Jazz vs Tele

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Jazz vs Tele

Bericht door DFA 79 »

Misschien wel een domme vraag (alhoewel die niet bestaan), dus hier komt ie

IK ben een grote fan van het jazzelement bij de nek op een jazz. Het brugelement kan ik eigenlijk niet veel mee. De sound van een precision zegt me nu ook weer niet zo veel (te direct aanwezig); Ik vind een jazz (nek element) warmer klinken.
Nu dacht ik: hé een tele bas heeft het nekelement opdezelfde plaats staan als het nekelement van een jazz.
Is een tele dan niet eigenlijk soundgewijs een jazz bass met 1 element? Misschien beetje kort door de bocht :-), maar toch...
Misschien de missing link voor mij?


(Mocht dit bericht in het foute topic staan, mag het verplaatst worden hoor)

Gr davy
Gebruikersavatar
Grainger
Koning Herrie
Berichten: 6109
Lid geworden op: 02 nov 2007, 22:18

Bericht door Grainger »

Behoorlijk kort door de bocht, het verschil tussen single coil en humbucker maakt 't alweer compleet anders. Niet minder (meningen over verdeeld natuurlijk), maar anders.

Al eentje bespeeld en beluisterd of je wat met de sound kan?
Rics // Fenders // Squiers // Epiphone // Ampeg SVT CL // Ampeg 410 HLF
Persoonlijk topic
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

Grainger schreef:Behoorlijk kort door de bocht, het verschil tussen single coil en humbucker maakt 't alweer compleet anders. Niet minder (meningen over verdeeld natuurlijk), maar anders.

Al eentje bespeeld en beluisterd of je wat met de sound kan?
IK bedoel eigenlijk zo'n 51 :-), niet de humbuckversie
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Een '51 element is een totaal ander beest dan een Jazz.
Gebruikersavatar
chaney
Berichten: 621
Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:41

Bericht door chaney »

Ben in het bezit van beide, zowel een jazz als een '51 style P. Ze klinken behoorlijk anders. Volgens mij is het element van de 51 P een behoorlijk ander beestje dan een jazz-element. Klinkt vooral met de toon open veel feller. Ik heb ook de indruk dat het element van de P toch nog een stukje dichter bij de brug staat dan het halselement van de Jazz
BaCh BJB Jazz (relic)
BaCh '54 Precision
Harley Benton mv-4 PJ
Ashdown ABM C210-300
Roland Cube Bass 30
Peter

Bericht door Peter »

Dat laatste is inderdaad zo.
Plaats reactie