Welke elementen (MM stijl) voor m'n fretloze 5snaar??

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
kars
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 mar 2006, 12:20

Welke elementen (MM stijl) voor m'n fretloze 5snaar??

Bericht door kars »

Help. Ik heb een Esh Various V laten maken bij deze basbouwer in ons buurlandje. Er zitten 2 MM elementen in, en er wordt gebruik gemaakt van de eigen Eshtronic toonregeling. En wat blijk? De bas ziet er fantastisch uit (leuke van een handgemaakte bas in uniek kleurtje), speelt erg lekker, maar........ klinkt beetje kut (ok, beetje teleurstellend EDIT). hij klinkt beetje doods, zingt niet echt. na wat gedonder met meneer de basmaker aldaar heb ik besloten om er zelf hier maar wat aan te doen. Kortom: 2 nieuwe elementen en desnoods ook wel een nieuwe toonregeling.
Ik hou het wel bij de MM stijl elementen.

wie heeft er tips voor me, welke elementen maken van deze fijne bas een zingend monster? Jacco sound gezocht.

ik post nog een fotootje als ik erachter ben hoe dat moet (ben nieuw hier)

thanx alvast!
kars
Laatst gewijzigd door kars op 28 mei 2006, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Weet je wel zeker dat het aan de elementen ligt, Kars? Volgens mij is het zingen meer een kwestie van hoe de bas zelf gebouwd is en van de snaren. Zingt de bas wel als je hem onversterkt bespeelt? En weet je zeker dat-ie goed is afgesteld? Snaarhoogte doet namelijk ook ontzettend veel qua wel of niet zingen.

Jaco had overigens een gelakte toets, dat maakt ook onderdeel uit van zijn geluid (en dat zal over het algemeen meer zang en knor opleveren, omdat een hardere toets meer boventonen oplevert, maar afhankelijk van de rest van je bas kan de sound wel een beetje klinisch worden)

Als ik jou was zou ik de bas eerst eens meenemen naar iemand die er echt verstand van heeft (Paul van Bassmatters of Gerard van Stijlvorm bijvoorbeeld) voor je misschien aan de verkeerde dingen gaat klussen.
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Gebruikersavatar
kars
Berichten: 617
Lid geworden op: 26 mar 2006, 12:20

Bericht door kars »

bedankt Lize. ik weet het niet zeker natuurlijk. ik weet wel dat mijn TRB V (heb jij volgens mij ook) hiervoor wèl lekker klonk, ook zonder epoxy-lak op de hals. deze klinkt droog ongeveer net zo. ik ga binnenkort zowiezo even langs bij Rikkers hier in groningen, s kijken wat die ervan zeggen. maar ik was alvast benieuwd waar de voorkeuren naar uitgaan, mocht het wel nieuwe pick-ups en evt. pre-amp worden.
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Dat kan je allemaal beter aan Ferdinand vragen. Hij zal Aquilar en Kent Armstrong aanraden maar zoals Lize al terecht opperde hoeft het geen hardware probleem te zijn. Als dat zo is zullen ze het bij Rikkers goed kunnen oplossen.
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Verstandig!
Wel balen zeg, een bas laten bouwen en dat-ie dan niet is zoals je hem zou willen...
Overigens heb ik weleens op een fretloze Musicman gespeeld (was wel een anniversary-series, teringduur) maar die klonk te gek, dus misschien zijn MM-elementen en electronica wel gewoon een optie? Maar ik denk dat Rikkers daar ook wel een mening over heeft.

Wat overigens bij mijn TRB (inderdaad) wel veel heeft geholpen is de toets in de olie zetten en een set dikkere snaren erop leggen, was een tip van Paul S. Ik weet niet of ik al 100% tevreden ben met de sound, maar hij zingt meer dan met standaard snaren, dus da's misschien ook iets om te proberen.
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik zou zowiezo eens bij rikkers kijken. Advies is daar altijd gratis en ze hebben daar veel kennis van zaken.
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

Rikkers, Rikkers, Rikkers...... :roll:

Sander de Gier, Richard vd Hoeven, Andre vd End, Ellio, Piet Visser, de boys van Stijlvorm, Patrick Koopman, Jan Knooren enz enz....

