel last van snaren die tegen de hals aantrillen, wat dus voor een zeer irritant geluid zorgt. Is dit normaal of moet ik iets aanpassen? (Ik gebruik trouwens de plectrum speel manier zonder plectrum; ik gebruik mijn nagel. Ik doe dus niet aan pluggen enzo). Verder druk ik de snaar gewoon in vlak naast de frets. Ook als ik op zo hard mogelijk druk blijven ze meestal trillen. Betekent dit misschien dat ik te hard de snaar aansla? Ik heb het overigens alleen bij de 4e (laagste) snaar.
3- De (verstelbare) brug. Ik vraag me nog steeds af waar de brug voor is; deze kun je (per snaar) hoger of lager zetten. Wat is het verschil tussen hoog en laag? Ik heb wat geprobeerd enzo, en ik geloof dat bij de lagere snaar, dat dan het geluid "harder" is (sorry, ik weet momenteel geen andere manier om dit uit te leggen). Wat is nou het verschil voor het geluid van een snaar om deze hoger of lager te zetten?
1) De fysica zegt:
F0 is de grondfrequentie
Lengte is mensuur (blijft in dit geval onveranderd, tenzij je een stuk van je hals gaat zagen, of er aan de kop nog een stuk gaat bijzetten...)
Snaarspanning: datgene wat je regelt met de stemsleutel
denisiteit: materiaal & dikte van snaar (blijft tijdens het spelen ongewijzigd, je gaat immers geen stukken van je snaar schuren om een hogere toon te hebben).
Standaard stemming is EADG, jij gaat voor BGbBE, dewelke allemaal lager zijn (F0 is lager). Als je dezelfde snaren gaat gebruiken als voor een standaard stemming, ga je dus een veel lagere snaarspanning hebben, in dit geval op zo'n punt dat de snaren ZO los op de hals staan dat het moeilijk spelen zal zijn, en het zal niet goed klinken (snaren hebben nu eenmaal een beetje spanning nodig om goed te klinken, anders klinkt het gewoon als "pfffrrrt"). Dus: dikkere snaren als normaal. Een gewoon setje (0.045" voor de G-snaar, 0.095 voor de E-snaar) gaat bij zo'n lage stemming waarschijnlijk te slap zijn om een goede klank te hebben.
2) Dat verschijnsel heet fretbuzz, en kan opgelost worden door je techniek aan te passen, je bas af te (laten) stellen en een combinatie hiervan. Aangezien je nog maar pas speelt mag ik ervan uitgaan dat je nog niet echt weet waar je aan moet draaien en hoe je alles moet regelen, dus dat zou ik maar laten doen, dat afstellen. Ikzelf sla erg hard aan, maar ik heb m'n snaren ver van de hals staan, dus ik heb dat geratel niet. Het is een balans zoeken tussen vlot bespeelbaar (snaren dicht bij de hals, en grotere kans op fretbuzz) en een zuivere klank (snaren ver van de hals).
3) die hoog & laag heeft weinig te maken met luider of niet luider, maar met puntje 2: afstelling. Nogmaals, als je niet weet wat je doet, van af blijven, niet dat je je bas ermee sloopt, maar het luistert behoorlijk nauw qua intonatie (toonzuiverheid over de hals heen).
F0 is de grondfrequentie
Lengte is mensuur (blijft in dit geval onveranderd, tenzij je een stuk van je hals gaat zagen, of er aan de kop nog een stuk gaat bijzetten...)
Snaarspanning: datgene wat je regelt met de stemsleutel
denisiteit: materiaal & dikte van snaar (blijft tijdens het spelen ongewijzigd, je gaat immers geen stukken van je snaar schuren om een hogere toon te hebben).
