Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Ik ga er binnekort, ik verwacht volgende week, 2 testen. de BB1024(x) en de BB424x. Beide zijn zwart in de winkel wat wel jammer is, gezien het feit ik de TBS en de VW wilde checken. Ik ben erg gecharmeerd van deze bas en hoop dat ze ook klinken naar mijn smaak. Ik ga ook ander bassen die er hangen testen natuurlijk maar de BB heeft mijn voorkeur. Dan is het alleen kijken welke ik zou nemen....de 424 of de 1024..... :kwijl:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

Sanbass87 schreef:Ik ga er binnekort, ik verwacht volgende week, 2 testen. de BB1024(x) en de BB424x. Beide zijn zwart in de winkel wat wel jammer is, gezien het feit ik de TBS en de VW wilde checken. Ik ben erg gecharmeerd van deze bas en hoop dat ze ook klinken naar mijn smaak. Ik ga ook ander bassen die er hangen testen natuurlijk maar de BB heeft mijn voorkeur. Dan is het alleen kijken welke ik zou nemen....de 424 of de 1024..... :kwijl:
Ben erg benieuwd wat het gaat worden!! Ik heb ze nog niet in mn handen gehad, ben vooral erg nieuwsgierig wat nou de meest opvallende verschillen zijn tussen die twee.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Zowieso de prijs :P :jaaaaa:

Maar ik zal proberen, ben nog steeds een leek vergeleken met andere hier, een soort van opsomming te maken, m.a.w, de voor mij , meest opvallende verschillen en zo goed mogelijk proberen te vertalen. :jam:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

heb je trouwens op hier op het forum al gekeken bij aangeboden/gezocht??

staat er eentje namelijk ;)
Hendry
Berichten: 3515
Lid geworden op: 30 aug 2006, 17:11

Bericht door Hendry »

Aan een Yamaha zul je je geen bult vallen, tenzij je erover struikelt natuurlijk. Goede bassen voor een goede prijs!
Maar ik ben dan ook niet al te snugger hé!
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

en als het goed zit ga ik de BB424 volgende week uitproberen (die is een pak goedkoper dan de 424x)

de 1024 heeft in ieder geval een kwartiersgezaagde hals een messing topkam en andere pups (voor die prijs leuke dingen)
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

butters schreef:en als het goed zit ga ik de BB424 volgende week uitproberen (die is een pak goedkoper dan de 424x)
dat scheelt gemiddeld om en nabij de 100 euries. En het verschil is eigenlijk de pickguard met de chrome plating en knobs.

En ja Joostone ik heb de VW1024x gezien hier, 500 euries, in nieuwstaat zeker geen geld! :jam: Pest is alleen dak er bijna 3 uur voor in de auto zou moeten zitten om er te komen...en dan moek nog terug :shock:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Gisteren bij Feedback een BB 424 geprobeerd...OMG wat een heerlijke bas zeg! Jaren geleden heb ik een BB 1100s en een Attitude gehad. Beide lekkere bassen maar uiteindelijk ben ik bij de P uitgekomen en gebleven. Maar gisteren toch maar eens een BB geprobeerd: Heerlijke sound, voelde meteen alsof ik al jaren op deze bas speel. Fijne hals en erg mooi afgewerkt in het algemeen.

Ik ga sparen voor de Tobacco Brown en zal hem hier dan posten.

Oh ja, er stond ook een witte, duurdere versie met slagplaat maar die vond ik minder karakter hebben qua sound. Wel ietsje meer laag maar zeker minder mid-ronk zoals de BB 424 dat heeft en dat vind ik juist mooi! (En ik vind de eenvoudige versie zonder slagplaat en control-plate veel mooier.)

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Hey Mach,

thanks for je post man! En bedoel je met de duurdere versie niet toevallig de BB1024x vw? En jij hebt de TBS zonder slagplaat of control plate geprobeerd?
Ben iig erg blij dat hij je goed is bevallen! Nou hopen dat je het snel bij elkaar hebt gespaard :D

Mijn test spel zal dinsdag zijn! :jam:
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Sanbass87 schreef:Hey Mach,

thanks for je post man! En bedoel je met de duurdere versie niet toevallig de BB1024x vw? En jij hebt de TBS zonder slagplaat of control plate geprobeerd?
Ben iig erg blij dat hij je goed is bevallen! Nou hopen dat je het snel bij elkaar hebt gespaard :D

Mijn test spel zal dinsdag zijn! :jam:

Bedankt voor de leuke reactie! Ja, volgens mij was dat inderdaad de BB1024x vw. Klonk super hoor maar een beetje te hifi voor mijn old-school smaak haha!
De BB 424 was zonder slagplaat of control plate. Dat stond erg mooi en basic en zo zag je meer van het hout van de body. Is natuurlijk ook een smaakkwestie.

Wat me opviel is dat de afwerking top was bij beide instrumenten en de sound heel constant. Alsof je een enorm duur instrument in handen hebt. Ik speelde er zo op weg. Ben benieuwd wat je er dinsdag van vindt! Laat maar weten hè?

