Bas laten bouwen.

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Daar zit wel wat in maar de topicstarter (die nu dus alleen de topic is gestart en verder geen reacties heeft gegeven) wilt dus een bas laten bouwen en is dit alles eigenlijk :offtopic: . Feit is dat blinden niet weten hoe het is om te zien. 8)
Monolith
Berichten: 1848
Lid geworden op: 06 mar 2005, 12:39

Bericht door Monolith »

Misschien is de TS bang geworden van het misplaatste superioriteitsgevoel wat blijkbaar leeft onder de bezitters van een handgebouwde bas 8)
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ja, maar jij weet helemaal niet of dat idd misplaatst is manneke... :P

c'mon, join the club, be a snob! :yes:
Gebruikersavatar
maxjo
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:45

Bericht door maxjo »

Olaf Reijnders schreef: Ik verwacht wel wat imput van Maxjo, de topicstarter. Op het ogenblik lijkt hij op Roeland de kasplant. :wink:
Even alle constructieve output verwerken :lol:

Maar het wordt me duidelijk dat het toch enigszins een gok blijft , om een bas te laten bouwen. Zeker als je geen bastechneut bent, zoals ik.

Maar een paar dingen zijn me wel duidelijk geworden:

- Bolt-on neck i.v.m. de attack, sustain vind ik iets minder belangrijk namelijk.
- 24 (small) frets met misschien een zero-fret
- Misschien Bridge met string trough body.
- Flamed maple top on Ash
- 7 piece neck met Ebony fretboard.

Electronica en pickups ben ik nog niet over uit.
Ik wil een veelzijdige bas qua sound. Ik plug namelijk mijn bas bij opnames rechtstreeks in een mixer.

En aangezien ik een nogal 'gitaristische' bassist ben en geen harde zwoeger wil ook ik een razendsnel halsje.
Zo heb ik hier een logeetje op bezoek, een Peavy Dyna Bass uit de Unity Series (handgemaakt ding) met een echt 'dameshalsje'.
Speelt heel snel, maar die hals vind ik net weer te mager. Het lijk wel of je een potlood in je handen hebt en het rammelt allemaal een beetje.

grmx
"De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt."
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Wat voor hout moet de hals zijn? En waarom specifiek 7 laags? En, nog het belangrijkste, wat is je budget?

Voor de electronica zou ik Aquilar nemen. En liefst die met mid.
Gebruikersavatar
maxjo
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:45

Bericht door maxjo »

Olaf Reijnders schreef:Wat voor hout moet de hals zijn? En waarom specifiek 7 laags? En, nog het belangrijkste, wat is je budget?

Voor de electronica zou ik Aquilar nemen. En liefst die met mid.
Ik wil een stevige hals, en helderheid in de sound zien te verkrijgen. Ik dacht aan rock-maple met wenge of ebony.

Budget: tja, ik reken vanaf 1800,-

Je bedoelt de Aquilar OBP-3?

Met pickups denk ik in de richting van Kent Armstrong. Ik ken ze niet, maar ik hoor er goede dingen over.

grmx
"De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt."
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Dan moet je de hums nemen. Met coiltap heb je, als je 2 elementen hebt, 9 geluiden. Je kan deze elementen namelijk single coil, parallel en serieel humbucking schakelen. Zit zo standaard op mijn Rikkers.

Ik bedoel inderdaad de OBP3. Ik zit te overwegen deze in m'n Rikkers te laten plaatsen. Tegenwoordig zitten ze standaard in de Rikkers aktieve bassen.
Gebruikersavatar
rologica
Berichten: 354
Lid geworden op: 25 mei 2004, 00:43

Bericht door rologica »

maxjo schreef:...Ik wil een stevige hals...
Heb je dan al aan een grafiete hals gedacht?
Status-Graphite Electro 5-string
Status-Graphite Energy 5-string
Reverend Rumblefish 5L
Radial Bassbone
SWR 350X & Triad
Bogey
Berichten: 1564
Lid geworden op: 14 aug 2004, 13:26

Bericht door Bogey »

Het komt op mij een beetje onduidelijk over, je wilt een 7-delige hals (weet je zeker geen achtdelige?? :lol:) met wenge of ebony toets(zit ook aardig verschil in volgens mij), sustain is niet belangrijk, maar je wilt wel string troughbody optie?

Als ik jouw schoenen zou staan zou ik niet snel een bas laten bouwen, ik zou persoonlijk alleen een bas laten bouwen als ik er helemaal uit ben wat ik persoonlijk lekker vind spelen/klinken. Je loopt anders het risico dat je niet duidelijk kunt overbrengen wat je wilt (termen als helder en knor etc zijn toch vrij subjectief) en dan kan je je handbouw bas voor de helft op marktplaats zetten!