Standaard stemming is EADG, jij gaat voor BGbBE, dewelke allemaal lager zijn (F0 is lager). Als je dezelfde snaren gaat gebruiken als voor een standaard stemming, ga je dus een veel lagere snaarspanning hebben, in dit geval op zo'n punt dat de snaren ZO los op de hals staan dat het moeilijk spelen zal zijn, en het zal niet goed klinken (snaren hebben nu eenmaal een beetje spanning nodig om goed te klinken, anders klinkt het gewoon als "pfffrrrt"). Dus: dikkere snaren als normaal. Een gewoon setje (0.045" voor de G-snaar, 0.095 voor de E-snaar) gaat bij zo'n lage stemming waarschijnlijk te slap zijn om een goede klank te hebben.
2) Dat verschijnsel heet fretbuzz, en kan opgelost worden door je techniek aan te passen, je bas af te (laten) stellen en een combinatie hiervan. Aangezien je nog maar pas speelt mag ik ervan uitgaan dat je nog niet echt weet waar je aan moet draaien en hoe je alles moet regelen, dus dat zou ik maar laten doen, dat afstellen. Ikzelf sla erg hard aan, maar ik heb m'n snaren ver van de hals staan, dus ik heb dat geratel niet. Het is een balans zoeken tussen vlot bespeelbaar (snaren dicht bij de hals, en grotere kans op fretbuzz) en een zuivere klank (snaren ver van de hals).
3) die hoog & laag heeft weinig te maken met luider of niet luider, maar met puntje 2: afstelling. Nogmaals, als je niet weet wat je doet, van af blijven, niet dat je je bas ermee sloopt, maar het luistert behoorlijk nauw qua intonatie (toonzuiverheid over de hals heen).
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
1: Hartstikke bedankt!
2: Nogmaals bedankt. Ik neem aan dat ik mijn topzadel dus moet laten afstellen? Want deze is inderdaad vrij laag en de snaar zit dus inderdaad heel erg dicht tegen de hals aan. (Ik ga mijn speeltechniek niet aanpassen want die heb ik net een weekje onder de knie)
3: Ik had hier liever ook niet aangezeten, maar deze waren op een of andere manier vanzelf verzet toen ik mijn snaren er opnieuw opdeed (ik was zo stom geweest om mijn basgitaar onder mijn bed te zetten, waar dus heel veel stof vanaf komt. Ik kwam er niet onder met een doekje (omdat de snaren dus veel te dicht tegen de hals aanzitten, en ik was op het moment nog te bang om aan mijn snaren te trekken)).
Ik ga Dinsdag dus zeker weten lang de gitaarwinkel, kijken wat ze daar voor me kunnen doen.
Nogmaals hartstikke bedankt voor alle informatie!
2: Nogmaals bedankt. Ik neem aan dat ik mijn topzadel dus moet laten afstellen? Want deze is inderdaad vrij laag en de snaar zit dus inderdaad heel erg dicht tegen de hals aan. (Ik ga mijn speeltechniek niet aanpassen want die heb ik net een weekje onder de knie)
3: Ik had hier liever ook niet aangezeten, maar deze waren op een of andere manier vanzelf verzet toen ik mijn snaren er opnieuw opdeed (ik was zo stom geweest om mijn basgitaar onder mijn bed te zetten, waar dus heel veel stof vanaf komt. Ik kwam er niet onder met een doekje (omdat de snaren dus veel te dicht tegen de hals aanzitten, en ik was op het moment nog te bang om aan mijn snaren te trekken)).
Ik ga Dinsdag dus zeker weten lang de gitaarwinkel, kijken wat ze daar voor me kunnen doen.
Nogmaals hartstikke bedankt voor alle informatie!
Dat harder zou ook goed kunnen. Aangezien je de zadel/brug lager gezet hebt komt de snaar dichter bij de pickup. Daardoor zal hij harder klinken dan de rest. De balans tussen de snaren qua volume is een samenspel tussen de hoogte van je zadels en hoogte van pickup onderling van elke snaar.
