Backup bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Llowlife
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2009, 21:51

Backup bas

Bericht door Llowlife »

Beste BGF'ers,

Ik vraag me af wat het belang is van een backup bass. Ik speel nu op een superstabiele en supermooie Fender Aerodyne Jazz waarop ik in 7 jaar nog geen snaar heb gebroken. Ik heb ook nog de bas waar ik elf jaar geleden op ben begonnen, maar die is niet echt de moeite waard: Matig geluid en een hals die niet meer echt recht wordt.

Wat ik eigenlijk wil weten is of het echt noodzakelijk is om er een te hebben. En hebben jullie dan een mindere bas waar alleen naar gekeken wordt als er iets mis is met je nummer 1, of een gelijkwaardige bas die je graag nog eens afwisselt? En moet je dan een bas nemen met vergelijkbaar geluid of iets compleet anders ter afwisseling? Het klinkt mij allemaal even logisch in de oren, maar misschien kunnen jullie wat argumenten geven waar ik wat mee kan.

Alvast bedankt!!!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

9 van de 10 keer is het nutteloos, maar je zult maar net op het podium staan bij een leuk betaald optreden en PATS, daar gaat een snaar of je elektronica houdt er mee op :) Dan is het wel erg fijn niet het hele optreden stil te moeten leggen, maar gewoon even een andere bas te pakken terwijl het probleem wordt opgelost. Voor degene die jou geboekt heeft ook wel zo'n professioneel gevoel.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Gebroken snaar blijft een risico, ook al breek je nooit iets. En elektronica inderdaad, zeker inputs willen bij mij nog wel eens voor problemen zorgen. Meestal overbodig, maar ik wil niet dat er bij mijn bands een gat in de set valt door dit soort zaken.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Batterij voor je actieve bas die uit valt is ook wel iets wat voor kan komen, neem altijd twee bassen mee als ik een actieve main bas ga gebruiken.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
BasSas
Berichten: 62
Lid geworden op: 12 mar 2012, 16:54

Bericht door BasSas »

Luister, grote backup spullen zoals bassen, amps en cabs, zijn alleen noodzakelijk als je naar goed betaalde optredens gaat.
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10781
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Goed onderbouwde mening!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

Speel bijna altijd samen met meerdere bands...ff basje lenen...zal geen probleem vormen.
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Precies. same here.
En waar houd het op qua backup spul? Extra versterker, extra kabels, extra auto, extra portomonnee, extra kinderen, extra hypotheek, extra vrouw, extra extra........
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

BasSas schreef:Luister, grote backup spullen zoals bassen, amps en cabs, zijn alleen noodzakelijk als je naar goed betaalde optredens gaat.
En met die houding, heb je als je pech hebt ook direct de reputatie die daarbij hoort als band en ga je de goedbetaalde optredens niet halen :) Zorg gewoon altijd dat je goed voorbereid van huis gaat en rekening houdt met de noodzakelijke spullen. In mijn optiek valt daar dan gereedschap, snaren, kabels, batterijen en als het even kan een extra bas mee om gaten in de set te voorkomen. Versterkers gaan minder vaak stuk dan basgitaren en zelfs dan..even inpluggen op de zangversterker en je komt alweer een heel eind.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MacDaion
10 voor taal
Berichten: 2061
Lid geworden op: 05 jan 2010, 16:38

Bericht door MacDaion »

roi schreef:Speel bijna altijd samen met meerdere bands...ff basje lenen...zal geen probleem vormen.
+1, probeer ik ook altijd te doen. Vooraf even instrumenten vergelijken en dan afspreken om elkaars bas te mogen gebruiken als back-up.

Werkt wel niet als je band alleen optreedt, of als je, zoals ik onlangs, bas speelt in de twee optredende bands. Ik gebruik tegenwoordig voor een paar nummer een fretloze bas en ik was in die situatie toch gerustgesteld door het feit dat ik daardoor twee bassen bij me had.
--
Maurice Vandebroek
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

Ik neem geregeld een 2e bas mee naar een optreden. Meestal kijk ik het per "gig" aan.... Voor mij is er een verschil of het een optreden van een half uurtje is of 3 sets van 45 minuten en met welke band het is (muziekstijl). Ik moet wel zeggen dat het me GELUKKIG nooit is overkomen dat er iets stuk gaat tijdens een optreden.
басиста
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 437
Lid geworden op: 05 jul 2006, 22:17

Bericht door Rob66 »

Is mij dus wel overkomen; de moeder van de zangeres is jarig dus ff een klein optreden. We gaan beginnen en een hoop gekraak uit mijn cab; is de output moer van mijn bas losgeraakt. En had geen gereedschap bij me. Gelukkig het broertje wel. Kon het oplossen maar neem dus altijd wat gereedschap of een backup bas mee.
Fender American DeLuxe V Jazz bas
Pearl Jazz bas
Contrabas
Harley Benton PJ-75 OW Vin­tage Series bass
Markbass CMD 121p combo
Markbass LM tube
2 x Ampeg SVT210av
Zoom MS-60b
Roland Micro Cube RX
Fender FXA2 in-ear monitor
Shure PSM300 wireless
MarcoK
Berichten: 334
Lid geworden op: 24 jul 2010, 09:10

Bericht door MarcoK »

sowieso is het verstandig om altijd wat gereedschap en een extra setje snaren mee te nemen.
басиста
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Bericht door Unlord »

Bij gigs heb ik vrijwel altijd een tweede bas bij me. Maar dat is vooral omdat dat dan functioneel is. Wat betreft betrouwbaarheid heb ik vaker last dat ik bijvoorbeeld een kabeltje vergeten ben of dat een batterij op raakt. Als je op een beetje goeie passieve bas speelt, dan hoef je je sowieso geen zorgen te maken over een backup bas.

Als gitarist is het een heel ander verhaal. GEEN snaar breken is voor die gasten een unicum tijdens optredens. Vooral met van die tone-lock Ibanez bassen. Die gasten moeten ten minste twee backup gitaren meenemen.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Unlord schreef: Als gitarist is het een heel ander verhaal. GEEN snaar breken is voor die gasten een unicum tijdens optredens. Vooral met van die tone-lock Ibanez bassen. Die gasten moeten ten minste twee backup gitaren meenemen.
:wink:
Plaats reactie