Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

bobbelmans schreef: 03 aug 2018, 07:19 Tort!!!!!!
:lol:
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door aap »

HNZ schreef: 03 aug 2018, 07:14 Peter Hook (zie de laatste editie van 'De Bassist') heeft een nieuw signature(?)/custom model.
Wat al die knoppen nou doen op een p?

Afbeelding
Ik zou zeggen. Boven, Volume en Tone een passief/actief switch. Onder actieve toonregeling bas,mid en treble.
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Freddy Lee »

Rieno schreef: 02 aug 2018, 19:43 Wit is idd wel heel wit..als dit de keuzes zijn, dan idd zeker zwart!
:stupid:
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Iedereen probeert te profiteren van de opmars van vintage BB's.....

https://www.ebay.co.uk/itm/80s-YAMAHA-B ... SwjpRaw~b2



:shock: :? :shock: :?
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rolandboer »

Het is een tijdje geleden dat ik mijn Yamaha BB435 in huis heb gehaald, nu de nieuwigheid er van af is leek het mij leuk om nog een korte review te plaatsen. :)
Al met al ben ik nog steeds enorm tevreden, de bas doet precies waar ik hem voor gekocht heb. Opvallend veelzijdig, met ingespeelde snaren klinkt alles lekker 'smooth', vol en helder. De bespeelbaarheid is echt top, de krappe stringspacing bij de topkam was na 1 weekje al geen probleem meer. Qua geluid speel ik verrassend vaak op het brugelement, fantastisch hoe bruikbaar dat single coil element is op zichzelf!
De finish is gelukkig niet erg gevoelig voor krassen/beschadigingen, nog geen krasje of plekje te bekennen tot dusver :)

Helaas wel een aantal minpuntjes gevonden de afgelopen 2 weken, mogelijk i.v.m. de temperaturen maar dat laat ik in het midden. Aan de hardware is toch te merken dat het een bas uit een goedkopere productie lijn is, met name het bevestigingsmateriaal valt kwalitatief toch wat tegen. Vorige week zijn 2 schroefjes van een stemmechaniek afgebroken, daarnaast zijn er een stuk of 5 schroefjes van stemsleutels en de slagplaat al lam. Gelukkig zijn het kleine dingen waar je geen last van hebt tijdens het spelen, die tevens erg makkelijk verholpen zijn. Wel een beetje jammer dat dit binnen een maand na ontvangst al naar voren komt.

Desondanks ben ik erg tevreden met de Yamaha, deze blijft voorlopig in ieder geval zeker! :)
Foto's komen zodra de schroefies weer vervangen zijn!
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door aap »

Is het de nieuwe BB of een oud type?
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rolandboer »

Het nieuwe type uit de 2018 lijn, een nog nèt iets lichtere en minder brede BB. Ik verwacht dat de bas de temperatuurswisseling niet zo lekker vond, de temperatuur ging van 15 tot 35 graden binnen enkele dagen. Maargoed, morgen even wat houtvuller ophalen en nieuwe schroefies en dan is hij weer als nieuw!
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door bobbelmans »

Houtvuller?

Nee joh. Houten tandenstoker of sateprikker er in met een beetje houtlijm. Gaatje opnieuw boren. Schroefje er in. Klaar.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door rensbass »

....k heb wel eens t idee dat men zomaar aan schroefjes loopt te draaien met een accu-tol zonder dat het noodzakelijk is. Of zouden ze al dol en afgebroken uit de fabriek komen.
Zeker oudere fenders moeten er aan geloven, goed of niet, ze moeten uit elkaar om foto's te maken van de neck-pocket en potmeters.... :facepalm:
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rieno »

Dat ze dan even uit elkaar moeten, is logisch...wat ik volslagen idioot vind, is dat ze met zoveel detail een duur instrument proberen te verkopen en dan blijkbaar niet in staat zijn het juiste gereedschap te pakken.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Heinz »

Dit topic weer eens wat leven inblazen.. Sinds kort weer een mooie oude BB in huis van 1987, een BB3000s dit keer. Die zie je niet vaak, het is een versie van de BB3000 met een net iets slankere hals, ergens tussen jazz en precision in (40mm bij de nut ipv 44mm), de meeste werden in de USA verkocht. Mooie Macassar ebben toets en een prettig gewicht van precies 4 kilo. Deze heeft de typische oude BB sound met veel helderheid en sustain, maar toch ook veel warm laag. Precies de sound van mijn BB3000 die ik een aantal jaar geleden in een opwelling voor te weinig heb weggedaan (stom, ik weet het), maar deze vind ik wel weer een stuk lekkerder spelen. Mijn laatste BB hiervoor was een BB3000A, die was weer een stuk zwaarder en had net een wat te dikke hals voor mij, deze ligt lekkerder in de hand. Ben er blij mee!

Afbeelding

Afbeelding
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Prachtige bas! Veel plezier ermee.
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Heinz »

Dank je. Het is wel een uber foute combi dat zwart met goud, maar dat wordt vanzelf weer eens hip 8)
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Ik vind het bij deze bas prima kunnen, de JPS look. :wink:
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door basloze fret »

Zeer fraai!!! Hoe klinkt deze in verhouding tot een BB1000S? Ik heb zelf ook een BB3000A gehad, maar die vond ik wat te kil klinken, minder dan mijn BB1000S.

Waar staat trouwens de S voor?
Plaats reactie