Ik neem aan dat je voor deze stemming hebt gekozen omdat de gitarist(en) ook zo gestemd zijn. Laat je daar niet te veel door leiden. Waarschijnlijk hebben zij daar voor gekozen omdat anders bepaalde akkoorden niet te spelen zijn. Waarschijnlijk zal jij geen powercords spelen vermoed ik maar losse noten. Dan zou ik toch voor een andere stemming gaan. BEAD. Daar zijn meen ik ook setjes van dus geen 5snarig setje. Voordeel is dan dat je snaren veel beter op spanning blijven en een betere toon hebben. Geen geflubber en meer kunnen horen wat voor noot je speelt. Ander voordeel is dat je minder gekletter hoord waar je het zelf al over had. Je kan alles spelen wat de rest speelt alleen zal jij het op een andere positie spelen op de hals.
Ik neem aan dat je voor deze stemming hebt gekozen omdat de gitarist(en) ook zo gestemd zijn. Laat je daar niet te veel door leiden. Waarschijnlijk hebben zij daar voor gekozen omdat anders bepaalde akkoorden niet te spelen zijn. Waarschijnlijk zal jij geen powercords spelen vermoed ik maar losse noten. Dan zou ik toch voor een andere stemming gaan. BEAD. Daar zijn meen ik ook setjes van dus geen 5snarig setje. Voordeel is dan dat je snaren veel beter op spanning blijven en een betere toon hebben. Geen geflubber en meer kunnen horen wat voor noot je speelt. Ander voordeel is dat je minder gekletter hoord waar je het zelf al over had. Je kan alles spelen wat de rest speelt alleen zal jij het op een andere positie spelen op de hals.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
@Rieno: Klinkt interessant, maar wie is of zijn DR? En DDT? Ik ken dat (nog) niet
@Goose: Ik heb de brug meteen weer naar boven gedraaid nadat deze somehow naar beneden was gegaan (en ook scheef stond). Maar ik snap wat je bedoelt, en momenteel gebruik ik inderdaad alleen losse noten.
Het stemmen; als je de brug bedoelt, it was an accident - Als je de B0-Gb1-B1-E2 bedoeld (snaren stemmen); die heb ik gewoon nodig voor dat bepaalde nummer (Parkway drive - Carrion), volgens songsterr/guitar pro. En jij ook hartstikke bedankt voor de informatie
@Goose: Ik heb de brug meteen weer naar boven gedraaid nadat deze somehow naar beneden was gegaan (en ook scheef stond). Maar ik snap wat je bedoelt, en momenteel gebruik ik inderdaad alleen losse noten.
Het stemmen; als je de brug bedoelt, it was an accident - Als je de B0-Gb1-B1-E2 bedoeld (snaren stemmen); die heb ik gewoon nodig voor dat bepaalde nummer (Parkway drive - Carrion), volgens songsterr/guitar pro. En jij ook hartstikke bedankt voor de informatie
DR is een merk dat snaren fabriceert.Kwarde schreef:@Rieno: Klinkt interessant, maar wie is of zijn DR? En DDT? Ik ken dat (nog) niet
@Goose: Ik heb de brug meteen weer naar boven gedraaid nadat deze somehow naar beneden was gegaan (en ook scheef stond). Maar ik snap wat je bedoelt, en momenteel gebruik ik inderdaad alleen losse noten.
Het stemmen; als je de brug bedoelt, it was an accident - Als je de B0-Gb1-B1-E2 bedoeld (snaren stemmen); die heb ik gewoon nodig voor dat bepaalde nummer (Parkway drive - Carrion), volgens songsterr/guitar pro. En jij ook hartstikke bedankt voor de informatie
DDT weet ik ook niet.
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.
Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Dan krijg ik weer een vraag.. Wat houden termen als 'B0', 'Gb1', etc. vandaan? Ik weet wat B is en Gb/F#, maar wat houden die nummers dan precies in?
Morris Pre-Lawsuit Jazzbass - 90s Squier Precision - Hartke HA3500 - Klemmt Echolette BS40 - GK BLX210 - Een bak effecten
www.nhendriks.nl
www.nhendriks.nl