Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Ja, da's wel apart, de BB1025 heeft minder hoog dan bijv. m'n oude BB400. Door de serie-parallel-schakelaar is dat een stuk beter geworden, maar heel veel hoog heeft de bas niet. In het demofilmpje heb ik zelfs wat hoog bijgeschoven met de EQ van Logic. De toonknop staat helemaal open! Wat wel aardig aan de toonregeling is, is dat als je hem half dicht draait, je een heel warm geluid krijgt, alsof er meer mid dan hoog weggedraaid wordt. Bruikbaarder dan de gemiddelde passieve toonknop... De reverse P heeft duidelijk een strakkere B en E, en de D en G worden wat zachter van karakter. Maar nog steeds klinkt het behoorlijk Precision-achtig. In de standaard positie vond ik (zonder brugpickup) de B echt te wollig, nu klinkt de B zelfs met neck-pckup-only best fijn. Volgens deze topic: viewtopic.php?f=1&t=49458 is al vanaf 1984 de "reverse-P" vervangen door de normale P.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13375
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door LeftyJ »

Lekker! Wel jammer dat dat elementraampje nu niet meer past, ik vond dat chroom wel mooi!
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

haha, ik ben een beetje ambivalent hierin... met is me net wat blingbling, zonder is misschien weer te bescheiden :-)
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jeroentg »

Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

COOL!!!
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Heinz »

Leuk, vooral die zwarte versie met witte slagplaat ziet er goed uit. Ben benieuwd naar modellen en prijzen.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Heinz »

The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

En HEEE!!! Maple toets dit keer! :kwijl:
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Hè, jammer! Geen 3-way switch meer. Vond ik wel zo lekker compromisloos...
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jeroentg »

Hmmm... ben nog niet overtuigd van het uiterlijk. Maar dat was ik bij de 'x' versie van de huidige serie ook niet. En die vind ik nu toch wel heel erg mooi.

Maar in de filmpjes klinken ze stuk voor stuk wel als een klok. Wauw.
De 3-way switch vond ik eerst een nadeel, maar ben ik nu wel aan gewend (staat 99% van de tijd in het midden (beide pu's vol open) en is inderdaad compromisloos, maar het blenden van de pu's is toch ook wel fijn - bij m'n Yamaha SB de P-pick up net wat terug geeft toch net die 'sweetspot' sound... of hoe je het ook noemt.

Zeer benieuwd wanneer ze te verkrijgen zijn!

Alle modellen staan al op de AU site van Yamaha: https://au.yamaha.com/en/products/music ... oduct-tabs
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7184
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

OEI!!! Nóg meer GAS!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door Rieno »

Mooie planken geworden :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2093
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door bastaart »

Mooie bassen! heeft alleen niet meer zo veel met de oudere modellen zoals BB1000 BB2000 te maken, behalve de vorm dan.....
Welke prijzen moet ik aan denken?
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
jaapdesticker
Berichten: 102
Lid geworden op: 19 feb 2017, 17:51

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jaapdesticker »

Zien er prima uit, maar ik blijf het gek vinden dat ze ooit (lang geleden) de P-pickup van reverse in "gewoon" hebben veranderd. Ik heb nog geen minuut spijt van het omdraaien van de pickup, zowel bij Neck+Bridge als Neck-only een veel strakkere B en E. Was toch wel heel slim bij de oude BB's...
Gebruikersavatar
jeroentg
Berichten: 592
Lid geworden op: 04 apr 2007, 17:46

Re: Het Yamaha BB topic

Bericht door jeroentg »

Ben ook zeer benieuwd naar de prijzen.

Ze zijn toch wel geïnspireerd door de Revstar g•t•ren. Erg fraaie serie. Begin de bassen ook steeds mooier te vinden. Nu al... :shock: GAS!

+1 voor de reverse P-pickup. Als ze die opnieuw geïntroduceerd zouden hebben.. :jam:
Fender LE Lightweight Ash Am. Prof. J Bass • Fender AS P Bass • Yamaha Superbass 1200S • Yamaha BB414 • Yamaha BB415 • Kala UBass • RMI/Lehle Basswitch IQ DI • Tech21 Bass Fly Rig • SansAmp BDDI V2 • Fender Rumble 100 •
Plaats reactie