keuze van basgitaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
tomvf89
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2015, 09:35

keuze van basgitaar

Bericht door tomvf89 »

hallo iedereen

ik wil beginnen met basgitaar maar ik weet hier jammer genoeg weinig of niets van.
ik wil een basgitaar kopen die ideaal is voor de beginner, maar waar ik toch nog plezier aan heb.
ik twijfel momenteel tussen een Squier Vintage Modified Jaguar Bass Special SS Black en een Ibanez jet king black (2dehands gitaar van een vriend).
qua prijs zijn ze gelijkwaardig ..
welke is volgens jullie de beste ?

de squier hebben ze in SS versie in in de gewone versie. wat is het grote verschil en welke is de beste keuze voor een beginner ?

thanks
Gebruikersavatar
DFbass
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:55

Bericht door DFbass »

De SS is een shortscale bas. Dit betekend dat de hals minder langs is dan een 'gewone' basgitaar. In principe zou ik aanraden met een basgitaar te beginnen met normale halslengte omdat dan de overstap naar andere modellen wat gemakkelijker is. Maar mocht je redelijke kleine armen/handen hebben kan een shortscale toch een betere match zijn.
Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Hey, Welkom!

Goede keuze om te gaan bassen!
Er is maar één echt goede tip in dit geval en dat is: ga bassen uitproberen.

De bassen die jij noemt zijn allebei prima bassen om op te beginnen, maar wel verschillen ze van elkaar. Alleen door erop te spelen kom je erachter wat het beste bij jouw wensen in de buurt komt. Wees ook kritisch: probeer liever nog een aantal bassen uit en kies dan (als je nog steeds zeker bent) één van de door jouw genoemde... dan weet je in ieder geval dat je echt een weloverwogen keuze hebt gemaakt. Wellicht kom je nog een veel chillere bass tegen tijdens je zoektoch. Neem de tijd, geen haast.

Over de SS is al wat gezegd; Ook is er e.e.a te vertellen over klank, dat vindt je hier: https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=27810" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft het beginnen: ik zou niet durven zeggen of beginnen op een short-schale onverstandig is. Wellicht niet als je klein handen hebt... maar grote handen is ook geen probleem voor een shortscale... Dus ook hier is proberen een goede advies.

Dus ja... helpt dit je verder? Succes in ieder geval...
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Welkom Tom!
Vergeet ook niet om je hier eens in te lezen: --> viewtopic.php?f=1&t=95" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar staan veel nuttige tips in!
Veel succes en plezier!
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

En sowieso; er zijn tig van deze topics geopend door beginners met de vraag om advies. Wellicht dat je weer een en ander wijzer wordt als je deze eerdere topics doorleest (in het onderdeel basgitaren). Misschien dat je hier nog ideeën opdoet, er staat altijd wel iets aan nuttige info bij.

Succes!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Owjeej schreef:Wees ook kritisch: probeer liever nog een aantal bassen uit en kies dan (als je nog steeds zeker bent) één van de door jouw genoemde... dan weet je in ieder geval dat je echt een weloverwogen keuze hebt gemaakt. Wellicht kom je nog een veel chillere bass tegen tijdens je zoektoch. Neem de tijd, geen haast.
Als onervaren beginner zou ik niet teveel gaan uitproberen. Als je geen ervaring hebt is het veel moeilijker om een bas op zijn verschillende kwaliteiten te beoordelen.
Probeer gewoon een degelijke tweedehands bas te scoren voor een mooie prijs en leer daarop spelen. Vrijwel elke bas waar geluid uit komt en die zich vlot laat afstellen en stemmen is goed genoeg voor een beginner.
Naarmate je meer ervaring krijgt, ga je een beter idee kunnen vormen van wat je precies wel (of niet) zoekt in een basgitaar. Dan kan je eventueel nog altijd je eerste basje zonder veel verlies verkopen en overstappen op een exemplaar dat je beter ligt.
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Zoals bijvoorbeeld deze leuke Ibanez ATK van forumlid DFA 79.

