Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Dank! Een originele staat nu toevallig op marktplaats, voor een heel gunstige prijs:

https://link.marktplaats.nl/m1277793160

Staat wel meer leuks trouwens:

BB4G
https://link.marktplaats.nl/m1283073828
https://link.marktplaats.nl/m1282957847

En een paar mooie vintage modellen:

https://link.marktplaats.nl/m1276677405 [BB400]
https://link.marktplaats.nl/m1266960655 [BB1000S]
https://link.marktplaats.nl/m1280658983 [BB2000 !!!!]
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 776
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Steeferdesteef »

Er staat een zwarte BBN5II te koop bij mij in de buurt! Die wil ik!!
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Ga halen dan!
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door viersnaar »

Steeferdesteef schreef: 21 mei 2018, 16:37 Er staat een zwarte BBN5II te koop bij mij in de buurt! Die wil ik!!
Waar? Linkje?
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 776
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Steeferdesteef »

Vanavond halen! Yes!
En dat voor €220,=! Is best een nette prijs.
Heb al eerder een BBN4III gehad. Wat heb ik daar een plezier van gehad. Zoiets moest er
weer komen. Maar dan zwart of winered. De natural satin uitvoering is zeer kwetsbaar.
Krasjes, butsjes etc zitten er zo in. Doet er eigenlijk niet toe. Ik vind de zwarte gewoon mooier.
Heb laatst weer eens naar oude opnames van mijn bandje geluisterd. Ik speelde op die BBN4.
Klinkt toch wel te gek in mijn beleving. :mrgreen:

Oh, eh, deze dus: https://link.marktplaats.nl/m1287517703
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 776
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Steeferdesteef »

Ik heb 'm! Gisteravond gehaald. Ding is beslist niet nieuw maar ziet er goed uit en is niet veel bespeeld. Prima.
Eerst maar even schoongemaakt, toets in de olie, die was droog zeg, nieuwe d'Addario's 45-130 er op, alle schroefjes aangedraaid,
hals gesteld, geïntoneerd en zadels op juiste hoogte gezet. Wow, speelt lekker hoor. Helaas vanwege het late uur nog niet versterkt kunnen testen.
Ding is eigenlijk vrij licht en voelt niet zo groot aan. Blij mee, vanavond lekker testen. :jam:
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

TOP!

Benieuwd hoe-ie versterkt klinkt.

Pics!?
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door BassKees »

Leuk man, ben benieuwd hoe hij bevalt.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door joostone »

Steeferdesteef schreef: 23 mei 2018, 08:25 Ik heb 'm! Gisteravond gehaald. Ding is beslist niet nieuw maar ziet er goed uit en is niet veel bespeeld. Prima.
Eerst maar even schoongemaakt, toets in de olie, die was droog zeg, nieuwe d'Addario's 45-130 er op, alle schroefjes aangedraaid,
hals gesteld, geïntoneerd en zadels op juiste hoogte gezet. Wow, speelt lekker hoor. Helaas vanwege het late uur nog niet versterkt kunnen testen.
Ding is eigenlijk vrij licht en voelt niet zo groot aan. Blij mee, vanavond lekker testen. :jam:
leuk, ben benieuwd! Dat vind ik ook zo leuk aan een Yamaha BB, je kan soms gewoon nog goeie deals vinden op marktplaats etc!
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 776
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Steeferdesteef »

Inmiddels de BBN5 kunnen testen. Thuis onversterkt en versterkt en in de oefenruimte met de familieband. Wow, dit klinkt bekend. Met het halselement op 3/4 tot 2/3 een heerlijke knor die ik niet uit mijn BB424 krijg. Deze sound heb ik gemist. Dragend en stuwend. Lekker hoor en met 5 snaren maakt het makkelijker spelen.

