Welke basgitaar voor een meisje

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Ecnirp
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2013, 11:13

Welke basgitaar voor een meisje

Bericht door Ecnirp »

Hallo allemaal,
ik heb me net aangemeld op dit forum vanwege een brandende vraag: Mijn dochter (13) wil graag basgitaar leren spelen en ik vroeg mij af welke bas het meest geschikt is voor een meisje van 13.
Ik heb het beginnersforum al doorgespit maar kon daar niet echt veel wijzer worden. Ik heb wel begrepen dat we weg moeten blijven van de zogenoemde starterskits vanwege de kwaliteit van (met name) de gitaar zelf.
Het budget is ongeveer €150 - €200 euro.
Hebben jullie tips / ideeen / een aanbieding ( :P ) ??

Alvast bedankt!!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Afhankelijk van de bouw van je dochter is het misschien aan te raden om met een zogenaamde shortscale bas te beginnen.
Een shortscale bas heeft een korter formaat hals zodat bijv een kortere arm (je dochter is nog niet uit gegroeid) zonder al te veel moeite de hele hals kan bespelen. Verder klinken alle noten hetzelfde als een longscale bas.

in dit geval zou ik je een Squier Bronco bas aanbevelen. Deze zijn nieuw te krijgen voor rond de 200 euro. Voor andere bassen kom je met het budget al gauw op de tweedehands markt terecht
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Ecnirp
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2013, 11:13

Bericht door Ecnirp »

Thanx!
Ze is vrij lang (en inderdaad nog niet uitgegroeid), moeten we dan alsnog uitkijken naar een shortscale bas?
Overigens speelt ze ook gitaar en daarbij kan ze wel de hele hals bespelen (natuurlijk ook omdat deze al wat korter is)
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Even overleggen met de bas docent (indien aanwezig), hij heeft altijd wel tips (ik zou bijvoorbeeld eerder kiezen voor een tweedehands combo om mee te beginnen).
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Ecnirp
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 dec 2013, 11:13

Bericht door Ecnirp »

Tweedehands is ook een optie inderdaad!
Dank je wel!
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Ecnirp schreef:Thanx!
Ze is vrij lang (en inderdaad nog niet uitgegroeid), moeten we dan alsnog uitkijken naar een shortscale bas?
Overigens speelt ze ook gitaar en daarbij kan ze wel de hele hals bespelen (natuurlijk ook omdat deze al wat korter is)
Dan stel ik voor om naar een muziekwinkel te gaan, daar het een en ander uit te proberen om vervolgens marktplaats af te speuren naar die bas die in het budget past. Kijk dan niet naar het merk, maar naar een bas die het beste bij haar past.
Voorkeuren over geluiden welke bassen kunnen produceren is een zorg voor later, eerst het bassen zelf leuk gaan vinden.
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Let er ook op dat ze een bas kiest die ze zelf heel mooi vindt om te zien. Een mooie bas nodigt uit tot veel spelen. Binnen die prijsklasse kom je (bij nieuwe bassen, instapmodellen van gevestigde merken) ook niet zo heel grote verschillen in kwaliteit tegen, dus dan liever een mooie dan eentje die je qua uiterlijk minder aanspreekt.
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Ecnirp schreef:Ik heb wel begrepen dat we weg moeten blijven van de zogenoemde starterskits vanwege de kwaliteit van (met name) de gitaar zelf.
Het budget is ongeveer €150 - €200 euro.
Sommige starterspakketen zijn best goed hoor. Die van Squier bijvoorbeeld of Ibanez. Voor dat budget kun je ook niet meer verwachten.
Als je er nog niet echt verstand van hebt zou ik niet op de 2ehands markt gaan neuzen. Er wordt natuurlijk van alles en nog wat aangeboden en niet alles is even betrouwbaar of goed. Als je net iets in een winkel koopt kun je altijd nog mee terug. Als je net iets meer uitgeeft (bijvoorbeeld 200-250 euro voor een basgitaar en 50 euro voor een oefenversterkertje), heb je al iets meer keuze.

Verder inderdaad even overleggen met de basgitaardocent welke maat bas het beste is. Dat kun je niet zeggen zonder dat je de persoon hebt gezien.
Succes!
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

ik raad je toch aan om met een "normale" long scale bas te beginnen.
de enige reden om evt een short scale bas te overwegen zou de klank (die klinkt namelijk toch wel ietsjes anders, zij het heel genuanceerd) moeten zijn, niet dat het wat korter en daardoor wat gemakkelijker te bespelen lijkt.

elk lichaam moet namelijk altijd wennen aan een nieuw instrument en de bewegingen en houdingen die vh lichaam gevraagd worden en daar moet het ook gewoon de tijd voor krijgen.
dat wennen doe je door goed, gedisciplineerd en gericht te oefenen, de moeilijke situaties op je instrument niet uit de weg te gaan en zelfs op te zoeken en vooral door veel uren op je bas te maken.
het lichaam zal zich hoe dan ook altijd aanpassen op den duur waardoor alles wat je doet op je bas zoveel makkelijker gaat.

