actieve bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

actieve bas

Bericht door OlympicB »

Ik ben me aan het oriënteren voor een nieuwe bas. Ik zal zeker eea gaan uitproberen maar niet elke bas is overal aanwezig. Dus ik probeer vooraf al wat info te krijgen.

Nu ben ik aan het kijken naar een actieve bas . Fender american deluxe. Zijn deze goed ? En is deze veel beter dan de Fender deluxe (MIM).
Als er een active/passive switch op zit, moet er dan toch altijd een volle batterij in ? Of kun je passive spelen zonder ?
Wat zijn verder goede actieve bassen ? Is er nog iets waar ik rekening mee moet houden bij een actieve bas ?

alvast bedankt.
Suske
Berichten: 492
Lid geworden op: 31 dec 2005, 12:39

Bericht door Suske »

Ik ken de bas niet helemaal en iemand zal me dadelijk echt wel verbeteren.
Maar zover ik ze ken is er niet heel veel verschil tussen de twee bassen. Naar mijn idee is er niet genoeg verschil om de bijna verdubbeling in prijs te rechtvaardigen (maar dit is voor een ander misschien geen probleem).
Dit zijn beide ook bassen met actieve elektronica maar met passieve elementen. Dat wil zeggen dat ze wel een driebands toonregeling hebben die kan boosten en verzwakken, maar ze hebben niet de torenhoge output van een volledig actieve bas. Dit is overigens geen minpunt, maar gewoon anders.
En als je hem in de passieve stand zet, dan heb je een aparte toonregeling (hoog af) en doet de elektronica dus niet meer mee. Je hebt dan geen batterij nodig (dus met lege batterij kun je gewoon doorspelen, makkelijk).
Wat een goede actieve bas is, dat is afhankelijk van je smaak. Maar slechte worden eigenlijk niet meer gemaakt.
Zeker als je in die prijsklasse aan het kijken bent, dan is alles gewoon goed.
Wil je echt een enorm goed instrument, houd er dan rekening mee dat elk klein beetje meer meteen heel veel extra kost. Maar ook hiervoor geld; als je de centen hebt en het is het je waard, dan gewoon doen.
I'm not really BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Beter scheef erin, dan recht er neffe.
&
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik heb de Mexican deluxe jazzbass gehad. Prima gebouwde bass en is veelzijdiger dan de passieve jazz. Echter vond ik wel dat er wat van het karakter verloren ging.

Je kan ook bv een goede 2e hands Squier of Fender kopen, en daar een nieuwe of gebruikte preamp naar keuze inzetten, mocht je echt een jazz willen. Er zijn verschillende preamps te krijgen die je er zelf in kan zetten of kan laten zetten.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Wat wil jij zelf eigenlijk? Wat voor sound zoek je? Budget? Waarom actief? Enz
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Bericht door Muller »

De afwerking en materialen van de Fender American Deluxe serie zijn beter dan die van Fender Deluxe (MiM). En of dat een verdubbeling in prijs waard is... Voor mij wel.

Ik heb zelf de Fender American Deluxe Precision. Actief, 2x9V batterij, low- mid- treble-boost/cut. Bij het passief schakelen hoeven er geen batterijen in: is dus ideaal mocht de batterijen wel eens op zijn. Ik moet zeggen dat ik de switch bijna nooit gebruik (ondanks dat het zo'n belangrijk puntje voor mij was).
Als ik actief wilt spelen: pak ik de actieve bas. Als ik passief wil spelen, pak ik een passieve bas.

Ik moet zeggen dat de bas gewoon als een strakke precision klinkt, maar het is een moderner geluid en het mist dus ietwat vintage klank. Echter heb je een ton aan vermogen en is de bas heerlijk aanwezig, punchy en zijn (met het jazz-element bij de brug en de EQ) oneindig veel geluiden uit te halen.

Meer kan ik er bijna niet over vertellen :) Als je in de buurt woont van Gorredijk (Friesland) mag je gerust een keer langskomen om hem te proberen.

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Bericht door OlympicB »

aap schreef:Wat wil jij zelf eigenlijk? Wat voor sound zoek je? Budget? Waarom actief? Enz
Ik heb een mexicaanse fender jazz gehad. Ik heb al een american standard kunnen proberen en vond deze erg goed klinken.
Een actieve lijkt me wel wat omdat ik er meer verschillende geluiden kan halen. Een actieve bas lijkt me dus heel veelzijdig. Ik vind het prettig als ik de sound kan aanpassen aan een nummer.
Maar de american standard is ook nog steeds een optie.

Het hoeft inderdaad niet persé een fender te zijn. Dus ik kijk ook wel naar andere bassen. Bijv. een stingray is ook een optie. Maar ik hou wel erg van jazz bassen. Vind het nog steeds een prachtige vorm.

Budget. Mocht ik een duurdere kopen dan moet ik gewoon wat langer sparen. Maar de prijs van de american deluxe is voor mij wel ongeveer de top. Meer wil/kan ik er niet aan spenderen.
Ik vraag me ook af of een nog duurdere zoveel beter zal zijn. Volgens mij betaal je dan meer voor de naam en exclusiviteit.

Bedankt voor de reacties. Ben in ieder geval weer wat wijzer geworden. :worship:
Gebruikersavatar
OlympicB
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 jul 2013, 19:37

Bericht door OlympicB »

Muller schreef:De afwerking en materialen van de Fender American Deluxe serie zijn beter dan die van Fender Deluxe (MiM). En of dat een verdubbeling in prijs waard is... Voor mij wel.

