Fender Jazz Bass MIJ

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Bericht door taekwondokid »

Freddy Lee schreef:Volgens mij ben ik iets te enthousiast. :silenced:
Maar het is best de overweging waard toch?
Ik zal de mex toevoegen aan mijn lijst met opties haha!
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Bericht door taekwondokid »

PMJ schreef:Tnx voor de info! Ik had hier al langer vragen bij. Maar nu ik een ruilvoorstel heb gekregen voor 1989 Jazz Bass vond ik het een mooi moment om eens te peilen. Als het goed is zou het een 62RI moeten zijn, aldus de brochure van dat jaar waar alleen 62 en 75 genoemde modellen staan.

Leuk overzichtje Peter! Wat een mooi spul zit ertussen :)

* Excuses trouwens voor mijn inbreuk in dit topic :oops:
Maakt niet uit hoor, zo weet ik ook weer wat meer :)
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Mijn ervaring is dat de japanse fenders een stuk consistenter zijn in bouwkwaliteit dan mexicanen.
De laatste zijn voor mij een meestal een "hit or miss" geval.
Ik heb overigens nu ook een Japanse Fender 62 ri naar mij onderweg vanuit Japan.
Mexicaanse Fenders zou ik nooit blind bestellen omdat ik er een paar van in mijn handen heb gehad die in mijn mening nog niet eens een Squier prijs waard waren.
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik heb nu al wel een paar Fender Jazz bassen gehad, waaronder nu nog een 5 snaar (die vanmiddag waarschijnlijk verruil wordt voor de jap) uit 2001. Deze bas is echt prima gebouwd en klinkt echt goed. Hij is qua sound beter dan de Amerikaan of Japanner die ik heb gehad. Hij is ook resonanter. Ik heb echter eenzelfde Jazz V gehad, ook uit 2001, en deze was beduidend minder.

Maar ja Fender staat er ook algemeen wel redelijk bekend om dat er grote onderlinge verschillen kunnen zijn tussen exemplaren van hetzelfde type instrument. Japanners schijnen inderdaad in de meeste gevallen prima tot goed te zijn, waar het bij Amerikanen en mex-en meer zou wisselen.
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Bericht door taekwondokid »

albi schreef:Mijn ervaring is dat de japanse fenders een stuk consistenter zijn in bouwkwaliteit dan mexicanen.
De laatste zijn voor mij een meestal een "hit or miss" geval.
Ik heb overigens nu ook een Japanse Fender 62 ri naar mij onderweg vanuit Japan.
Mexicaanse Fenders zou ik nooit blind bestellen omdat ik er een paar van in mijn handen heb gehad die in mijn mening nog niet eens een Squier prijs waard waren.
Oké, dus ook de standaard Japanners zijn ook betrouwbaar?
En waar heb je die 62 ri besteld? Mag ik ook vragen voor hoeveel haha?
Bedankt!
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Bouwkwaliteit is algemeen goed tot zeer goed bij japanners, maar dit kan je natuurlijk zelf checken wanneer je de bas gaat testen.
De standaard JB62's hebben overigens een basswood body idpv alder bij de JB62US.
Ik heb de mijne besteld bij Ishibashi.
Prijs is ergens rond de €700 na importkosten e.d.
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Bericht door taekwondokid »

albi schreef:Bouwkwaliteit is algemeen goed tot zeer goed bij japanners, maar dit kan je natuurlijk zelf checken wanneer je de bas gaat testen.
De standaard JB62's hebben overigens een basswood body idpv alder bij de JB62US.
Ik heb de mijne besteld bij Ishibashi.
Prijs is ergens rond de €700 na importkosten e.d.
Mmm, even op de site gekeken en er zitten wel wat leuke dingen bij moet ik zeggen :D , hoeveel moet je ongeveer nog bij de prijs optellen die er staat als je naar Nederland wil importeren?
Bedankt weer!
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
albi
Berichten: 3277
Lid geworden op: 25 nov 2006, 13:12

Bericht door albi »

Je moet nog de verzendkosten/verzekering, importkosten en btw bijrekenen.
Een goede site is: Duty Calculator
Je kan wel maar 8-10 gratis berekeningen maken geloof ik, daarna moet je betalen.
Fender Japan JB-62US/ Squier VM 70 CS / Squier JB Deluxe 5 =>FX=> Ashdown Little Bastard UK 25/100 + VS212

The Foreign Exchange Program
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Net mijn MiM Jazz Bass V verruild voor een vertrouwde viersnaar: deze jap uit (volgens het serienummer) 1989.

