Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door 4$ »

Hey wat vet. Een reversed splitcoil heeft ook mijn voorkeur. Hoe heb je dat gedaan? (photeau)
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

image.jpeg
image.jpeg (52.19 KiB) 1679 keer bekeken
Niet de duidelijkste foto, maar net zo'n beetje te zien...
Simpelweg een beetje hout weggefreesd, stukje slagplaat besteld en op maat gefiguurzaagd, en de metalen pickupring ondersteboven teruggeplaatst.
Hier is een filmpje van het geluid: https://youtu.be/CfRY7CzQPEQ
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Freddy Lee »

Een vraagje. Ik heb een gloednieuwe BB424 kunnen bemachtigen. Ik vind alleen de volumeknop en toneknop vreselijk om te zien en wil hier metalen knoppen op zetten net als op de BB424X. Weten jullie welke passen?
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Ik heb deze er op zitten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Freddy Lee
Berichten: 5937
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:20

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Freddy Lee »

Bedankt Hans. :worship: Ik ga ze direct bestellen.
Basjes: Godin Shifter Classic - Squier Classic Vibe 60s Precision Bass OWT
steekie schreef:Je blijft me verbazen Fred,maar het wordt er idd. wel steeds beter op...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Graag gedaan, Fred!
Zijn toffe knoppen.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rolandboer »

Bedankt voor jullie antwoord 4$ en Jaap! De afgelopen paar dagen heb ik flink wat huiswerk gedaan en de verschillen tussen bepaalde BB's proberen te bepalen. Sinds 2017 zijn er blijkbaar 'nieuwe' BB's, die vanaf 2018 een stukje kleiner en lichter zijn gemaakt. Op basis van reviews en youtube demo's komen die nieuwe BB's bizar dicht in de buurt van het geluid wat ik wil horen en jarenlang heb geprobeerd te evenaren met mijn jazz bassen. De verkleinde body's en headstocks vind ik er persoonlijk mooier uitzien en lijkt mij een stuk comfortabeler.
Alleen heb ik mijn bedenkingen bij de string spacing en de breedte vd topkam: 43mm breed bij de topkam, 18mm string spacing. Lijkt mij erg vreemd spelen op de eerste frets..
Is er hier toevallig iemand die de nieuwe BB's al heeft bespeeld? Ik vraag mij af of dit net zulke duurzame 'werkpaarden' zijn als de oudere BB's. Op het moment heerst hier behoorlijk wat GAS voor de BB435, mooi geluid en ziet er fantastisch uit zonder de controlplate en pickup ringen IMHO :kwijl: Alleen die slagplaat vind ik dan wel een beetje jammer qua vorm, maar dat kan aangepast of weggelaten worden (:
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Die 18 en 42mm zijn wel mooie gemiddeldes, hoor, zowel mijn BB1025X als mijn Sire V7 hebben deze maten. Ik vind zelf de gemiddelde P-bass spacing bij de topkam erg breed, en m'n oude Tobias 6-snaar heeft weer een wat krappe spacing bij de pickups. De 5-snarige BB en Sire zitten er comfortabel tussenin.
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 776
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Steeferdesteef »

Ik heb de "goedkoopste" nieuwe BB getest, de BB234. Ik vond 'm echt een stap terug tov van de vorige serie.
Geen 5-delige hals, dunne goedkope tuners, geen snaren door de body, andere elementen. Vergeleken met mijn BB424 die toch in dezelfde prijsklasse valt, vind ik de BB234 echt minder. Ding was wel wat te licht afgesteld en speelde daardoor niet lekker. Klonk ook niet lekker. Dun, iel. Ik denk wel dat de bespeelbaarheid veel beter kan met een goede afstelling. Misschien dat betere, dikkere snaren en afstelling van elementen de klank zal verbeteren. Maar zoals die 234 in de winkel stond vond ik het eigenlijk niks. Ding voelde, speelde en klonk... goedkoop. Ben ik niet gewend van de BB's.
Ik heb intussen gehad: BBN4 III, BBN5 II, BB615, BB424. Allemaal geen dure BB's maar ik vond en vind ze erg goed itt de 234.
Met de andere nieuwe heb ik nog geen ervaring.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Ik heb de BB425 en BB415. De laatste was het instap model - geen 5-delige hals, geen snaren door de body. Maar daar stoppen bij mijn weten de verschillen. (?)
Hoe dan ook die 415 is prima afgewerkt en klinkt en speelt ook top.