Deze Yamaha RBX 260 is ook geen slechte koop. Yamaha heeft wel wat goede instapmodellen.
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Bericht door Moonshipbassist »

Blackadder schreef:Zoals bijvoorbeeld deze leuke Ibanez ATK van forumlid DFA 79.

Deze Yamaha RBX 260 is ook geen slechte koop. Yamaha heeft wel wat goede instapmodellen.
+1, Yamaha bassen zijn zalige beginner/semi-gevorderde bassen. Zeker voor hun prijskaartje! De iets duurdere TRBX304 heeft ook veel tone controls en een schakelaar met enkele pre-sets voor bepaalde speelstijlen, heel handig om snel een goede sound te vinden.
Ibanez raad ik zeker ook aan dankzij de zeer vlotte en smalle nekken. Verrassend goede nekken voor zowel bas als gitaar in de lage prijsklassen.
Zelf ben ik echt geen Fender/Squier fan omdat elke Fender en Squier bas/gitaar die ik ooit gezien heb altijd ergens een defect heeft.

2dehands gaan zoeken is ook altijd een aanrader, zeker voor versterkers! Zelf heb ik voor een stack van Hartke (dat is een versterker met 2 cabinets apart) maar €350 betaald, maar voor nu zal een kleine combo (amp en versterker in 1) wel volstaan voor jou. :) 25 Watt is zeker genoeg voor thuis te oefenen, maar als je plannen hebt om snel in een band te gaan zal je eerder zo'n 100 watt nodig hebben.

Een laatste hint die je niet te letterlijk moet nemen, probeer minstens rond de €300 te besteden aan je bas. Uit ervaring heb ik ondervonden dat bassen rond dit prijsniveau al heel degelijk zijn en betere tone controls hebben. Dan hoef je later dus geen nieuwe bas te kopen maar kan je lekker verder blijven spelen op je eerste bas voor bv. optredens enzo. Niet dat je onder de €300 geen degelijke beginnersbassen vindt, die zijn er zeker! Maar ik geef dit toch even mee omdat ik zelf begonnen ben met een Jack&Danny bas die me destijds €180 gekost heeft en ik heb er spijt van dat dat mijn eerste bas was. Heel veel problemen met elektronica gehad en is heel slecht speelbaar.

Heel veel succes!
tomvf89
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 mar 2015, 09:35

Bericht door tomvf89 »

dank u voor de reacties.

een vriend van me verkoopt zijn hartke 115c hydrive + Ibanez jet king black voor alles samen 330 euro. kabels etc krijg ik er ook bij. goede deal denk ik ?
Gebruikersavatar
Moonshipbassist
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 okt 2014, 11:55

Bericht door Moonshipbassist »

Zeker een goede deal!
Zo'n Hartke 115c hydrive heeft 300 watt vermogen, dus je bent onmiddelijk klaar voor optredens in de toekomst. Een vriend van me die bas speelt in een punk band heeft een hydrive en hij kan zonder probleem zich hoorbaar maken tussen de 2 gitaristen.
Die Ibanez bas ziet er ook goed uit, leuke vintage look. 8) En aangezien ze van een vriend van je is hoef je je geen zorgen te maken over eventuele defecten, hij zal je er dan wel mee verder helpen.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

tomvf89 schreef:een vriend van me verkoopt zijn hartke 115c hydrive + Ibanez jet king black voor alles samen 330 euro. kabels etc krijg ik er ook bij. goede deal denk ik ?
Lijkt me inderdaad geen slechte deal.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Sjies... Goeie deal idd. Die HD combo's waren een jaar of 3 geleden nog nét geen 600 euro. En fijne versterkers!
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Ik denk dat je zo een setje hebt waar menig starter jaloers op kan zijn. En tegen ontzettend mooie prijs!
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Kijk eens aan, zo is de keuze snel gemaakt zeg. :) Veel plezier ermee!
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Welkom Tom,
Die Jet King is mooi. Zelf al jaren gas voor die sunburst.
Plaats reactie