Beatles-snaren

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Beatles-snaren

Bericht door Gerth »

Klein vraagje over shortscale-flats: ik heb altijd gelezen dat Paul McCartney op de Tru-Bass black nylons van Rotosound gespeeld heeft (en nog zou spelen) maar nu blijken er ook black nylons te zijn van het merk Pyramid met de benaming "Rooftop", verwijzende naar het befaamde optreden van de Beatles op het gebouw van Apple Records te Londen.

Op welke black nylons speelt Sir Paul nu eigenlijk, iemand een idee?

Verder is het mij ook niet duidelijk of die Pyramids enkel op een Beatles-bas kunnen of ook op een gewone shortscale...

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7205
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Beatles-snaren

Bericht door HNZ »

En er zijn er ook nog van LaBella! En d'Addario...

Aangezien het rooftop concert in 1969 plaatsvond, neem ik aan dat het eerder Rotosound waren.
Immers een Engelse fabrikant en in 1966 al druk met snaren voor basgitaar i.s.m. John Enwistle.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7205
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Beatles-snaren

Bericht door HNZ »

Gerth schreef: 29 okt 2023, 17:10
Verder is het mij ook niet duidelijk of die Pyramids enkel op een Beatles-bas kunnen of ook op een gewone shortscale...

Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Elke snaar met een balletje aan één kant kan op elke basgitaar worden gemonteerd.
Of die snaar past hangt af van de lengte en dikte en ook van de lengte van de nylon omwonden gedeelten.
Een snaar, speciaal ontwikkeld voor de Hofner short scale vioolbas zal ook op andere short scale bassen passen.

Graag gedaan! ;-)
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Re: Beatles-snaren

Bericht door Gerth »

Dan is het wel misleidende reclame van Pyramid!

Bedankt voor de info dat snaren voor de Hofner vioolbas ook op "gewone" short scale bassen passen, dàt wist ik nog niet...

Onder andere Fender heeft inderdaad ook black nylons die ik ooit al met succes geprobeerd heb.
Plaats reactie