Belgrado bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Belgrado bas

Bericht door wombatboter »

Vorig jaar in mei rijpte het idee om voor mij een bas te bouwen en het heeft wat geduurd maar gisteren was de bas af en kon ik 'm ophalen bij basbouwer Paul Belgrado.
Eerste aangename verrassing toen ik de bas overhandigd kreeg was het gewicht.. geen topzwaar instrument maar vrij licht en met een erg aangename ergonomie. Daarna aarzelend de eerste noten uit het ding geperst en alhoewel je in het begin natuurlijk voelt dat dit instrument nog niet heeft "geleefd" en nog vrij "droog" klinkt, was het potentieel onmiddellijk merkbaar.. Hele snelle hals met een voor mij perfecte actie zodat de noten met weinig moeite van de linkerhand kunnen gereproduceerd worden.
Wel degelijk een "moderne" bas (dit is geen typische rock-bas) maar de growl klinkt niet te hifi al is bvb de slap-klank zeker niet oldschool maar die van een boutique-bas en daar hou ik net van.
Ik had voor een actieve bas gekozen met een pushpull in de volume-knop om de bas passief te maken (geen batterij-paranoia wanneer je je begint in te beelden dat die leeg loopt) en dan fungeert de treble-knop nog steeds als tone-control (handig)
Ik wou de bas-functie ook helemaal aan de buitenkant van de knoppen omdat ik live merk dat ik vaak meer kies voor controle van de basklank ipv de treble-klank en dan moet die makkelijk bereikbaar zijn en hoef ik niet te prutsen tussen de knoppen (dus van buiten naar binnen : bas, mid, treble, balans, volume (actief/passief))
Aan de zijkant van de hals heb je die kleine dots, geen leds maar wel met de functie dat ze enkele uren licht geven wanneer je voor het optreden een vijftien seconden met een bijgeleverd lampje daarover schijnt (het werkt maar ik ben niet zeker of ik mezelf dat zie doen maar je weet nooit :-))
Gisteren enkele uren zitten spelen op het instrument en de eerste dagen zijn vaak nogal kritiekloos waarna Satan begint te borrelen maar zoals gezegd : tot nu toe een topinstrument dat zo gemakkelijk speelt en loopjes moeitelozer maakt.. Het vakmanschap van Paul zie je in de details en vooral het inzicht in de speelstijl van de "klant". Het lijkt alsof hij zich in je plaats kan stellen wat het beste voor jou betekent.
Moeilijk om de bas met iets te vergelijken (omdat ik zelf nogal hetzelfde klink op bepaalde bassen) maar ik moet bij het toepassen van de "moderne" technieken vaak aan een Fodera denken..
De foto's doet de bas niet echt eer aan want het hout oogt mooier.. ben er heel tevreden mee.
Wat specs van de bouwer :
Alder body met Poplar burl top + padauk veneer line , maple neck ( quarter sawn ) met birdseye maple fretboard en poplar burl headstock veneer . Carbon reinforced neck . Hipshot hardware , Glockenklang preamp , Delano pickups .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Prachtig :) Een hoop oog voor detail zie ik. Ben benieuwd hoe je het over een week of 2/3 vindt, dan is het beeld vaak een stuk helderder. Het is iig een bas die je met plezier omhangt lijkt me!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bastaart
Berichten: 2115
Lid geworden op: 23 jan 2006, 01:12

Bericht door bastaart »

