Het Kramer topic [aluminium!!]

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Het Kramer topic [aluminium!!]

Bericht door viersnaar »

Bijna alle denkbare merken en types hebben hier op dit forum wel één of meerdere topic[s], behalve de fantastische Kramer Aluminium-neck bassen.
Bij deze. :D

Ik zal aftrappen met mijn eigen exemplaren; een ieder die er iets aan toe wil voegen: graag!

Mijn eerste Kramer [nu in bezit van Dr Bassbibber]: een heel fraaie 4001 uit ????. Actief. Originele element ooit vervangen door een Fender element, maar klonk nog steeds heel kenmerkend als een Kramer. Deze was met de 2 switches: ik weet even niet meer precies wat ze deden. [fase-switch en actief/ passief??]
Afbeelding
Onder slagplaatje mooi stukje hout:
Afbeelding
Hout in de neck:
Afbeelding
Lang plaatje bij neckbevestiging:
Afbeelding


Mijn tweede: een extreem goed behouden 4000. Nieuwstaat zou een beetje overdreven zijn, maar het scheelde niet veel. Deze was compleet met originele Kramer koffer erbij. Ook weer met de 2 switches, maar toch enkele duidelijke verschillen met de bovenstaande.
Afbeelding
Verbinding body/ neck:
Afbeelding
Onder het slagplaatje was in dit geval geen hout, maar een grote frees-opening:
Afbeelding
Het hout in/tussen het aluminium is afgewerkt met een heel dikke laag lak o.i.d. [eerste bas had gelakt hout hier]
Afbeelding


Deze heb ik sinds kort: een héél mooie 1979-er, zwart. Overgenomen van de 2e eigenaar, hij had de bas sinds begin jaren 90 in zijn bezit. [zegt ook wel wat over de bas; 2 eigenaren in 36 jaar!] Duidelijk gebruikt, maar niet misbruikt. Jammer dat er ooit een duimsteun op is gezet, maar verder: prachtig exemplaar!
Afbeelding
Passief exemplaar: maar één switch. [de 'spijkertjes bij de knoppen vallen in geval onder te grote replacements]
Afbeelding
Compleet andere neck/body constructie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Ik kocht in 1977 een 350-B. Het hout in het alu profiel van de hals had nog niet, zoals bij latere modellen, een ( hars ? ) coating en zette af en toe uit tot voorbij het profiel waardoor er scherpe randjes ontstonden. Voor de rest was het een fijn bespeelbare bas.

In die tijd werd er vaak gesproken over dat het aluminium te temperatuur gevoelig was en de bas daardoor in de buitenlucht snel zou ontstemmen, maar daar heb ik nooit last mee gehad. Ik vond de Kramer PUP eigenlijk een beetje te beschaafd klinken maar in de country-rock band waar in van '78 tot ergens begin '80 bivakkeerde kwam ie goed tot z'n recht.

Afbeelding
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Ja, mijn Kramer bovenaan het topic! 8) Ge-weldige basgitaar, eentje die echt nooit meer weg gaat. Heerlijk eigenwijze uitstraling, klank waar je U tegen zegt en een sustain die langer meegaat dan de gemiddelde labrador. 8) De bas is érg stemvast, nog nooit gemerkt dat het aluminium problemen geeft wat dat betreft... In de mijne zitten niet de originele Dimarzio elementen, zitten nu Fender elementen in? In ieder geval knalt de bas nu echt. 8) Wat de knopjes doen weet ik ook niet precies. Eentje is een actief-passief schakelaar, wat de ander doet weet ik niet precies. Heb er geen batterij in zitten, gebruik de bas alleen passief omdat in actieve stand de output echt té hoog is. :)

Ben nog altijd érg benieuwd naar je nieuwe Kramer(s) Bart, we moeten ze maar eens naast elkaar houden! :)
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

Fantastische basgitaren. Super mooi design, speelt en klinkt erg goed. Slechts 1 "maar"....het begint me langzamerhand te zwaar te worden dus speel ik er niet heel vaak meer op.
Die van mij, een 450b, kwam met originele koffer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10750
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Bericht door Joey »

Hoe zwaar zijn deze Kramer's dan ongeveer?
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
Joep
Berichten: 345
Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:34

Bericht door Joep »

Die van mij weegt 4.5 kilo. Valt dus eigenlijk wel mee :lol:
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Die van mij is niet licht, nog nooit gewogen dus precies weet ik het niet. Met een brede strap echter heel goed te doen, met een smalle tweedstrap begon het wel pijn te doen in eerste instantie. :)
Gebruikersavatar
ejp
Berichten: 838
Lid geworden op: 24 mar 2014, 14:13

Bericht door ejp »

vraagje: waarom die 2 alu plaatjes op de achterkant? toch niet om de 2 helften bij elkaar te houden :oops:

EJ
Fender Precision Players lefty
Maruszczyk Elwood 4 p lefty
Markbass LM 250 Black
Box TCE BG250-115
Box Eden 15 inch
Hartke HD25
Gebruikersavatar
Demonturtle
Berichten: 634
Lid geworden op: 05 jan 2008, 23:29

Bericht door Demonturtle »

Lijkt mij dat de pickups hierop bevestigd zijn.
Gebruikersavatar
Droombolus
Junior Pensionado
Berichten: 8364
Lid geworden op: 02 mei 2006, 12:33

Bericht door Droombolus »

Klopt ! En de hoogte afstelling van de PUPs gaat met een inbussleutel aan de achterkant. Retekoel prinsiep 8)
Experience is the ultimate teacher
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Afbeelding

Gedurende een foto shoot. :)
Gebruikersavatar
A-lex
Berichten: 4167
Lid geworden op: 10 dec 2009, 19:49

Bericht door A-lex »

wat doen die 2 schakelaars op je bas ?
"Your inability to invalidate my hypothesis is not at all the same thing as proving it true."
persoonlijk topic...
een goede groove kan je niet kopen...
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Blijft een erg mooie bas !!!
Mooie setting ook.
Heerlen?
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Bericht door dr. Bassvibes »

Recht tegenover de vroedvrouwenschool Bart. :)

Een van de schakelaars is de actief-passief schakelaar, de ander is een soort fase switch dacht ik.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

dr. Bassvibes schreef:Afbeelding

Gedurende een foto shoot. :)
nondenju :kwijl:

Na bijna 4 jaar, nog steeds nondenju😲
Laatst gewijzigd door DFA 79 op 26 feb 2019, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie