Het budget bass topic

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Het budget bass topic

Bericht door joostone »

Het valt mij op dat er de laatste jaren veel vaker gesproken wordt over budget bassen. En terecht, de budget bassen van vandaag de dag komen bijna altijd uit China en zijn stukken beter dan de multiplex bassen uit de jaren 80 en 90. Voor mijn gevoel start het bij dat Chinese merk 'Richwood', dat een aantal jaren geleden alderbody bassen aanbood rond 200,-. Ze werden aangeklaagd door Gibson als ik mij niet vergis. Goedkope kopieën heb je volgens mij als sinds de jaren 80. De kwaliteit van die bassen zijn erg wisselend, je hebt er toppers tussen maar dus ook multiplex rommel ;). Zie https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=18785 voor alle info over deze Japanse merken. Merken als Tokai, Kasuga, Morris, Aria, Maya en vele anderen zijn van wisselende kwaliteit, sommige merken zijn heel goed (Tokai) anderen zijn heel erg wisselvallig. Maar tegenwoordig komt dus bijna alles uit China.

Nu zie je dat alle winkels, groot en klein, een budgetmerk (of huismerk) hebben van degelijke kwaliteit.

Wat noem ik een budget bas? Dat zijn wat mij betreft deze 'merkloze' bassen onder de 200,-. De Rockson of Jack&Danny bassen van Musicstore. De Harley Benton bassen van Thomann. Collins bij music productive. Hudson by keymusic (feedback), Dimavery bij Bax-shop, etc...
En dan heb ik merken gezien als: Eko, Curzon, SX, Greg Bennet,Phoenix, Stagg,Jim Harley,Farida, Samick, Adonis en dus Richwood. Er zijn vast nog vele merken te noemen, de Squier affinity reeks schaar ik ook nog in deze budget categorie. Vaak dus in klassieke P of J configuraties met enkele een kleine aanpassing op de headstock om rechtzaken te vermijden.

For the sake of argument noem ik de bassen tussen 200-400 maar even 'value' bassen, dit zijn dan vaak de instap modellen van de A-merken. Bassen als: Squire VM en CV, Ibanez GSR, Yamaha RBX, Peavey, Cort, Sterling SUB, Epiphone,...

Deze thread gaat dus over budget bassen! Tegenwoordig zijn deze vaak redelijk afgewerkt. Maar hoe is de hardware? Stevige brug of dunne mechanieken waarbij het chroom er langzaam af bladert. Is die alderbody wel solide, of stiekem tien aan elkaar gelijmde stukken? Met een dikke laklaag is dat vaak niet goed te zien ;). Hoe zijn de elementen? Een hoogwaardige alnico magneet met spoel of een stukje staal met een dikke magneet erop geplakt? Is de hals goed af te stellen? Enzovoorts...

Het leek mij leuk om deze thread te gebruiken en onze ervaringen over al deze budget bassen te delen. Wij hebben dit soort bassen vast allemaal wel eens in onze handen gehad :D
Laatst gewijzigd door joostone op 09 aug 2014, 17:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 776
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

ARIA
Als arme "sloeber" met vrouw, kinderen, huis en auto... heb ik nooit geld voor "dure" instrumenten.
Naast mijn "lage middenklasse" Yamaha's ben ik altijd bezig met zoeken naar leuke budget instrumenten.
Onlangs deze bassen gehad:
https://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbb1975_na.htm
En de fretloze variant met rosewood toets. Op zich prima dingen maar zwaar van gewicht. Lelijk hout (optisch) en wel goedkoop aanvoelend. Ik kon er geen vrienden mee worden. Toen deze aangeschaft (in het zwart):
https://www.ariaguitars.com/english/prod ... 2f20e4d155
Wauw!! Wat een ding. Speelt fantastisch, klinkt goed. "Goede" hardware en elementen (ik denk WSC JA50F en JA50R). Echt goed gebouwd. Solide, netjes afgewerkt. ik vind de hals echt super, breed, plat en met 19mm spacing. Voelt en speelt als een kwaliteits instrument itt de Harley Bentons. Ik ben Pro Aria... :mrgreen: Ik speel nu vaker op de Aria dan op mijn Yamaha BB424.
Als ik voor weinig (<€100,=) een Aria Precision kopie tegenkom koop ik 'm. Ik kan weinig Aria's vinden in nederland. Weet iemand een winkel die ze heeft? Nu is Aria niet het allergoedkoopste merk maar ik vind het een budgetmerk.
Ook goede ervaringen met SX qua klank en bespeelbaarheid maar matige hardware. Voor nu: Aria rules!
Nu is de mijne wel meteen een deluxe versie, de gewone passieve Aria ST serie is nog meer budget.
Laatst gewijzigd door Steeferdesteef op 08 aug 2014, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Waar kan je die nieuwe Aria's kopen ?
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Aria wisselt ook sterk natuurlijk, je moet dan wel de nieuwe en niet Matsumoku's aanhouden.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Steeferdesteef
Berichten: 776
Lid geworden op: 26 jan 2007, 14:27

