Afstellen van je bas: zelf doen of laten doen?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.

Afstellen van je bas: zelf doen of laten doen?

Ik doe het zelf, niet moeilijk en nog leuk/leerzaam ook!
52
75%
Ik laat het doen, want ik kan het zelf niet, veel te moeilijk...
11
16%
Ik laat het doen bij X te Y, kost een paar centen, maar het is het absoluut waard!
6
9%
 
Totaal aantal stemmen: 69

Gebruikersavatar
The Mule
Alembic arbeider
Berichten: 4178
Lid geworden op: 09 mei 2004, 10:10

Afstellen van je bas: zelf doen of laten doen?

Bericht door The Mule »

Naar aanleiding van een ander topic, dat ik niet met een discussie wilde vervuilen. Er stond zoiets dat het afstellen van een brug bij een professional zo'n €50,- kost. Ik heb al vaker gezien dat mensen zweren bij een professionele setup, maar dat kost wel (meer dan) een paar centen. Mijn mening?

:shock: Niet te geloven dat mensen het ervoor durven vragen, maar dat mensen het ervoor willen GEVEN... :nono:

Je moet weten wat je doet, het juiste gereedschap hebben (bijna altijd standaard schroevendraaier of inbussetje) en een beetje geduld kunnen opbrengen en een kind kan de bas doen.

Maar nogmaals, mijn mening, ben benieuwd naar andere geluiden en de reden die er achter zit... 8)
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Bij mijn Ric uit 77 wilde ik het iemand anders laten doen, omdat het bij die bassen nogal tricky is. Bij mijn andere bassen doe ik het gewoon zelf. Al kost het me meerdere uren, ik ga niet zo'n belachelijk bedrag uitgeven. En daarbij, als je het zelf doet leer je ervan en word je steeds beter!
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Frankie
Berichten: 3236
Lid geworden op: 21 jan 2005, 17:09

Bericht door Frankie »

Haha, een kind kan de bas doen, goeie!
Ik doe het meeste ook wel zelf, alleen de halspen blijf ik voorlopig even van af. Verder is er weinig moeilijks aan het stellen van de brug. Idd met een standaard schroevendraaiers- en inbussetje kom je al een heel eind en je kunt er eigenlijk niks verkeerd mee doen.

De halspen is dan wat meer tricky, misschien zou ik als daar iets mee moest gebeuren dat combineren met een bezoekje aan bassconnection of bassmatters. Deze rekenen volgens mij minder "de hoofdprijs" dan andere zaken. Maar misschien zou ik het zelf ook wel proberen met alle tips die ik hier inmiddels over gelezen heb.

Maar idd 50 euro om een brug af te stellen is belachelijk. :o
Ik heb 1 zwarte bas en 1 oranje bas, versterkt door een zwarte of een oranje versterker...

Kijk 's!
Gebruikersavatar
Zwieke
Berichten: 705
Lid geworden op: 13 jul 2005, 16:58

Bericht door Zwieke »

Ik doe altijd alles zelf.

Het in de muziekzaak laten doen kost knaken, en je bent je bas n tijdje kwijt normaal gesproken.
Dirty Bastards
Peavey Tmax Head | Glockenklang Duo Light cab
EHX Big Muff | EHX Octave Multiplexer | MXR Dyna Comp | Korg DT-10
OLP MM2 | Richwood Jazz met Seymour Duncan pups
Gebruikersavatar
captain anarchy
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 dec 2005, 14:42

Bericht door captain anarchy »

ik heb het nog nooit gedaan, ik zal die tips maar eens opzoeken, daar kan ik vast wat van leren
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20939
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Bericht door BassAgent »

Ik laat het altijd doen bij Bassmatters als ik een setje snaren koop bij hem. Dan is het gratis. Ik heb het een keer zelf geprobeerd, en dat liep op niks uit.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Halspen vind ik ook wat angstig, maar gelukkig heb ik nu een knutselbas om dat soort dingen op te leren, bij mijn main bassen ben ik toch banger dat ik iets verpest. Brug afstellen heb ik altijd zelf gedaan, ik vind het sowieso leuk om aan mijn bassen te rommelen (gisteravond nog bij alledrie de toets schoongemaakt en in de olie gezet, fijn klusje) en ik vind het idee dat ik dat soort dingen niet zelf zou kunnen irritant, wat mij betreft hoort dat gewoon bij een instrument spelen.

