Aarding ?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Aarding ?

Bericht door wombatboter »

Ben heel tevreden met mijn Miller-bas maar het stoort me dat er een soort aardings-geluid komt wanneer ik bepaalde dingen speel die blijkbaar voor wat frictie in het geluidspatroon zorgen...Iemand enig idee hoe ik dat moet (laten, want ik ben erg lomp) aanpakken ?
Meestal komt het meer hoe langer ik speel, alsof het zich "opstapelt". Mijn andere vijf bassen hebben dat niet op deze versterker.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=0pdP2AK9WyE[/youtube]
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Squire
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jul 2004, 10:33

Bericht door Squire »

Lekker soundje.

Heb er geen verstand van anders dan geaard stopcontact proberen, maar dat heb je vast al gedaan.
Rickenbacker 4001CS
Fender 'Geddy Lee' Jazz bass

Ampeg V4 '70s
Ampeg pf115lf
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Hoe oud is deze bas? De eerste/eerdere serie van deze bassen staan niet bekend om hun foutloze elektronica helaas :) Vaak is het wel simpel op te lossen.

Als het een oudere serie is, dan zou ik eens beginnen met een goede 'aarde' aan te leggen; gebruik kopertape om de hele elektronica-bak mee te bedekken (boven, onder, zijkanten..echt een bakje maken) en gebruik dat als een soort ster-aarde, dus aardpunten vanaf de potmeters e.d. daar ook weer aan leggen zodat het één geheel wordt.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Bedankt, ik weet al genoeg om te weten dat ik het zéker niet zelf ga doen, eens vragen aan een luthier of die wat tijd kan maken :-)
De electronica van deze modellen was inderdaad vaak wat dubieus maar het is een inspirerende bas dus als er wat werk aan is, geen probleem
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Bericht door elrinden »

Bij opeenstapeling denk ik gelijk aan een condensator, je kan nog even (ook als leek?) kijken of er "potjes" zijn waar "smurrie" uit komt. Maar dat weet een luthier natuurlijk ook... Succes
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
DiMarco

Bericht door DiMarco »

De mijne werd pas voldoende bromvrij nadat ik de electronica cavities en achterkant van de slagplaat had beplakt met kopertape. Op de bas in de lengte en op de slagplaat in de breedte zodat alle afscherming met elkaar in contact is. Een aarde draadje naar de brug was bij mij dus niet genoeg.

Ook slurpt de pre 9v batterijen leeg of je de bas nu gebruikt of niet. Zorg dus dat je altijd een extra batterij en kruiskop schroevendraaiertje bij je hebt.

Sinds mijn Lollar pickups bromt de bas helemaal niet meer. Sinds de John East pre loopt het batterijtje niet meer vanzelf leeg en is er naast een aktieve mid met sweep ook een passieve toon pot bijgekomen.

Het zijn te gekke bassen maar de standaard electronica is volledig ruk zoals op elke Fender.
Gebruikersavatar
Basshoofd
Berichten: 253
Lid geworden op: 16 nov 2009, 13:49

Bericht door Basshoofd »

Shielden (bijv. met kopertape) is voor mij persoonlijk echt een vereiste voor een ruisvrije bas.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Ik heb zelf ondervonden dat een bas icm een bepaalde amp meer storing kan geven dan de bas op andere versterkers, of andere bassen op dezelfde versterker. Dit kan met een matige aarding goed naar voren komen.

Mijn jazz bass is thuis op mijn Roland super cube 60 stil, evenals op het trace setje. Mijn actieve Washburn is wel stil op het trace setje, maar stoort best hard op de super cube. Andere bassen die ik heb variëren van stil naar iets ruisend. In eerste instantie dacht ik dat het aan de bas lag omdat ik alleen mijn jazz als vergelijking had gebruikt en het probleem dus bij de bas leek te liggen. Later heb ik meer bassen erbij gehaald en ontdekte ik dat het de amp was, en heb ik deze van de week dus weggebracht om even nagekeken te worden. Eenmaal aangekomen bij de reparateur in kwestie, deed de versterker ook met de actieve Washburn zijn werk zonder ruisen. kennelijk is bij mij thuis de aarde toch minder goed dan bij de reparateur het geval was, en kan dit in combi met de ''juiste'' bas en de ''juiste'' versterker dus goed tot uitting komen in de vorm van bijgeluiden.
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb met geen enkele bas aardingsproblemen wanneer ik 'm in mijn Roland opname toestel steek maar bij de MIller wel...
Volgende week wordt hij onder handen genomen en zou het moeten verholpen zijn, bedankt voor de feedback !
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Bijgeluiden van een Marcus Miller bas kunnen sterker worden bij volumeverschillen tussen de elementen:

https://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/bass.php
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik ben me aan het afvragen of het shielden ook een verschil kan teweeg brengen in de klank....naar verluidt zou het hoog daar wat onder lijden of is dat onzin ?
Is het nu omdat de snaren minder helder klinken maar het lijkt alsof er "iets" veranderd is in de klank maar moeilijk om mijn vinger daar op te leggen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Misschien hoor je nu het geluid van de bas iets anders omdat de ruis eruit is?
Bijvoorbeeld frequenties die eerst door de ruis werden overstemt?
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22644
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

De ruis was niet zo dominant aanwezig dat hij de klank verbloemde...misschien beeld ik het me in maar sinds de "operatie" lijkt het alsof er "iets" in de klankkleur veranderd is maar het kan natuurlijk zoals gezegd aan de snaren liggen.
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bericht door bobbelmans »

Hup! Verkopen die handel! :mrgreen:
face down in the dirt
DiMarco

Bericht door DiMarco »

https://www.guitarnuts.com/wiring/shield ... rebass.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat was bij mij ook niet genoeg :)

Fender, het blijft prut. Door de brom heen klinken ze verder wel goed hoor.
Plaats reactie