Ik heb zelf de Fender American Deluxe Precision. Actief, 2x9V batterij, low- mid- treble-boost/cut. Bij het passief schakelen hoeven er geen batterijen in: is dus ideaal mocht de batterijen wel eens op zijn. Ik moet zeggen dat ik de switch bijna nooit gebruik (ondanks dat het zo'n belangrijk puntje voor mij was).
Als ik actief wilt spelen: pak ik de actieve bas. Als ik passief wil spelen, pak ik een passieve bas.

Ik moet zeggen dat de bas gewoon als een strakke precision klinkt, maar het is een moderner geluid en het mist dus ietwat vintage klank. Echter heb je een ton aan vermogen en is de bas heerlijk aanwezig, punchy en zijn (met het jazz-element bij de brug en de EQ) oneindig veel geluiden uit te halen.

Meer kan ik er bijna niet over vertellen :) Als je in de buurt woont van Gorredijk (Friesland) mag je gerust een keer langskomen om hem te proberen.
Bedankt voor je reactie en je uitnodiging. Helaas, ik woon in Brabant. Iets te ver fietsen. :)
Ga overigens af en toe wel naar Friesland (vader is Fries) maar dan is het voor familie-bezoek.
De veelzijdigheid van geluiden is eigenlijk de voornaamste reden dat ik ging kijken naar een actieve bas.
Ik heb een Deluxe gezien en die was, qua prijs, inderdaad bijna de helft van de American Deluxe. Ik zal eens gaan kijken of ik beide ergens kan proberen. Kan ik zien of voor mij het prijsverschil verschil maakt.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Als je iets zoekt wat veelzijdig is kan ik de Lakland 4402 aanraden. Kan erg goed een jazz(60&70), P en Stingray nadoen. En met alle pickups aan toch een eigen sound. En wat ik belangrijk vindt: geen volumeverschil tussen de verschillende pickup opties.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Mpd7r0PdVnU[/youtube]

Andere opties Sandberg V of T serie of de Ken Taylor. Fender USA Dimension of of of.....
Laatst gewijzigd door aap op 27 feb 2014, 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muller
Berichten: 334
Lid geworden op: 09 okt 2006, 22:34

Bericht door Muller »

USA Deluxe Jazz bassen op voorraad bij Bax. Wellicht/waarschijnlijk in Goes uit te proberen
https://www.bax-shop.nl/assortiment?keyw ... z&avz=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Deluxe Active bassen. Alleen een 5-snaar op voorraad + Squiers, die zijn er natuurlijk ook nog!
https://www.bax-shop.nl/assortiment?keyw ... z&avz=true" onclick="window.open(this.href);return false;

Goes is dichterbij dan Friesland :)

Fender American Professional Precision Bass
MusicMan Stingray Special V
MarkBass LMT800 / Vanderkley 112MNT
MXR Bass Compressor M87 - MXR M81 Bass PreAmp - MXR Bass fuzz - MXR Octaver - MXR Bass Envelope Filter - Boss OC-5
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

aap schreef:Als je iets zoekt wat veelzijdig is kan ik de Lakland 4402 aanraden. Kan erg goed een jazz(60&70), P en Stingray nadoen. En met alle pickups aan toch een eigen sound. En wat ik belangrijk vindt: geen volumeverschil tussen de verschillende pickup opties.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Mpd7r0PdVnU[/youtube]

Andere opties Sandberg V of T serie of de Ken Taylor. Fender USA Dimension of of of.....
Heb ik ook gehad en ben het er mee eens maar te veel knopjes voor mijn smaak.
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Bericht door Deewee »

Er is toch geen enkele bas die een echte oude Ray na kan doen, zouden ze allemaal wel willen!. :wink:
Gebruikersavatar
Hannesstinkt
Berichten: 7076
Lid geworden op: 09 jul 2009, 21:49

Bericht door Hannesstinkt »

Haha nouuu ik ben eigenlijk meer fan van de agressie van de nieuwere versies.
Haico schreef:The jury is still out on that one. Beiden rossig, druk en sexy as hell. :facepalm:

Persoonlijk gepraat
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Wat is de algemeen aanvaardde ohmage en max voltage die een actieve bas uitstuurt. Er zijn een hele berg schakelingen beschikbaar (bekend als actieve electronica).... Maar past het wel bij de versterker die JIJ al hebt.... Mijn idee...... wat is de hit (weinig?) en mis (veel) ratio?

Ik denk dat kwaliteit van de bouwkwaliteit van de bas, tuners en hardware, speakers, versterkerkeuze en mogelijk de kwaliteit van je effecten allemaal het geluid meer beinvloeden dan de actieve electronica.... Zijn al die andere componenten al naar wens?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Deewee
Berichten: 197
Lid geworden op: 21 nov 2011, 16:05

Bericht door Deewee »

Van de oude Stingray is de uitgang ongeveer 1V en tijdens spelen 250 microampere, standby 35 microampere wanneer ik het juist heb. Dit is en was destijds laag genoeg om een normale ingang te gebruiken. Er was bijna 40 jaar terug ook geen speciale ingang voor actieve (bas) gitaren. Tegenwoordig zijn de waardes vaak verdubbelt en is er een aparte ingang.
Plaats reactie