Op de hiel van de neck zit een stempel JB-355, en op de body lijkt een stempel JB-358 te staan. Het zou dus een standaard series zijn volgens internetbronnen. Wel zit de trussrod aan de hiel van de hals en niet bij de kop, en loopt er een grounding tussen het brugelement en de brug. Dat doet dan wel weer rissue-ig aan :wink:. Het logo daarentegen weer niet. Er zit geen skunk stripe achterop de hals.

Zoals te zien zit er nu een pearl slagplaat op, de originele witte heb ik bijgeleverd gekregen. Klinkt als een prima Jazz, is netjes afgewerkt. Alleen de snaren zijn aan vervanging toe voor wat sprankel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Overigens wordt er hier geroepen dat ''made in Japan'' ALTIJD onderaan de hals staat, vaak met serienummer erbij.
https://www.guitarsjapan.com/fenderchart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In het geval van mijn staat het serienummer alleen op de headstock, net als bij mijn 75RI het geval was :roll:
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Bericht door taekwondokid »

PMJ schreef:Net mijn MiM Jazz Bass V verruild voor een vertrouwde viersnaar: deze jap uit (volgens het serienummer) 1989.

Op de hiel van de neck zit een stempel JB-355, en op de body lijkt een stempel JB-358 te staan. Het zou dus een standaard series zijn volgens internetbronnen. Wel zit de trussrod aan de hiel van de hals en niet bij de kop, en loopt er een grounding tussen het brugelement en de brug. Dat doet dan wel weer rissue-ig aan :wink:. Het logo daarentegen weer niet. Er zit geen skunk stripe achterop de hals.

Zoals te zien zit er nu een pearl slagplaat op, de originele witte heb ik bijgeleverd gekregen. Klinkt als een prima Jazz, is netjes afgewerkt. Alleen de snaren zijn aan vervanging toe voor wat sprankel.


Overigens wordt er hier geroepen dat ''made in Japan'' ALTIJD onderaan de hals staat, vaak met serienummer erbij.
https://www.guitarsjapan.com/fenderchart.html" onclick="window.open(this.href);return false;

In het geval van mijn staat het serienummer alleen op de headstock, net als bij mijn 75RI het geval was :roll:

Die ziet er inderdaad goed uit, echt een beauty hoor!
Is deze:https://link.marktplaats.nl/699731908 te vergelijken met die van jou?
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ja, het is dezelfde bas. Gezien het serienummer zijn ze kort na elkaar gemaakt :)
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Bericht door taekwondokid »

PMJ schreef:Ja, het is dezelfde bas. Gezien het serienummer zijn ze kort na elkaar gemaakt :)
Oke, dat is dan misschien wel een goede optie, hij speelt dus goed en bouwkwaliteit enz is ook degelijk?
ZIet er iig echt goed uit op de fotos haha.
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Het exemplaar dat ik heb wel in ieder geval, maar het individuele geval zul je dan toch even moeten bekijken :). Maar in principe mag je er wel positieve verwachtingen van hebben. Qua prijs is het wel ok, dus ik zou gewoon eens een kijkje nemen!
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

taekwondokid schreef: Oke, dat is dan misschien wel een goede optie, hij speelt dus goed en bouwkwaliteit enz is ook degelijk?
ZIet er iig echt goed uit op de fotos haha.
Ik zie dat je net je een advertentie hebt gezet voor een japanner a 450. Is die uit Den Haag niet meer beschikbaar?
taekwondokid
Berichten: 111
Lid geworden op: 29 jun 2011, 02:31

Bericht door taekwondokid »

PMJ schreef:
taekwondokid schreef: Oke, dat is dan misschien wel een goede optie, hij speelt dus goed en bouwkwaliteit enz is ook degelijk?
ZIet er iig echt goed uit op de fotos haha.
Ik zie dat je net je een advertentie hebt gezet voor een japanner a 450. Is die uit Den Haag niet meer beschikbaar?
Die uit Den Haag is nog wel beschikbaar, maar ik wil even kijken wat de rest heeft :) .
Ik heb nu iemand die een 62 ri uit 93 verkoopt voor 500, met Fender customshop '60 elementen :) .
Maar ik moet nog even goed kijken wat m'n opties zijn, heel erg bedankt voor de inbreng!
www.foxlaneband.com
Bassen leren in Nijmegen? www.wiromahieu.com
Plaats reactie