Mooi Geert! Gefeliciteerd. Is het een standaard model van Belgrado of heb je nog iets kunnen inbrengen in de body vorm etc.?
Vanwaar de keuze voor die Delano pickups? Dit vraagt om een filmpje.
New Advanced Slap Books: Next Level Slap Bass Vol. 1&2
https://nextlevel-slapbass.com/
New solo album Barend Tromp ft. Michael Manring on Bandcamp and Spotify
https://subcontinentalrecords.bandcamp. ... fish-tales
gitaarles en basles in Weert
https://www.gitaarschoolweert.nl
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Het is de bedoeling dat dit een standaard-model wordt (gisteren ook nog op een P-model van hem gespeeld, die beviel ook maar die zit zo niet echt in mijn eigen doelgroep qua bouw).
Paul had zelf dit model voorgesteld omdat hij er al mee had geexperimenteerd en de vorm beviel me...zelf had ik enkele voorkeuren en die zaten al in hetzelfde straatje dus dat vormde geen probleem (stemschroeven niet op één rij, geen Fender-achtige kop, jack-uitgang opzij, die Delano pick-ups omdat ik ze heel goed vind in mijn Sandberg en een maple hals omdat ik van dat spetterende hou.. de midboost houdt zo'n geluid wel onder controle).
Ik meende dat Paul dit soort model kan maken voor rond de 2200 euro... dat is eigenlijk nog zeer redelijk als ik naar de kwaliteit van het werk kijk en de prijzen die anderen vragen (en dat zeg ik niet om bij hem te slijmen).
Het is natuurlijk een harde markt voor bouwers (er is veel concurrentie) en om nu nog op te vallen en te verkopen, dat is niet evident (laat Wooten dit model kiezen en het regent bestellingen).
De wachttijd was niet gering maar zijn reparatiewerk heeft natuurlijk invloed op het bouwproces gehad..
Nu dit model er is kan er in de toekomst vermoedelijk sneller gewerkt worden en komen er vermoedelijk nog andere modellen (een 5-snaar bvb)
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
arjen
webmaster
Berichten: 5052
Lid geworden op: 19 jun 2007, 12:21

Bericht door arjen »

Wat een mooi ding... ben echt benieuwd wat je er van gaat vinden, en naar het filmpje natuurlijk :D
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Bericht door McDreads »

Geweldig mooi stukje birds-eye maple voor de toets gebruikt, kwaliteit en vakmanschap straalt er van af! Als de bas half zo klinkt als 'ie eruitziet moet het een genot zijn erop te spelen. De fotograaf is zelfs goed, laat het fretwerk eruitzien als kunst.......
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Arretje
Berichten: 646
Lid geworden op: 06 feb 2008, 14:11

Bericht door Arretje »

Gefeliciteerd met je bas Geert, mooi ding!
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7925
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

Heel mooie bas Geert, ik ben erg benieuwd naar het geluid. :D
Gebruikersavatar
Archibald
Berichten: 3431
Lid geworden op: 14 okt 2008, 16:00

Bericht door Archibald »

prachtige bas :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Heel mooi! Is dit nou een bas voor thuis, voor in bandverband of allebei? En ik ben natuurlijk heel benieuwd naar een filmpje!
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22623
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb nog geen idee wat ik er mee gaan doen maar hij klinkt gewoon lekker...
Ik heb wel de uitersten hier thuis staan.. een ouwe P met flatwounds en een racekarretje met snappy snaren.
Hangt er echt vanaf in welke stemming ik ben.. ik vermoed dat ik meerdere bassisten ben.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Freak
Berichten: 608
Lid geworden op: 30 nov 2012, 17:15

Bericht door Freak »

Vergeet de Arabische zanger niet! :lol:
Squier VM P '07 - TI JF344
Squier CV 50s P '10 with Hendrix upgraded pickup - LaBella 760FS
Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 784
Lid geworden op: 20 jan 2009, 16:28

Bericht door Heinz »

Fraai, zeer fraai! Beetje Marleaux achtig uiterlijk. Het hout van de top is niet echt mijn ding, maar de looks zijn prachtig en de afwerking lijkt me zo te zien ook erg mooi.
The eyes in the room are all lookin' at the star, but the butts are all shakin' to the bass guitar...

Band: SoulMachine | Youtube channel: Bassguitarvideo
Gebruikersavatar
Angelo
moderator
Berichten: 23026
Lid geworden op: 23 feb 2008, 00:44

Bericht door Angelo »

Ziet er prettig uit, Geert, ben benieuwd naar de eerste opnames die je gaat durven posten. ;-)
De wereld wordt een stuk complexer als je overal een probleem van denkt te moeten maken.

Angelo's Rock Orphanage | ISKC Rock Radio The Prog Files | DJ Morgana's Metal Madhouse |
Plaats reactie