Oudere beginner

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Bericht door slol »

padawatje schreef:Die oudere Yamaha BB'sd beginnen een redelijke cult status te krijgen onder bassisten. Ik zou hem zeker niet kaalschuren of zo, maar proberen speelklaar te krijgen met zo weinig mogelijk wijzigingen aan de originele onderdelen. Eens goed poetsen kan soms al wonderen doen.
Lees dit topic anders al eens even : https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=23981" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zie dat deze sticky heel handig zou kunnen zijn als ik de foto's kon laden. Ik zie alleen de eerste twee foto's. Hoe kan ik het beste de roest van de pickups af halen? Verder lees ik dat guitarpolish nodig is. Als ik op bax kijk zie ik heel veel verschillende. Welke moet ik hebben? Ook lees ik iets over olie voor de toetsen als je ongelakte toetsen hebt. Heb ik dat ook nodig? Zo ja, welke?

Groeten,
Sietse
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Ik zou zeggen: maak een nieuw topic aan in het DHZ subforum en stel daar je vragen, dan ga je gegarandeerd meer reacties krijgen.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ja want ik weet t wel, maar hier zeg ik het lekker niet .. :twisted:
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Hagen schreef:Ja want ik weet t wel, maar hier zeg ik het lekker niet .. :twisted:
:worship:
Het is makkelijker als je denkt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

slol schreef:Inmiddels heb ik de eerste twee lessen gehad op een leenbas. Dit is een Squier Jazzbass. Ik ben nu met wat loopjes en de eerst liedjes met welgeteld 3 of 4 noten bezig.

Een bijzondere wending vandaag. Ik heb zomaar een basgitaar gekregen. Het is een Yamaha BB1100S. Deze heeft zeven jaar bij iemand op zolder gelegen. Hij heeft wel wat beschadigingen. Dit vind ik niet zo'n probleem in het begin. Misschien dat ik deze uiteindelijk wel ga ontdoen van de lak e.d. en hem dan helemaal ga reviseren. Ook hebben de pickups wat roest en de schakelaars/draaiknoppen hebben hier en daar ook een beschadiging.

Nu is mijn vraag wat ik moet (laten) doen om deze bas weer helemaal speelklaar te krijgen.

En nog even een fotootje
Afbeelding
Gezien de slijtplekken op het ding en de rotzooi die je er in een ander topic afhaalde is dit iemands lievelingsbas geweest. Iemand heeft daar echt jaren en jaren op gespeeld. En vermoedelijk ook live. De slijtplekken boven de pickups, de rotzooi op de hals.... Duidelijk goed bespeeld. Dat betekent maar 1 ding.... Dit is een prima bas... Niks aan veranderen.... Schade herstellen (pickup solderen) en goed afnemen.... En dan lekker erop spelen. De tuners zijn een droom.... De pickups van het ding zijn eerste klas. Yamaha's maakt ook vleugels. En dat hele Yamaha bedrijf is het grootste muziekbedrijf in de wereld. Zij kunnen dus ook een kwaliteits/prijs verhouding neerzetten die hun weerga niet kent....
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

.. En hier zeg ik het lekker wel... :D

Dit is wat doe bij een oude bas. Het is niet veel anders dan bijvoorbeeld een oude fiets of meubelstuk. Waarschijnlijk heb je de meeste spullen gewoon in huis.

Checken - poetsen - servicebeurt - spelen!

Eerst de electronica en de afstellingen checken: werkt alles? Geen kraakjes? Halshoek en snaarhoogte waar nodig iets (laten) aanpassen. In de Doe Het Zelf hoek kan je daar veel over terugvinden.

Schoonmaken kan met een zachte niet bijtende reiniger. Bijvoorbeeld beetje afwasmiddelsop in een zacht doekje. Vegen, deppen en drogen, anders kan water in kieren of kale plekken gaan zitten. Aangekoekt vuil ed met een houten spateltje of sateprikker eraf wippen. Een beetje was over de body geeft prachtige diepe glans.
Metaal met een chroomreiniger of (voorzichtig !)met een ander polijstmiddel doen. Daarna oppoetsen en evt met klein beetje zuurvrije vaseline goed nawrijven. Dit voorkomt nieuw roest op kale plekken. Geen kloddertjes achterlaten. De brug kan zelfs daarbij op de bas blijven zitten. De tuners zou ik niet invetten. :wink:
De hals zal gelakt of geolied zijn. Bij olie kan er een nieuw laagje Gun oil of Danisch oil overheen en lekker opwrijven. Want er zullen nieuwe snaren welkom zijn?

Als verder alles nog werkt, heel is of niet stoort (scherpe breuk aan je knoppen,oid) zou ik geheel in de lijn van Muziekschuur deze niet teveel uit elkaar trekken. Ik kan de kwaliteit van deze bas niet inschatten, maar geloof graag wat hij erover schrijft. Natuurlijk wil je hier een persoonlijk cachet aangeven, maar anderzijds geldt: Ere aan een goed afgesteld en ingewerkt instrument, waarbij eerlijke slijtplekken juist extra cachet geven. :jam:

Succes!
Post even een shiny one in de Gallery of hier als je zover bent.
Laatst gewijzigd door Hagen op 02 aug 2015, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

die yamaha heb ik ook :D
das zijn prima kwaliteitsbassen. zeker de moeite om te reviseren.
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Bericht door Erelid »

Tsssss.. Oudere beginner...Ik was 48. :dance:
SuperG
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 mei 2015, 23:48

Bericht door SuperG »

Ik ben wat jonger begonnen 44 jaar.
Omdat bij ons er voornamelijk op gitaar bezig zijn. Heb ik ooit mexican JazzBazz gehaald. Maar die ving eerst meer stof en sierde de muur.
Tja sind ik een soort van Dave Murry achtige mexican stratocaster gitaar met hotrails. Ben ik met rochsmith 2014 begonnen. En is nu mijn JBass al redelijk gebruikt en ziet er nu wel gebruikt uit met ook nog steeds wat hardnekkig stof erop.

Nu 3 bassen en 3 gitaren verder en nog steeds beginner. Speel voor fun.
Oh MLfactry neck trough bass bouwpakket en strato body met vintage nek.
Plaats reactie