kom je zelf wel eens buiten Groningen Olaf? :wink:
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Stinky schreef:Rikkers, Rikkers, Rikkers...... :roll:

Sander de Gier, Richard vd Hoeven, Andre vd End, Ellio, Piet Visser, de boys van Stijlvorm, Patrick Koopman, Jan Knooren enz enz....

kom je zelf wel eens buiten Groningen Olaf? :wink:
Als je alles goed had gelezen had je kunnen weten dat de topicstarter uit Groningen komt. En dan is het logisch dat je naar Rikkers gaat. :roll:
Gebruikersavatar
Stinky
Berichten: 6728
Lid geworden op: 15 sep 2005, 19:00

Bericht door Stinky »

en jij vat mijn opmerking verkeerd op... 8)

de naam Rikkers heb ik gewoon te vaak gehoord. punt. kan geen Rikkers meer horen........en dat ben jij schuld Olaf! :P

(ps: just kiddin' ofcourse, keep your pantyhose on enz...)
Haico

Bericht door Haico »

"klinkt kut"... wat bedoel je daarmee? Een zompig en warm geluid?

:D

Oh, dat is negatief. Vervelend om te horen Kars. Maar ja, dat is altijd de gok bij custom bassen he. Trouwens... welkom op het forum!

Mag ik je vragen hoe de bas onversterkt klinkt? Als je geluid er akoestisch er niet uit komt dan is het vervangen van elementen en pre amp nutteloos. Mijn mening, mijn mening...

Misschien is het waard om even te klooien met verschillende (soorten) snaren. Ik heb DR black beauties gehad. Die klinken echt apart. Lijkt me grandioos voor op een fretless. Ik lees dat er al suggesties zijn gedaan over de afwerking van de toets. Mooi, dan hoef ik dat niet te doen.
Vergeet niet dat bij een fretless de afstelling heel belangrijk is. Ook de interactie tussen het hout in de snaar zorgt voor die 'mwhoaaa' geluiden. Nog belangrijker is de techniek die je gebruikt, maar daar vraag je niets over. :)

Andere suggestie: al zou je wat veranderen aan de electronica dan zou ik kijken of je een schakelaar (of push/pull pot) kan installeren waarmee je het brugelement naar enkelspoels kan schakelen voor meer midden la Jaco.

Als niets van dit werkt zou ik met een parametrische EQ proberen om de natuurlijke grom van het hout op te zoeken, extern in de vorm van een pedaal (Boss PQ3B) of een pre amp laten inbouwen met parametrische midden boost/cut.

Trouwens, Esh.. dat was toch hardstikke dood?
Haico

Bericht door Haico »

Addendum: Misschien staan de elementen te dicht bij de snaren?! Die humbuckers hebben grote en sterke magneten en wellicht veroorzaken zij dat de zangerigheid er niet uitkomt.
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Hmm, kan dat? Mijn TRB heeft ook humbuckers, en ik vind altijd dat ik de akoestische sound er net niet lekker uit krijg. Dat zou dus aan de hoogte van de elementen kunnen liggen?
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Dat heet stringpull. De elementen zijn gewoon magneetjes die aan de snaren trekken. Dit werkt de trilling van de snaren tegen.
Haico

Bericht door Haico »

Lize schreef:Hmm, kan dat? Mijn TRB heeft ook humbuckers, en ik vind altijd dat ik de akoestische sound er net niet lekker uit krijg. Dat zou dus aan de hoogte van de elementen kunnen liggen?
Waarom niet?

Jouw humbuckers zijn waarschijnlijk niet zo extreem krachtig als de gemiddelde MM, maar het zou invloed kunnen hebben. Zeker als alle andere invloeden (afstelling, techniek etc) optimaal zijn.

Waarom schroef je ze niet even 3 millimeter dieper? Het kost hooguit 10 minuten van je tijd. :)
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Gaan we doen! Wat een fijn forum is dit toch soms ;)
Tok*i J*zzsoun*
Tok*i J*zzsoun* fretless
Tok*i H*r*puncher
Winner pimpj*zz

www.mysp*ce.com/styrophone
Plaats reactie