Waarom ga je niet naar de bassconnection (of bassmatters ofzo) en neem je je 1800 euro mee, en ga je een dag testen, ik denk dat je dan met een hele goede bas thuis kunt komen. En zo niet weet je misschien nog beter wat je wel niet wilt.

Misschien heb ik het helemaal mis en heb je zat ervaring met instrumenten en kun je wel een bas laten bouwen die helemaal naar je zin is hoor!
Gebruikersavatar
maxjo
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:45

Bericht door maxjo »

Bogey schreef:Het komt op mij een beetje onduidelijk over, je wilt een 7-delige hals (weet je zeker geen achtdelige?? :lol:) met wenge of ebony toets(zit ook aardig verschil in volgens mij), sustain is niet belangrijk, maar je wilt wel string troughbody optie?
Ik dacht aan troughbody om weer een beetje het sustainverlies op te heffen van een geschroefde hals
Bogey schreef: Als ik jouw schoenen zou staan zou ik niet snel een bas laten bouwen, ik zou persoonlijk alleen een bas laten bouwen als ik er helemaal uit ben wat ik persoonlijk lekker vind spelen/klinken. Je loopt anders het risico dat je niet duidelijk kunt overbrengen wat je wilt (termen als helder en knor etc zijn toch vrij subjectief) en dan kan je je handbouw bas voor de helft op marktplaats zetten!
Waarom ga je niet naar de bassconnection (of bassmatters ofzo) en neem je je 1800 euro mee, en ga je een dag testen, ik denk dat je dan met een hele goede bas thuis kunt komen. En zo niet weet je misschien nog beter wat je wel niet wilt.
Da's het probleem, ik heb veel basjes geprobeerd, maar nooit een tegenkomen die me lekker lag. Of het was de sound niet of het speelde niet lekker.:evil:
Bogey schreef: Misschien heb ik het helemaal mis en heb je zat ervaring met instrumenten en kun je wel een bas laten bouwen die helemaal naar je zin is hoor!
Ik speel al ruim 25 jaar bas, maar heb me nooit verdiept in het instrument zelf. Weird niet? :? Ik heb in al die jaren maar drie basjes gehad. Een Aria, een Fender Precision (nog steeds) en een Washburn rb2502 (nog steeds).

En nu ben ik toe aan een 'op m'n lijf geschreven bas'
Vandaar.

grmx
Laatst gewijzigd door maxjo op 29 jan 2006, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt."
Gebruikersavatar
maxjo
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:45

Bericht door maxjo »

rologica schreef:
maxjo schreef:...Ik wil een stevige hals...
Heb je dan al aan een grafiete hals gedacht?
Welke voordelen en nadelen hebben dit soort halzen?

grmx
"De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt."
Gebruikersavatar
maxjo
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:45

Bericht door maxjo »

Olaf Reijnders schreef:Dan moet je de hums nemen. Met coiltap heb je, als je 2 elementen hebt, 9 geluiden. Je kan deze elementen namelijk single coil, parallel en serieel humbucking schakelen. Zit zo standaard op mijn Rikkers.

Ik bedoel inderdaad de OBP3. Ik zit te overwegen deze in m'n Rikkers te laten plaatsen. Tegenwoordig zitten ze standaard in de Rikkers aktieve bassen.
Dit klinkt interessant! Heb je toevallig hier op dit forum ergens samples achtergelaten van je Rikkers?

grmx
Laatst gewijzigd door maxjo op 29 jan 2006, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt."
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

maxjo schreef:
rologica schreef: Heb je dan al aan een grafiete hals gedacht?
Welke voordelen en nadelen hebben dit soort halzen?

grmx
Zijn wat steviger, en hebben geloof ik ook wat meer punch.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Voordelen.
1. Eenmaal gemaakt blijft het in die vorm. Dus nooit kromme halzen.
2. Geen uitzetting door temperatuurverschillen dus geen ontstemming.
3. Geen dead spots.
Nadelen.
1. Karakterloos geluid.

Ik vind de voordelen niet opwegen tegen de nadeel.
Gebruikersavatar
maxjo
Berichten: 148
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:45

Bericht door maxjo »

Olaf Reijnders schreef:Voordelen.
1. Eenmaal gemaakt blijft het in die vorm. Dus nooit kromme halzen.
2. Geen uitzetting door temperatuurverschillen dus geen ontstemming.
3. Geen dead spots.
Nadelen.
1. Karakterloos geluid.
En dat laatste kunnen we nu net niet gebruiken.

grmx
"De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt."
Plaats reactie