Het Yamaha BB topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Yamaha BB topic

Bericht door SpcMnk »

LeftyJ schreef:Volgens mij is het uitgangssignaal van actieve elementen niet zwakker. Want zoals de naam al zegt, er zit een actieve preamp in het element zelf waardoor ze gewoon luid uitsturen. Je kunt actieve elementen immers ook gewoon op een passieve toonregeling aansluiten. Die moet dan alleen 25k zijn.

Misschien heeft je storing daar iets mee te maken? Een impedantie-mismatch?
:stupid:

recent hetzelfde gehad. welke pots heb je tussen de pups en de preamp zitten (ballance/volume)? deze zouden afgetemd moeten zijn op de passieve pups (250/500). Actieve pups hebben idd 25K nodig en als die er nog in zitten dan zou dat goed de verklaring kunnen zijn voor het vervormde geluid.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Het Yamaha BB topic

Bericht door Yabbadehut »

SpcMnk schreef:
LeftyJ schreef:Volgens mij is het uitgangssignaal van actieve elementen niet zwakker. Want zoals de naam al zegt, er zit een actieve preamp in het element zelf waardoor ze gewoon luid uitsturen. Je kunt actieve elementen immers ook gewoon op een passieve toonregeling aansluiten. Die moet dan alleen 25k zijn.

Misschien heeft je storing daar iets mee te maken? Een impedantie-mismatch?
:stupid:

recent hetzelfde gehad. welke pots heb je tussen de pups en de preamp zitten (ballance/volume)? deze zouden afgetemd moeten zijn op de passieve pups (250/500). Actieve pups hebben idd 25K nodig en als die er nog in zitten dan zou dat goed de verklaring kunnen zijn voor het vervormde geluid.
Eum..hoe kan dit ik zien? en nog beter, wie kan dit voor mij oplossen? dank...
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Yamaha BB topic

Bericht door SpcMnk »

Zitten die pups op de printplaat? Dan ben je niet echt flexibel meer... andere preamp?

Actieve pups krijgen stroom.. is bij het aanpassen van de pups er voor gezorgd dat dit niet meer gebeurd? Zou je ook nog naar kunnen kijken..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Het Yamaha BB topic

Bericht door Yabbadehut »

SpcMnk schreef:Zitten die pups op de printplaat? Dan ben je niet echt flexibel meer... andere preamp?

Actieve pups krijgen stroom.. is bij het aanpassen van de pups er voor gezorgd dat dit niet meer gebeurd? Zou je ook nog naar kunnen kijken..
Ik denk dat je me overschat, wat zijn pups? Elementen? En zo ja, die zitten in het midden van de body toch? En de printplaat zit aan de achterkant onderaan. Er lopen draadjes heen, zie de foto's dit is mijn niveau kennis van electronica helaas... Al de suggesties zijn super alleen ik weet zelf niet waar te beginnen..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Het Yamaha BB topic

Bericht door Rieno »

Zo te zien zitten de potmeters rechtsreeks vast aan de printplaat en even van een afstand naar het soldeerwerk kijkende, zouden dit heel goed de originele kunnen zijn. En dan zullen ze idd een verkeerde waarde hebben, dus dat kan ook weer een reden zijn. Aanpassen kan prima, maar dan zou ik 'm wel even wegbrengen naar een goede elektronicaboer. Vaak zijn de soldeerskills bij muziekzaken niet echt om over naar huis te schrijven helaas.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Yamaha BB topic

Bericht door SpcMnk »

Sorry, de pots.. niet pups..die lijken op de printplaat te zitten.

De makkelijke, en dure, weg is om gewoon de elementen (pups) te vervangen. Of de pre-amp. Je zou hem ook bij een winkel of bouwer onder handen kunnen laten nemen. In de hoop dat die een slimmere oplossing kan vinden.. met het risico dat je alsnog wat moet vervangen.

De huidige setup lijkt mij alleen te redden door iemand die erg handig is met dit soort dingen..

Edit: Rieno is snel! Wat hij zegt :)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Het Yamaha BB topic

Bericht door Yabbadehut »

Nou ja, ik wil hem graag werkend zien, mijn luthier kan elementen vervangen maar die andere technische oplossingen weet ik niet, weet iemand in Brabant een goed adres die ik deze bas kan brengen voor reparatie?
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Het Yamaha BB topic

Bericht door Yabbadehut »

dus evt zou ik de elementen willen veranderen maar de voortrap ken ik en is te gek, die zou ik dus willen laten zitten. Als ik dit doe, welke elementen zouden dan moeten passen?
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Yamaha BB topic

Bericht door SpcMnk »

Ik krijg een bas aangeboden ter inruil die ik niet ken. Heeft hier iemand ervaring met de BB2025X?

Afbeelding

Hoe verhouden deze zich tot de mij wel bekende BB1000S en BB1100S? Of in het algemeen, waar is deze mee te vergelijken?
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Het Yamaha BB topic

Bericht door LeftyJ »

Yabbadehut schreef:dus evt zou ik de elementen willen veranderen maar de voortrap ken ik en is te gek, die zou ik dus willen laten zitten. Als ik dit doe, welke elementen zouden dan moeten passen?
Als het goed is kun je elk actief element met standaard Jazz Bass maten plaatsen. Wel even nameten of hals- en brugelement even lang zijn of niet.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7175
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

SpcMnk schreef:Ik krijg een bas aangeboden ter inruil die ik niet ken. Heeft hier iemand ervaring met de BB2025X?

Afbeelding

Hoe verhouden deze zich tot de mij wel bekende BB1000S en BB1100S? Of in het algemeen, waar is deze mee te vergelijken?
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Yamaha BB topic

Bericht door SpcMnk »

Die was ik inderdaad tegen gekomen.. maar vraag me altijd af in hoeverre dat objectief is..
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7175
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Het Yamaha BB topic

Bericht door HNZ »

Tja, die Basswhisperer geeft over het algemeen betrouwbare reviews. Maar sowieso, een instrument van Yamaha dat meer dan €2000,- kost is zonder twijfel een topproduct. Of het de juiste bas voor jou is, dat is weer een andere kwestie, natuurlijk.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Het Yamaha BB topic

Bericht door SpcMnk »

Fair point. Thanks!
Ik ga er nog eens even een tijdje over nadenken. En wat meer research doen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Het Yamaha BB topic

Bericht door bastaart »

Lijkt me een te gekke bas! Zeker van het niveau van een BB1000S of oude BB2000. Maar waarschijnlijk nog beter. Is ook een pak duurder. Klinkt goed in die video, het geluid lijkt zeker op de BB1000S van mij. Strakke B snaar sound, wat wil je nog meer? Ligt er ook aan waartegen hij hem wil ruilen...
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Plaats reactie