Bericht door Steeferdesteef »

Waar kan je die nieuwe Aria's kopen ?
Geen idee. Ik ben de mijne "toevallig" tegengekomen bij een muziekwinkel in de buurt.
Verder zie ik ze bijna nooit. In Engeland en het verre oosten zijn ze meer verkrijgbaar.
Ik heb de mijne gekocht als nieuw/demo-model voor minder dan €200,= Vandaar mijn reactie in het budget-topic.
Er staat zo 1 in Panningen:
https://www.charleeguitars.com/aria-jazz ... anguage=nl
Iets minder budget-prijsje maar nog steeds goedkoop.
Squier P, Squier JB, Squier JB 5, Harrie Beton Precision Beest, Harley Benton Ray 5.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

joostone schreef: Goedkope kopieën heb je volgens mij als sinds de jaren 80.
Maak daar maar rustig de jaren 70 van, ik kocht in '73 een Ibanez EB-3 voor 225 Olderwetsche Hollandsche Ballen. De kwaliteit is sinds rondstreeks '75 wel veel hoger geworden maar de prijzen stegen toen ook behoorlijk. De kwaliteit van de huidige budget merken is giganties goed in verhouding tot de troep die we begin '70 uit Japan kregen.
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Dit zijn zaken die je tegenkomt op de J&D bassen. In dit geval mijn P-bas.
Het fretboard is langer dan de hals . Het ding speelt er niet minder om trouwens !

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Afbeelding
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15074
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Dat is niet zo uitzonderlijk hoor en zie je niet alleen bij budget bassen. Laat fabrikanten toe om meer frets op een toets te zetten zonder daarvoor de hals langer te moeten maken.
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

Weer wat geleerd. De J&D zijn de enige bassen waar ik het op tegen kwam dus dacht ik aan een verband met de kostprijs.
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Is toch geen drama? De mijne heeft het ook, speelt er niet minder om. :)

Heb al een aantal budget spullen gehad, deels weer doorverkocht. Als je geen top-kwaliteit verwacht, maar gewoon goedkoop spul zoekt wat goed in elkaar gestoken is en werkt zit je gewoon prima bij dit soort merken.

Mijn Jack & Danny P heb ik ooit als eerste basje gekocht, ergens in 2008 dus. Dat basje heeft zich prima gehouden! De allerhoogste fretten zijn niet meer super mooi meer, die zouden eigenlijk eens gevlakt moeten worden om een lage afstelling mogelijk te maken. De hardware die op de bas zit is gewoon aardig spul. Standaard Fender-achtig brugje, prima stem-mechanieken die niet snel ontstemmen. De elektronica is niet fantastisch, de elementen missen wat 'Oompf' in het laag en de potmeters hebben geen super vloeiend verloop. De algehele afwerking van de bas is gewoon zeer acceptabel, zit goed in de lak (wel dik!) en ook de hals en frets zijn netjes. Heb op de een of andere manier een iets hogere pet op van Jack & Danny dan Harley Benton, misschien ben ik bevooroordeeld.

Daarnaast heb ik een naamloze Chinese bas gehad, MPM-instruments heette het ding volgens mij... Dat was prut, meer kan ik er niet over zeggen. Is in onderdelen verkocht.