Stand By (nu dus Dirk Witte) doet dat soort dingen overigens ook vaak gratis, toen ik onlangs met een blessure zat en de actie van mijn bas wat lager wilde hebben maar daarvoor de halspen moest verstellen, hebben ze dat gewoon even voor me gedaan (terwijl ik mijn bas niet eens daar gekocht heb) maar ik kom er al wel een tijd, dus ik weet niet of ze dat voor iedereen doen.
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Ik doe het meeste ook zelf. Ook het afstellen van de hals. Maar het is naïef om te denken dat ik het zo goed kan als een professionele gitaarbouwer :), dus eens in de 2 jaar breng ik 'em weg voor een soort van APK-keuring. Het heeft er ook wat mee te maken dat ik gewoon te weinig referentiepunten heb om helemaal overtuigd van mezelf te zijn. Een professional heeft daar toch meer zicht op. De laatste keer kreeg ik echter te horen dat er weinig aan afgesteld hoefde te worden, dus dat stelde me weer tevreden :). Wel werden toen de fretten gepolijst en dat soort dingen ga ik toch echt niet zelf doen. Voorlopig laat ik mijn bas toch wel elke 2 jaar APK-keuren.
And Button is not yet a zebra
Gebruikersavatar
gilles
Domesticus
Berichten: 14303
Lid geworden op: 06 jun 2004, 22:15

Bericht door gilles »

Ik laat het doen, heb het zelf ook nog nooit geprobeerd, dus ik heb de tweede optie maar gestemd. 't Bevalt me prima zo, en als het verkeerd is, kun je tenminste iemand de schuld geven. Jezelf de schuld geven is niet leuk.
de grote storthoop heeft gesproken
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

zelluf

Bericht door Wiro »

Afstellen is één ding. Maar hoe weet je nu hoe je jouw bas het prettigst afgesteld krijgt naar je eigen wensen? Juist: Door diverse afstellingen uit te proberen. Althans, daar waar je keuzes kunt maken zoals de hoogte van de snaren en de stringspacing.
De halspen laat ik ook liever aan een professional over. Hier heb je dan ook geen keuzes: "Wil je 'm recht hebben of vind je krom prettiger spelen?" :P
Kortom: Altijd zelf experimenten voordat je 'm door een professional definitief laat afstellen of controleren. Dit laatste kan ik ook iedereen aanraden. Al is het alleen maar omdat je wellicht dingen over het hoofd gezien hebt. En breng 'm ook es naar een andere basbouwer. Dan leer je het verschil tussen een stuk professionaliteit en persoonlijke smaak.
Gebruikersavatar
ruude
Berichten: 549
Lid geworden op: 04 jan 2004, 23:11

Bericht door ruude »

Ik hoor van meerdere bassisten die hem helemaal laten afstellen bij de AGS (iets van 40euri meende ik, inclusief fretten polijsten) dat dit een zeer groot verschil is. Dat sommigen niet wisten dat hun bas zo lekker kon spelen. Wanneer je er niet veel ervaring mee hebt zou ik het dan ook eerst zelf proberen, maargoed.. ik breng mijn main-axe binnenkort wel eens weg voor een afstelbeurt. Ook omdat mijn hals met nieuwe snaren waarschijnlijk wel bijgesteld moet worden....

ben erg benieuwd...maar ik heb dus nog maar niet gestemd vanwege het gebrek aan eigen ervaring met het laten afstellen.
Praten is niet per defenitie communiceren..
Gebruikersavatar
Marcello
Berichten: 598
Lid geworden op: 07 okt 2003, 20:57

Bericht door Marcello »

Onderhoud en intonatie doe ik zo veel mogelijk zelf.
Fretjes laten polijsten en/of vervangen dat laat ik liever aan een "professional" over.
Ik kan me ook wel vinden in het feit dat je zoveel mogelijk afstellingen moet proberen totdat je er een vind die goed bij je eigen stijl past.
Best wel, eigenlijk.
Gebruikersavatar
Kilian.
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 apr 2005, 11:28

Bericht door Kilian. »

Ik doe het ook zelf. Alhoewel je soms even de mist in gaat en dan is een andere kijk op de dingen wel handig. Dus heel soms laat ik iemand anders ernaar kijken. Ook de halspen doe ik zelf, ik heb nog nooit iets gesloopt erbij, dus dat zal wel goed zitten met die stevigheid ;)

Frets polijsten en alles doe ik niet, totale setup wel.

https://www.sputnikmusic.com/lesson.php?lessonid=159
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1654
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Bericht door Rodi »

Het afstellen van de brug(dus actie en intonatie) dat doe ik zelf, van de hals blijf ik voorlopig af.

@the mule: als je dat bedrag van 50euro hebt gelezen in het topic van Dozo(warmoth update), daar gaat het om het compleet afstellen van een nieuwe bas uit onderdelen(dus invijlen topkam, brugzadeltjes, en dan de gehele rataplan afstellen). Voor alleen het bruggetje afstellen zou ik nooit 50euro neertellen!
Haico

Bericht door Haico »

ruude schreef:Ik hoor van meerdere bassisten die hem helemaal laten afstellen bij de AGS (iets van 40euri meende ik, inclusief fretten polijsten) dat dit een zeer groot verschil is.
AGS...?!

Waar, wie, wanneer, hoe, waarom etc.?
Plaats reactie