Wie heeft een Marleaux basgitaar ?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
De Keyser
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 mar 2008, 15:06

Wie heeft een Marleaux basgitaar ?

Bericht door De Keyser »

Heb er al enkele malen op gespeeld , en vind deze fantastisch klinken . Wil er in de toekomst één kopen . Kan er mij iemand zijn ervaringen over vertellen , over deze basgitaar en misschien over de aanschaf daarvan ?
Groeten
Marleaux Consat Custom
Marleaux Votan XS
Gallien Krueger MB 210 Bascombo
Vanderkley Custom 15"
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb er vroeger op ééntje gespeeld en alhoewel het een puike bas was miste ik zelf wat identiteit in de klank maar verder niks op aan te merken...
(bizar dat er hier iemand uit Zomergem zit, daar heb ik ooit vanaf mijn geboorte tot mijn 11 jaar gewoond in de Chrysantenstraat 12 )
what fools these mortals be
De Keyser
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 mar 2008, 15:06

Bericht door De Keyser »

Ha ........ Leuk om te horen ...... Heb ook sinds men geboorte in de Hofbouwstraat gewoond . Maar nu woon ik in Beke . Chrysantenstraat ken ik hoor .... was een zijstraat van de Hofbouwstraat , geloof ik .
Met welke Marleaux heb je gespeeld ? Heb je deze nieuw gekocht of tweedehands ? Heb je daar nog een foto van ?

Vriendelijke groeten
Marleaux Consat Custom
Marleaux Votan XS
Gallien Krueger MB 210 Bascombo
Vanderkley Custom 15"
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22553
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Nostalgie om die naam nog eens te horen (Hofbouwstraat) voor het eerst in 41 jaar :-). Ik weende toen ik als kind Zomergem moest verlaten maar mijn vader werd overgeplaatst en we moesten verhuizen. Ik woon nu in de buurt van Mechelen.
Iemand die bij mij een bas kwam kopen had eens een Marleaux Consat 4 bij en even op gespeeld en zoals gezegd : prachtig instrument maar ik miste iets dat de bas kon onderscheiden van een andere (een Musicman heeft dat bvb of een Alembic enz). Een persoonlijk ingredient in de klank maar dat is heel subjectief natuurlijk.
what fools these mortals be
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Dhr Teterissa heeft een signature bas bij hen.



Het bijzondere aan de Jay Tee bas is het bijzondere fretwerk. Er zit een fout in het normale fretwerk. waardoor tonen toch iets hoger of lager zijn dan wat ze "zouden moeten zijn". De Jay Tee bass heeft een heel heldere resonante klank vanwege dat fretwerk. (wat enigzins zigzaggend lijkt te lopen maar toch merk je dat niet tijdens het spelen). De noten klinken helder en klinken net ff wat langer door.

Die bas is een aanrader...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13347
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Bericht door LeftyJ »

Muziekschuur schreef:De noten klinken helder en klinken net ff wat langer door.
De True Temperament frets zorgen alleen voor zuiverder noten. De helderheid en sustain die je noemt komen voort uit andere factoren. Constructie, gebruikte materialen, de algehele kwaliteit van het instrument en de bouwer.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Present...ik heb een oudje, de JB5. Dit was de ietwat goedkopere serie die ze ooit maakten (nouja goedkoop...ik meen dat de mijne ooit voor 2200,- euro nieuw verkocht werd). Fijne bas, mooie sustain, warme klank en mooi afgewerkt met luxe hardware hoewel de originele pick-ups ronduit slecht waren. Ik vermoed dat ze die ooit zelf maakten maar helaas blijkt dat toch niet zo gemakkelijk te zijn. Ik heb er DiMarzio's in gezet en dat verdient die bas ook...een heel verschil in positieve zin.

De JB kun je overigens niet meer vergelijken met de huidige bassen die Marleaux maakt. Ik heb ooit een Consat in mijn handen gehad en dat is toch een bas van een klasse hoger. Volgens mij (maar ik kan me vergissen) besteden ze de pick-ups tegenwoordig uit en dat zit wel goed.

Als ik weer wat nieuws zou zoeken dan ging ik zeker een Marleaux aan de tand voelen.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Lekker knorretje. Zou er ook wel eens eentje willen proberen hoor!

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eGzYKOZUVQA[/youtube]
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Marleaux heeft vele puike series instrumenten gemaakt. Enkele mijns inziens geslaagde types:

Mbass:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=xTtzu-X9T9U[/youtube]

Votan:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wNwO4sG4DKQ[/youtube]

Diva:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=grmZ1ZAbmrY[/youtube]

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kRACAOv2PY8[/youtube]
De Keyser
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 mar 2008, 15:06

Bericht door De Keyser »

mmmmmmmmmmmm ziet er leuk uit allemaal )))))))))))
Marleaux Consat Custom
Marleaux Votan XS
Gallien Krueger MB 210 Bascombo
Vanderkley Custom 15"
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6226
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Dit is 'm...heel af en toe komen dit soort bassen voorbij op de gebruikte markt. Het meeste gebruikte Marleaux aanbod vind je in Duitsland op de ebay's en basfora.

Afbeelding
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Wiro schreef: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=kRACAOv2PY8[/youtube]
Hmmm, dildohoorn ?!
De Keyser
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 mar 2008, 15:06

Bericht door De Keyser »

IMG_5005.jpeg
Marleaux Consat Custom
Marleaux Votan XS
Gallien Krueger MB 210 Bascombo
Vanderkley Custom 15"
De Keyser
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 mar 2008, 15:06

Bericht door De Keyser »

IMG_5006.jpeg
Marleaux Consat Custom
Marleaux Votan XS
Gallien Krueger MB 210 Bascombo
Vanderkley Custom 15"
De Keyser
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 mar 2008, 15:06

Bericht door De Keyser »

IMG_5007.jpeg
Mijn nieuwe Consat Custom Basgitaar )))))))))))))))))))))))))))
5 snaar
Myrtle Burl voor de top
Maple voor de body
Ebbenhouten fretbord
Marleaux Consat Custom
Marleaux Votan XS
Gallien Krueger MB 210 Bascombo
Vanderkley Custom 15"
Plaats reactie