Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Bericht door jeroentg »

Ik denk ook niet dat ik voor een 2025(x) ga, maar mocht het voor mij de ultieme superbas zijn...
Heb je wel eens op een 2025(x) gespeeld, Lacertus?
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Nee, nooit op gespeeld, dus eigenlijk mag ik er niets over zeggen... Maar voor het geld van een 2025 kun je ook (bijna?) een bas naar je eigen spec's laten bouwen.
Op o.a. TalkBass heb ik wel gelezen dat de verschillen tussen de 2025 en 1025 slechts marginaal zijn. Het is aan jou om te beslissen of dat het geld waard is...
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Bericht door jeroentg »

Ondertussen ook al wat meer gelezen en inderdaad, ik denk dat de 1025 voor mij een prima keuze zal zijn. Maar ik ben wel zo benieuwd dat ik nu eens ga bekijken waar ik ze in Nederland/België, evt. Duitsland, beiden kan bespelen. Mocht iemand weten waar ze deze (of liefst alle drie, de 425 ook) hebben staan, ik hoor het graag!
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

staat weer een MIJ BB1100s te koop:

https://link.marktplaats.nl/m808982128

Lijkt mij zijn bedrag waard al zie je een taiwan versie vaak voor veel minder voorbij komen.
Maar blijft een topbas!!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Volgens mij zijn er totaal geen verschillen tussen Made in Taiwan of Japan exemplaren, ook niet qua prijs. Ik vind de prijs wat aan de hoge kant.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

basloze fret schreef:Volgens mij zijn er totaal geen verschillen tussen Made in Taiwan of Japan exemplaren, ook niet qua prijs. Ik vind de prijs wat aan de hoge kant.
Er zijn wel wat verschillen. De elementen zijn iets anders, en kleur uitvoeringen. Verder zijn er inderdaad weinig verschillen. Verschillen tussen een MIA en MIN Fender zijn in sommige gevallen ook klein, en toch houden MIA modellen beter hun waarde. En wat die waarde hier dan is...tjah, it's not set in stone. Ik vind een MIJ 80s BB bas als deze wel 600 waard. Maar zoals ik in de header post al meldde, de vintage waarde van deze modellen is aan een flinke opmars bezig.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ik heb zowel een made in Japan en made in Taiwan BB1000S gehad en er was geen enkel verschil in te ontdekken, ook precies dezelfde elementen. Waarom zou een made in Japan beter zijn?
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

basloze fret schreef:Ik heb zowel een made in Japan en made in Taiwan BB1000S gehad en er was geen enkel verschil in te ontdekken, ook precies dezelfde elementen. Waarom zou een made in Japan beter zijn?
Ik denk dat het voordeel van de Japanners t.o.v. de Taiwanezen ligt in het feit dat Japan qua gitaren door velen op voorhand serieuzer wordt genomen. Dit zou zich uiteindelijk wel kunnen uiten in hogere biedingen/vraagprijzen. Ik denk dat iets in die zin wel meespeelt.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

PMJ schreef:
basloze fret schreef:Ik heb zowel een made in Japan en made in Taiwan BB1000S gehad en er was geen enkel verschil in te ontdekken, ook precies dezelfde elementen. Waarom zou een made in Japan beter zijn?
Ik denk dat het voordeel van de Japanners t.o.v. de Taiwanezen ligt in het feit dat Japan qua gitaren door velen op voorhand serieuzer wordt genomen. Dit zou zich uiteindelijk wel kunnen uiten in hogere biedingen/vraagprijzen. Ik denk dat iets in die zin wel meespeelt.
Ik zeg ook niet dat Japanners beter zijn. Ik zeg alleen dat ze een hogere vintage waarde lijken te hebben ;).
Ik trok de vergelijking met Fender, een tweede hands MIA uit 1994 is ook meer geld waar dan een MIM uit 1994...maar of het ook een betere bas is tjah....
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

re

Bericht door Yabbadehut »

Empty
Laatst gewijzigd door Yabbadehut op 14 jan 2015, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

joostone schreef:Ik zeg ook niet dat Japanners beter zijn. Ik zeg alleen dat ze een hogere vintage waarde lijken te hebben ;).
Ik trok de vergelijking met Fender, een tweede hands MIA uit 1994 is ook meer geld waar dan een MIM uit 1994...maar of het ook een betere bas is tjah....
Die vergelijking gaat niet helemaal op want van Fender MIA bassen is het algemeen bekend dat het betere kwaliteit bassen zijn dan MIM. Een MIA is dan een ook een veel duurdere bas. Bij een Yamaha Made in Japan of Taiwan was er destijds volgens mij geen prijsverschil en naar mij weten ook geen kwaliteits-verschil. Dus zou dat ook niets uit (mogen) maken voor de vintage waarde. Ik heb ook nooit verschil gezien in vintage waarde tussen Japan of Taiwan voor wat betreft Yamaha. Ik wil niet zeuren maar ik probeer gewoon even de feiten correct te hebben, want voor je weet wordt het overgenomen door anderen.
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

basloze fret schreef: want voor je weet wordt het overgenomen door anderen.
is inderdaad een veelvoorkomende ziekte op t internet :D
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

basloze fret schreef:
joostone schreef:Ik zeg ook niet dat Japanners beter zijn. Ik zeg alleen dat ze een hogere vintage waarde lijken te hebben ;).
Ik trok de vergelijking met Fender, een tweede hands MIA uit 1994 is ook meer geld waar dan een MIM uit 1994...maar of het ook een betere bas is tjah....
Die vergelijking gaat niet helemaal op want van Fender MIA bassen is het algemeen bekend dat het betere kwaliteit bassen zijn dan MIM. Een MIA is dan een ook een veel duurdere bas. Bij een Yamaha Made in Japan of Taiwan was er destijds volgens mij geen prijsverschil en naar mij weten ook geen kwaliteits-verschil. Dus zou dat ook niets uit (mogen) maken voor de vintage waarde. Ik heb ook nooit verschil gezien in vintage waarde tussen Japan of Taiwan voor wat betreft Yamaha. Ik wil niet zeuren maar ik probeer gewoon even de feiten correct te hebben, want voor je weet wordt het overgenomen door anderen.
Je hebt gelijk. Maar toch is het echt geen feit dat MIA Fenders betere bassen zouden zijn dan MIM of MIJ. Ze worden wel duurder verkocht, dat is dan wel weer een feit. Het andere blijft een mening, tenzij uit dubbelblind wetenschappelijk onderzoek bewezen wordt dat een MIA beter is ;). Een Taiwan Yamaha zal ook niet minder zijn dan een Japanner, maar de vintage waarde van een Japanner is dan wel weer hoger. Ach, de waarde van een bas is vaak een combinatie van marketing, kwaliteit, subjectiviteit (klantperceptie). It's all in the eye of the beholder :)
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

joostone schreef: Een Taiwan Yamaha zal ook niet minder zijn dan een Japanner, maar de vintage waarde van een Japanner is dan wel weer hoger
Dat is precies wat ik betwijfel. Ik heb nog nooit gezien dat een BB1000 uit Taiwan minder opbracht dan een Japanner. Het wordt vaak niet eens vermeld omdat het geen issue is. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt? Ook mag je toch echt wel stellen dat door de bank genomen een Fender MIA beter is dan een MIM. Als een MIM beter of evengoed zou zijn, zou Fender zichzelf in de vingers snijden. Dat is niet echt een speciale mening van mij. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Ze mogen ook beter zijn omdat het een andere prijsklasse is.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

basloze fret schreef:
joostone schreef: Een Taiwan Yamaha zal ook niet minder zijn dan een Japanner, maar de vintage waarde van een Japanner is dan wel weer hoger
Dat is precies wat ik betwijfel. Ik heb nog nooit gezien dat een BB1000 uit Taiwan minder opbracht dan een Japanner. Het wordt vaak niet eens vermeld omdat het geen issue is. Ik weet niet waar je dat vandaan hebt? Ook mag je toch echt wel stellen dat door de bank genomen een Fender MIA beter is dan een MIM. Als een MIM beter of evengoed zou zijn, zou Fender zichzelf in de vingers snijden. Dat is niet echt een speciale mening van mij. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk. Ze mogen ook beter zijn omdat het een andere prijsklasse is.
Ik zie op talkbass en ebay dat de waarde van een japanner behoorlijk aan het stijgen is. Maar de statistieken om dat te onderbouwen ontbreken, dus misschien heb je gelijk. Ik begin nu ook te twijfelen.

De discussie of een MIA echt beter is dan een MIM is altijd interessant, er wordt inderdaad veronderstelt dat een MIA beter is. Maar vooral door Fender zelf ;). Ik gok (maar ik ben geen econoom) dat 90% van dat hogere prijsverschil te verklaren valt door de hogere lonen in de VS. Ik ken zelfs muzikanten die beweren dat de nieuwe Squier CV serie in kwaliteit niet onder doet voor een MIA. Ik durf dat nauwelijks te geloven...
Plaats reactie