het kiezen van een gangbare long scale bas heeft een paar grote voordelen voor beginners maar de voornaamste is wel dat je dan gewend bent ad normale afstanden waardoor je ook moeiteloos van de ene naar de andere bas kunt wisselen.
en da's wel enorm handig als je je bedenkt dat de keus in long scale basgitaren zo immens veel ruimer is dan in short- of medium scale bassen, ook tweede hands!

ik raad je aan om evt in samenwerking met een goeie basleraar een tweedehands basje te kopen en een tweedehands oefenversterkertje want op die manier krijg je het meeste waar voor je geld en zijn de spullen vaak zonder verlies weer te verkopen mocht de hobby worden opgegeven.
ik wens je veel wijsheid toe en je dochter veel speelplezier!
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Hier op het forum staat een Ibanez Soundgear te koop voor 100,-. Smalle hals voor kleinere handen en als die bas verder niks mankeert is het volgens mij een uitstekende deal. Ibanez bassen kosten tweedehands sowieso vaak veel minder dan je zou verwachten van zo'n degelijk merk.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15128
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ecnirp schreef: Hebben jullie tips / ideeen / een aanbieding ( :P ) ??
Eerst en vooral: laat ze hier zelf een account aanmaken, ze kan hier best veel leren :)

Als ze niet aan de kleine kant is, hoeft ze inderdaad niet met een shortscale te beginnen. Vanmiddag nog een tengere en klein gebouwde jongedame zien en horen spelen die heel goed met een full scale bas uit de voeten (nu ja, vingers) kon.

Ga gerust voor tweedehands, zeker als je voor max. 200€ een bas én versterker wilt kopen, want anders gaat je keuze toch beperkt zijn vrees ik. En welke bas je kiest om mee te beginnen maakt naar mijn bescheiden mening nog altijd niet zo heel veel uit. Als er maar geluid uit komt zonder kraken en de bas zodanig afgesteld kan worden dat hij niet te zwaar speelt. Schuim marktplaats af naar bassen die in je buurt te koop staan binnen je budget en zet eventueel hier een linkje neer, dan kunnen we wat meer concrete raad geven.

Kuik uit naar merken als Squier, Epiphone, Ibanez, Cort, Yamaha, SX ... die maken prima beginnersbassen voor weinig geld. Succes
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Een basgitaar (electrisch) zonder versterker? Het budget is daarvoor aan de lage kant...

Fender SQ VM Precision Bass PJ 3TS

Kijk daar eens naar:

Een SWR LA 2e hands voor thuis oefenen. Of een Peavey. Of iets met minimaal een 10 of 12 inch speaker. Er zijn nu heel leuke class D topjes die je op een willekeurig cabinet kan plaatsen... Handig...

Als je gaat voor een 'oefen versterker' en ze is sociaal heel goed... gewoon veel vrienden vriendinnen waar ze over muziek mee praat dan is het misschien raadzaam om de 'oefenversterker' over te slaan. En iets met 100 watt en 12 inch of groter uit te zoeken. Zodat ze in band verband er mee aan de slag kan. De EBS 100 watt of de TC Electronic BG250-112 is een amp met een tuner en een downloadable effect. Kan ze zelf eens kijken wat ze daarmee wil. 1 effect op je basgeluid is vaak genoeg en geeft toch weer dat beetje extra plezier om veel te oefenen.

Al met al zal het budget toch naar 700 euro opgerekt moeten worden als je voor nieuw gaat. Tweede hands zal het voor 500 euro wel lukken... Let wel... Alle nieuwe versterkers nu, zijn veel meer geschikt voor een meisje. Ze zijn met neodymium drivers en class D versterkers vele malen lichter dan versterkers van 4 jaar geleden.... ZO GROOT IS DAT VERSCHIL!!
Laatst gewijzigd door Muziekschuur op 08 dec 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Oh ja... Een bas & versterker is PERSOONLIJK..... Zij moet er blij mee zijn.... Dus.... papa.... niet je mening opdringen....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11912
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Muziekschuur schreef:Al met al zal het budget toch naar 700 euro opgerekt moeten worden als je voor nieuw gaat. Tweede hands zal het voor 500 euro wel lukken... Let wel... Alle nieuwe versterkers nu, zijn veel meer geschikt voor een meisje. Ze zijn met neodymium drivers en class D versterkers vele malen lichter dan versterkers van 4 jaar geleden.... ZO GROOT IS DAT VERSCHIL!!
Om thuis te oefenen? Nee joh... €200 is aan de krappe kant, maar veel meer dan dat hoef je écht niet uit te geven om een leuke bas en een bruikbare versterker te hebben. Het advies om gewoon eens naar een muziekwinkel te gaan, daar van alles uit te proberen en dan tweedehands te gaan zoeken is denk ik het beste! Mijn allereerste basje heb ik op gevoel gekocht, in de Musicstore in Keulen alles binnen mijn budget uitgeprobeerd en toen wat mij het beste beviel gepakt.
Plaats reactie