Ps. nog een vraag: Wat is het verschil tussen een BB424 en een BB414?

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Cool die video's! Erg interessant. Vond ze in het eggie toch nog mooier klinken.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Bericht door joostone »

Mach1 schreef:
Sanbass87 schreef:Hey Mach,

thanks for je post man! En bedoel je met de duurdere versie niet toevallig de BB1024x vw? En jij hebt de TBS zonder slagplaat of control plate geprobeerd?
Ben iig erg blij dat hij je goed is bevallen! Nou hopen dat je het snel bij elkaar hebt gespaard :D

Mijn test spel zal dinsdag zijn! :jam:

Bedankt voor de leuke reactie! Ja, volgens mij was dat inderdaad de BB1024x vw. Klonk super hoor maar een beetje te hifi voor mijn old-school smaak haha!
De BB 424 was zonder slagplaat of control plate. Dat stond erg mooi en basic en zo zag je meer van het hout van de body. Is natuurlijk ook een smaakkwestie.

Wat me opviel is dat de afwerking top was bij beide instrumenten en de sound heel constant. Alsof je een enorm duur instrument in handen hebt. Ik speelde er zo op weg. Ben benieuwd wat je er dinsdag van vindt! Laat maar weten hè?

Ps. nog een vraag: Wat is het verschil tussen een BB424 en een BB414?

Groet,
Erwin
Grappig dat je die 1024 te 'hifi' vond klinken, ik vermoed dat dat komt door de messing topkam. De 424 heeft dat namelijk niet.

Het verschil tussen de 414 en 424 is niet heel groot. Zelfde vormen en configuratie. Al heeft de 424 die 'Diagonal Body Thru Stringing' en five piece neck (naast dat hij leverbaar is met pickguard 424x). De 414 was nog toploaded, single piece neck en enkel zonder pickguard.
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Bedankt! Weer wat wijzer.

Groet,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
Sanbass87
Berichten: 226
Lid geworden op: 25 okt 2009, 15:51

Bericht door Sanbass87 »

Heren,

Vandaag bij de muziekwinkel. Van Gorp in Roosendaal geweest en enkele basjes gestest.

Yamaha BB1024X BL
Fender Nate Mendel P Bass
Fender Classic 70s Jazz Bass
Greg Bennett Fn-1-Ts
Yamaha Rbx-170 Rm
Hagstrom Fxb530
...en nog een aantal maar ben ik vergeten dus was waarschijnlijk , voor mij, niet interresant genoeg.

Het gaat natuurlijk om de Jamaha:P

De BB1024XBL was de eerste die ik bespeeld heb en hij voelt erg goed aan. Hij is zeer degelijk en strak afgewerkt. De 3-way switch voelt erg stevig aan maar tegelijk werkt deze zeer soepel. De sustain zelf is echt monsterlijk. Beter dan de P en de J van Fender waarvan deze ook wel erg goed was. De andere bassen die ik getest heb doen niet mee in deze klasse.

De toon van het P element komt erg goed in de buurt van de Fender P en klinkt heerlijk. Je hoort natuurlijk wel een verschilletje tussen de Fender en de Yamaha maar is zeer zeker niks op aan te merken en de Yamaha mag zich zeker meten of een grote concurrent noemen tegenover de Fender P. Het brug element zelf is ook wel erg monsterlijk en is verbazingwekking...ja...gevoelig. Hij reageert snel en heeft een mooie fade-out, waar ik de Fender (Jazz) met het brug element ''abrupt'' vond eindigen. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik de body van de Fender Jazz iets lekkerder vond liggen ( :roll: ) ( zittend gespeeld) maar ook maar net.

De hals van de bas vond ik erg lekker. Niet te dik maar wel lekker stevig en snel genoeg voor mij.

Helaas was de 424 verkocht en had ik de keuze uit een 1024XBL en een 1025TBS. Echter was de beste man die mij geholpen heeft bereid de 424 te bestellen voor mij zonder enige voorwaarden zodat ik hem kan testen . Dit heb ik hem niet laten doen omdat ik eerst wil kijken of hij niet ergens anders hangt ^^. Ik moet ook vermelden dat Mach wel gelijk had met de kleur TBS.....die 5 string die er hing...TERING wat een BEAUTY was dat zeg!

Voor mij is de BB1024 duidelijk meer naar mijn smaak en heeft deze de voorkeur boven de Fenders ( deze pak ik vergelijking omdat deze kwa prijs en kwaliteit gelijk zouden moeten zijn)De pest is alleen dat het nog een grote uitgave is (1024) en er dus wel erg goed over na ga denken! Morgen ga ik naar de winkel hier in bergen in de hoop dat de 424 er staat om die te testen!

Greetz,
Sander

Bijschrift: In dit bericht staat mijn mening en niets meer dan dat ;)
Spector Performer 5
Blackstar FLY3 Bass
DiMarco schreef: maaruh... Precies! Als je ballen niet wapperen heb je niet genoeg plezier van het bassen. :jam:
Plaats reactie