Klinkt alsof Yamaha met de 200 serie z'n standaard wat heeft laten zakken :-(
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 783
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Heinz »

Rolandboer schreef: 18 apr 2018, 16:04 Is er hier toevallig iemand die de nieuwe BB's al heeft bespeeld? Ik vraag mij af of dit net zulke duurzame 'werkpaarden' zijn als de oudere BB's.
Ik heb een tijdje terug de BB234, BB434 en BBP34 een half uurtje naast elkaar kunnen vergelijken in de winkel. Mijn eerste indruk:
  • De BB234 was wat goedkoop afgewerkt, gevoelsmatig en qua klank lijkt het net een stapje terug ten opzichte van de vorige BB serie. Wel een prima instap bas.
  • De BB434 was erg goed, zowel qua klank als bespeelbaarheid. Echt een prima bas voor dat geld, zou je zeker als 'werkpaard' kunnen inzetten
  • De BBP34 is weer van een heel ander kaliber. Op het eerste gezicht en gehoor ligt deze heel dicht bij de BB434, maar na een minuut spelen merk je dat dit toch echt een stap beter is. De feel van de hals, de materialen, afwerking en bespeelbaarheid zijn top, en de pickups geven een wat rijkere en diepere toon. Moeilijk uit te leggen, lijkt een beetje op het verschil tussen een BB1024 en BB2024. Het is een stuk beter, maar of het de 1000 euro extra waard is, is een lastige afweging.
De feel van deze bassen is wel wat anders dan de klassieke BB's. Wat ik positief vind is dat ze lichter zijn, beter in balans en dat de breedte van de nek bij de kam net wat comfortabeler is dan de oude BB's (40mm voor een 4-snaar en 43 mm voor een 5-snaar). Duurzaam zullen ze zeker zijn, hier kan weinig stuk aan..
Zelf denk ik dat er hier nog wel eens zo'n BBP34 in huis komt, als die ooit tweedehands voorbij komt. :jaaaaa:
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rolandboer »

Jammer dat de BB234 daadwerkelijk goedkoop aanvoelt, al is het dezelfde prijsklasse als de Squier VM serie waarbij ik hetzelfde had bij bijna ieder exemplaar. Misschien puur bedoelt om beginners aan de 'traditionele' BB's te krijgen i.p.v. de goedkope moderne series van Yamaha?
De BBP34 lijkt mij ook een fantastisch exemplaar, persoonlijk zou ik alleen niet zoveel uitgeven aan een nieuwe bas. Ik ben wel echt benieuwd in hoeverre de speciale features van de BBP34 zich vertalen naar iets hoorbaars of tastbaars, zoals de houtbehandeling en de alder/maple/alder body t.o.v. 1 houtsoort voor de body.

Zodra ik binnenkort een van mijn Warwicks verkocht heb ga ik denk ik toch maar eens vragen of TFOA een BB435 kan bestellen, lijkt mij een prima all-round bas die zich makkelijk laat bespelen als ik dit zo hoor! :)
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door BassEnders »

Gehoord op de oude mannen basdag, dat yamaha logo bestaat uit 3 stemvorken !
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door rich13 »

Dat klopt inderdaad. De oprichter is begonnen als orgelbouwer eind 19e eeuw.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Die 1978 BB2000 blijft nog altijd de mooiste toch??

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie