Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door BassAgent »

Héél cool setje zo.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Spaghettihout »

Mooi hoor, kun je veel plezier aan beleven...
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Heel mooi!
Maar wat ik me afvraag: klinkt de BB1000s met alleen de nek pick up geselecteerd niet nagenoeg of exact hetzelfde als de BB1200?

Behalve natuurlijk dat de 1000 in jouw geval fretloos is. Maar met twee gefrette exemplaren?
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HaveBlue »

basloze fret schreef: 21 dec 2018, 09:43 Heel mooi!
Maar wat ik me afvraag: klinkt de BB1000s met alleen de nek pick up geselecteerd niet nagenoeg of exact hetzelfde als de BB1200?

Behalve natuurlijk dat de 1000 in jouw geval fretloos is. Maar met twee gefrette exemplaren?
Het zou mij zeer verbazen als ze niet hetzelfde zouden klinken. De pots zijn hetzelfde, de pickups, de brug de gebruikte houtsoorten ook. En ze delen het houtige, 'ronkerige' karakter - ondanks het feit dat de 1000S is bespannen met Chrome flats en de 1200 met Elixir rounds.

Maar houtsnobs horen natuurlijk direct het verschil tussen één en twee strips mahonie in het neklaminaat en de volslagen andere klank van de ebben toets ten opzichte van die van palissander :dance: :facepalm: :wink: Ik ben geen houtsnob en kan alleen maar zeggen dat het voor mij weergaloos klinkende en spelende instrumenten zijn - op zichzelf staand én in vergelijk met Fenders die de gouden standaard voor vintage bassen lijken te zijn. En in tegenstelling tot bij vintage Fenders heb ik nog nooit een BB vastgehad die een overduidelijke 'lemon' was.

Ineens lichte GAS voor een Yamaha BBP35. Iemand al eens zo eentje (of de BBP34) vastgehad?
Yamaha-BBP35.jpg
Yamaha-BBP35.jpg (72.06 KiB) 2226 keer bekeken
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

HaveBlue schreef: 21 dec 2018, 11:43 Maar houtsnobs horen natuurlijk direct het verschil tussen één en twee strips mahonie in het neklaminaat en de volslagen andere klank van de ebben toets ten opzichte van die van palissander :dance: :facepalm: :wink: Ik ben geen houtsnob en kan alleen maar zeggen dat het voor mij weergaloos klinkende en spelende instrumenten zijn - op zichzelf staand én in vergelijk met Fenders die de gouden standaard voor vintage bassen lijken te zijn. En in tegenstelling tot bij vintage Fenders heb ik nog nooit een BB vastgehad die een overduidelijke 'lemon' was.
Klopt. Ik speel zelf ook al jaren met veel plezier op een BB1000s. Het zijn degelijke en goed klinkende instrumenten. Ze missen wel een beetje eigen karakter vind ik. Ik zou ze in een blind test ze er niet zo snel (of niet) uithalen. Iets dat een Fender Jazz of Stingray bijvoorbeeld wel duidelijk hebben. Maar dat doet niks af aan de bas.
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Het rare is... thuis klinken al m'n bassen op hun eigen manier tof (anders had ik aan 1 genoeg), maar mijn BB1025X is de enige in door een luide band overeind blijft. Bij m'n andere bassen speel ik dan m'n vingers stuk... Daarnaast - ondanks het forse gewicht - een uiterst comfortabele, ergonomische bas. Ik heb wel 1 dingetje gewijzigd: de stemknoppen vervangen door (lichtere) mini tuners. Ziet er niet fantastisch uit, maar is net het verschil tussen wel of geen neck dive. O ja, en de split pickup gespiegeld (a la de oude BB's) voor een strakkere B.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door CaptainSlow »

HaveBlue schreef: 21 dec 2018, 11:43
basloze fret schreef: 21 dec 2018, 09:43 Heel mooi!
Maar wat ik me afvraag: klinkt de BB1000s met alleen de nek pick up geselecteerd niet nagenoeg of exact hetzelfde als de BB1200?

Behalve natuurlijk dat de 1000 in jouw geval fretloos is. Maar met twee gefrette exemplaren?
Het zou mij zeer verbazen als ze niet hetzelfde zouden klinken. De pots zijn hetzelfde, de pickups, de brug de gebruikte houtsoorten ook. En ze delen het houtige, 'ronkerige' karakter - ondanks het feit dat de 1000S is bespannen met Chrome flats en de 1200 met Elixir rounds.
Bij mij is het verschil in klank tussen Elixer en flatwound levensgroot, dat verschil zul je toch wel horen?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
HaveBlue
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 okt 2012, 16:10

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HaveBlue »

CaptainSlow schreef: 21 dec 2018, 16:34
HaveBlue schreef: 21 dec 2018, 11:43
Het zou mij zeer verbazen als ze niet hetzelfde zouden klinken. De pots zijn hetzelfde, de pickups, de brug de gebruikte houtsoorten ook. En ze delen het houtige, 'ronkerige' karakter - ondanks het feit dat de 1000S is bespannen met Chrome flats en de 1200 met Elixir rounds.
Bij mij is het verschil in klank tussen Elixer en flatwound levensgroot, dat verschil zul je toch wel horen?
Het verschil tussen flats en rounds is meer dan overduidelijk. Maar los van het basisgeluid van de snaren klinkt de reverse P bij beide bassen in de kern 'houtig' en 'ronkerig' (bij gebrek aan betere woorden).
"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Er staat een prachtige BB1100S fretless op Reverb:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7149
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

KWIJL!

O!

Daar is een emoticon voor:

:kwijl:
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 783
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Heinz »

Mooi! Nog redelijk geprijsd ook. Komt wel flink wat shipping bij, maar dan nog.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Brinkmeister »

Man, wat een mooie bas! Ik kan zo snel niets bedenken wat ik er niet mooi aan vind. Of toch: een paar schroefjes moeten nog in het zwart, maar da's een paar minuten werk.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Gebruikersavatar
Spaghettihout
pastaplank
Berichten: 2896
Lid geworden op: 15 jan 2018, 18:33

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Spaghettihout »

Brinkmeister schreef: 20 jan 2019, 22:20 Man, wat een mooie bas! Ik kan zo snel niets bedenken wat ik er niet mooi aan vind.
Dat ie niet van jou is waarschijnlijk, da's ook niet zo mooi...
Gebruikersavatar
Brinkmeister
Berichten: 4274
Lid geworden op: 01 feb 2013, 22:16

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Brinkmeister »

Spaghettihout schreef: 20 jan 2019, 22:23
Brinkmeister schreef: 20 jan 2019, 22:20 Man, wat een mooie bas! Ik kan zo snel niets bedenken wat ik er niet mooi aan vind.
Dat ie niet van jou is waarschijnlijk, da's ook niet zo mooi...
Voor mijn huwelijk is het prima dat 'ie niet ook nog aan de muur hangt... :mrgreen: :dance:

En nog een heel klein minpuntje: een trussrod hoort natuurlijk aan de bovenkant in plaats van die noodgrepen aan de body-zijde.
Green Goblin schreef: 06 nov 2019, 18:02 Kopen. Morgen loop je onder een bus of zo.
Plaats reactie