Fijne, lichte, passieve allround 5 snaar voor weinig. :jam: Heb nu ineens ook zin een een BBN4-III
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rolandboer »

Gisteren dan toch de Yamaha BB435 besteld, de levertijden zijn niet erg gunstig maar gelukkig was de sunburst versie leverbaar èn 50 euro goedkoper geworden bij bax! Helaas oponthoud bij DHL in het sorteercentrum dus ik krijg morgen pas de kans om hem uit te proberen, maar wat een zin in mijn nieuwe basje! :jam:
Morgen komen uiteraard wat kiekjes voorbij en de eerste impressies ;)
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 783
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Heinz »

Ben benieuwd wat je ervan vindt. Lijkt me een goede bas voor de prijs.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Rolandboer
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 mei 2014, 22:15

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rolandboer »

Heerlijk thuis gekomen vandaag, de bas was al voor de aangegeven bezorgtijd afgeleverd! Vanmiddag ongeveer 1,5 uur van alles gespeeld om te kijken wat dit beestje allemaal in zich heeft, wat ben ik blij dat ik deze bas besteld heb! :cheer:
Foto's maken lukt niet zo goed met mijn mobiel in de felle zon, dus de foto's ga ik vanavond proberen te maken. Hier zijn mijn eerste indrukken!

Direct uit de doos ziet alles er keurig uit, geen enkel plekje te bekennen op het hele instrument. Het gewicht valt ook gelijk op, lekker licht voor een 5 snarige! De sunburst is prachtig, mooie donkere 2 tone sunburst finish waar ik echt gek op ben. Ondanks dat dit de allereerste Yamaha bas is die ik ooit in mijn handen heb gehad voelt het allemaal erg bekend en vertrouwd aan, fijn halsprofiel, goede verhouding qua gewicht en formaat tussen de body en de hals/kop en ten slotte een keurige afwerking over het hele instrument. Belooft veel goeds, inprikken in de versterker dat ding!

Na het stemmen is hij al bijna perfect afgesteld, hèèl iets aan de lage kant voor mijn doen maar dat is snel verholpen. De bas speelt werkelijk als een tierelier, met een scala aan goede, bruikbare sounds. Met beide elementen en de tone vol open klinkt het vol en rond met meer dan genoeg druk en een mooi helder hoog, zelfs met verse snaren is het hoog erg muzikaal. Beide elementen klinken op zichzelf uitstekend, het brugelement is een stuk voller dan de brugelementen in de Fender Jazz bassen die ik heb gehad wat ik erg prettig vind. Het halselement is wat aan de subtiele kant en vergelijkbaar met een oldschool P-bass sound, om het halselement flink te laten ronken moet ik iets harder werken dan ik gewend ben met fingerstyle (met plectrum no problemo!). De toneknop heeft een fijn verloop en voegt enorm veel mogelijkheden toe, vooral het geluid van beide elementen open met de tone rond de 50% vind ik verrassend lekker klinken waar mij dit te modderig werd bij de meeste bassen.
Met distortion (darkglass alpha-omicron) gaat deze bas flink tekeer, doet mij heel erg denken aan het geluid van de passieve Warwick corvettes die ik heb gehad. Het slapgeluid is het enige wat ik niet erg bijzonder vind, maar dit zegt weinig gezien ik bijna nooit slap en de techniek hiervoor niet echt beheers. :facepalm:

Al met al ben ik ontzettend tevreden met deze bas, het blijft mij verbazen dat deze slechts €550 kost in de goedkoopste zwarte uitvoering. Nu al een behoorlijk breed scala aan sounds eruit kunnen halen met de versterker volledig neutraal, vanavond of morgen maar eens kijken hoe hij reageert op EQ en EQ + Distortion. Binnenkort zal ik de bas ook eens proberen mee te nemen om te kijken hoe hij klinkt in jam/bandverband, het belooft veel goeds in ieder geval!

Zodra de nieuwigheid er een beetje af is zal ik een uitgebreide, objectieve review over de bas schrijven. Nog nooit gedaan, maar lijkt me wel leuk :)
Voorlopig laat ik de bas nog zoals hij is, al zou ik op den duur graag de controls naar Volume, balans, tone willen maken en een ander slagplaatje lijkt mij mooier, is er iemand die een leuk idee heeft voor een andere slagplaat?
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7148
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Mmmmmja, klinkt als een review over een Yamaha BB... :D

Goed man! Ik zou de review over mijn BB425 hebben kunnen schrijven.
Ook mijn eerste Yamaha ever. En ook bijzonder blij verrast dat-ie direct al zo vertrouwd voelde.

Gefeliciteerd! Geniet van je bas!
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door 4$ »

Ook ik ben nog erg gelukkig met mijn BB425X. Welkom bij de club.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Plaats reactie