Een van mijn twee hoofdbassen nu is een verbouwde SX J. Daar heb ik de body, slagplaat en brug van behouden. De hals is vervangen door een Allparts hals, de SX hals was wel aardig maar niet bijzonder. De elementen door Fender CS90 elementen, de originele elementen misten ook wat definitie in het laag. De potmeters door het standaard CTS-recept. De body is echter een best resonante plank essen, prima basis dus om betere onderdelen aan vast te schroeven! Is nu met deze upgrades een prima bas geworden vergelijkbaar met een Mexicaanse Fender denk ik. :)
Gebruikersavatar
clover4
Berichten: 1164
Lid geworden op: 08 jan 2012, 20:07

Bericht door clover4 »

dr. Bassvibes schreef:Is toch geen drama? De mijne heeft het ook, speelt er niet minder om. :)
Ik probeerde alleen een verklaring voor de prijs te vinden. Heb zelf een J en een P van J&D en die zijn gewoon goed ! :D
dr. Bassvibes schreef: Een van mijn twee hoofdbassen nu is een verbouwde SX J. Daar heb ik de body, slagplaat en brug van behouden. De hals is vervangen door een Allparts hals, de SX hals was wel aardig maar niet bijzonder. De elementen door Fender CS90 elementen, de originele elementen misten ook wat definitie in het laag. De potmeters door het standaard CTS-recept. De body is echter een best resonante plank essen, prima basis dus om betere onderdelen aan vast te schroeven! Is nu met deze upgrades een prima bas geworden vergelijkbaar met een Mexicaanse Fender denk ik. :)
Is het dan niet voordeliger om een instrument in de hogere prijsklasse te zoeken ?
Catch your dreams before they slip away
Dying all the time
Lose your dreams and you will lose your mind
Ain't life unkind?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ik heb nu ongeveer evenveel uitgegeven als dat ik aan een Mexicaanse Fender zou doen, een tweedehands exemplaar dan. Heb echter wel betere elementen, elektronica op maat (VBT) én een kleurtje wat je zelden ziet... Natuurlijk is het makkelijker om gewoon een standaard bas te kopen, maar ik vind dit persoonlijk leuker. :)

Foto van voor het klussen. Brugkap zit er niet meer op en er zitten nu zwarte J-knoppen op.

Afbeelding
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

mijn ervaring met budget bassen is dat het materiaal niet noodzakelijk minderwaardig is maar dat de afwerking dikwijls heel slecht is (daar kruipt uiteraard veel tijd in..). uitstekende frets waardoor een lage actie niet mogelijk is, scherpe randjes aan de frets. slecht ingevijlde topkam enz dit alles maakt de bas minder vlot bespeelbaar. en dan haak ik af.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

clover4 schreef:
dr. Bassvibes schreef: Een van mijn twee hoofdbassen nu is een verbouwde SX J. Daar heb ik de body, slagplaat en brug van behouden. De hals is vervangen door een Allparts hals, de SX hals was wel aardig maar niet bijzonder. De elementen door Fender CS90 elementen, de originele elementen misten ook wat definitie in het laag. De potmeters door het standaard CTS-recept. De body is echter een best resonante plank essen, prima basis dus om betere onderdelen aan vast te schroeven! Is nu met deze upgrades een prima bas geworden vergelijkbaar met een Mexicaanse Fender denk ik. :)
Is het dan niet voordeliger om een instrument in de hogere prijsklasse te zoeken ?
Voordeliger misschien wel, maar niet leuker, zeker niet als je van knutselen houdt!

Met budget bassen is voor mij een belangrijk deel van de lol om dingen op een professionele manier zo simpel en goedkoop mogelijk aan te passen.
Mijn motto is dan ook: Goedkope bassen koop ik, wat me niet bevalt pas ik aan - en dure bassen maak ik zelf! :wink:
(zie mijn DHZ gedoe topic voor meer details)
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

aan budget bassen knutselen is idd leuk en leerzaam. en dat is eigenlijk de winst die je maakt
ik kan ondertussen zowat alles behalve fretwerk :-)

(maar geef mij toch maar een goede kwaliteit 2dehandsbas boven een geupgrade budgetbas :D )
Plaats reactie