Uitslag 2015 basgitaar -en merkenteller

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Uitslag 2015 basgitaar -en merkenteller

Bericht door madmic »

De uitslag is niet 100% statistisch correct, want:
* Niet iedereen die de poll heeft ingevuld, heeft ook een lijstje ingevuld, en vice versa
* Ik heb de meest extreme (in aantal) basgitaarbezitters (>10 bassen) op 10 gezet, vanwege te grote invloed op het gemiddelde eindresultaat
* Peterbuilt-bassen heb ik alleen meegeteld indien niet in bezit van Peterbuilt, want dan heb ik ze (12 stuks) bij zelfbouw geplaatst.
* Wat is zelfbouw? wat is assemblage? ik heb het onder 1 noemer geplaatst: zelfbouw.
* Bijna 150 deelnemende lijstjes, dat is minder dan de vorige lijst uit 2007, maar die heeft 2 jaar opengestaan, en ik heb ook het idee dat er wat minder vaste gebruikers zijn op BGF, maar dat is slechts een aanname.

Een ieder hartelijk dank voor je deelname!!

De uitslag :
* we hebben gemiddeld 4 bassen . dat is meer dan in 2007 (3.4). Met de extreme aantallen erbij is het gemiddelde overigens 4 1/2.
* Een aantal goedkope merken lijken volledig uit de "mode" te zijn : OLP - Dean - Stagg - Richwood - Samick, waar zijn ze?
* Yamaha en Ibanez maken een enorme duikeling. Ibanez staat nog wel 2e, maar met een veel lager marktaandeel. Opvallend!
* Warwick schiet omhoog. Zou het vele adverteren en endorsen van Warwick hier debet aan zijn?
* Gibson en Epiphone doen het erg goed. Musicman , Rickenbacker, Cort en Aria stabiel.
* Fender en ook Squier blijven aan de top. Samen een marktaandeel van maar liefst 22%!
* Zoals verwacht en populair bij BGF-ers - Westone - Wal - Bach - Peterbuilt, doen hun intrede in de top 20
* 46 zelfbouwbassen


2007-2009
1 Fender 15.30%
2 Ibanez 12.00%
3 Yamaha 6.60%
4 Squier 5.20%
5 Epiphone 2.60%
6 Musicman 2.50%
7 Rickenbacker 2.00%
8 Aria 2.00%
9 Warwick 1.80%
10 Cort 1.80%
11 Läkland 1.64%
12 OLP 1.47%
13 Dean 1.39%
14 Gibson 1.39%
15 Richwood 1.31%
16 Stagg 1.23%
17 Sandberg 1.06%
18 Alembic 0.98%
19 Samick 0.98%
20 Tokai 0.98%



2015
1 Fender 15.34%
2 Ibanez 7.96%
3 Squier 6.78%
4 Warwick 4.87%
5 MusicMan 3.98%
6 Epiphone 3.10%
7 Gibson 2.65%
8 Rickenbacker 2.21%
9 Aria 2.06%
10 Yamaha 2.06%
11 Cort 1.62%
12 Sandberg 1.47%
13 Läkland 1.33%
14 Westone 1.33%
15 Alembic 1.18%
16 Bach 1.18%
17 G&L 1.18%
18 Wal 1.18%
19 Spector 1.03%
20 Peterbuilt 0.88%

Poll:

Afbeelding



Groeten van Mich
Laatst gewijzigd door madmic op 06 apr 2015, 20:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Toch een paar verschuivingen dus, maar niets wereldschokkends blijkbaar :) Verbaast me ook weinig; bassisten zijn een behoudend groepie!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5275
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Leuk! Bedankt voor al je werk!

Heb je misschien nog een lijst met alle merken?
Fender
Gebruikersavatar
John Schoen
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jun 2011, 13:40

Bericht door John Schoen »

Bedankt voor het werk, altijd leuk om wat cijfertje te zien. Ik ben en blijf toch altijd een boekhouder, ;)
madmic schreef:* Peterbuilt-bassen heb ik alleen meegeteld indien niet in bezit van Peterbuilt, want dan heb ik ze (12 stuks) bij zelfbouw geplaatst.
Dit begrijp ik niet helemaal. Zodra Peter een bas verkoopt gaat hij dus naar een andere groep? Is dat omdat het bij het invullen van de poll niet helemaal duidelijk was te maken of een bas compleet door Peter gebouwd is of dat hij hem enkel (zwaar) gemodificeerd heeft?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Toch vind ik het wel logisch hoor. Peter heeft ze in elkaar gezet met de bedoeling ze als product te verkopen. Niet voor zijn eigen gerief.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

John Schoen schreef:Bedankt voor het werk, altijd leuk om wat cijfertje te zien. Ik ben en blijf toch altijd een boekhouder, ;)
madmic schreef:* Peterbuilt-bassen heb ik alleen meegeteld indien niet in bezit van Peterbuilt, want dan heb ik ze (12 stuks) bij zelfbouw geplaatst.
Dit begrijp ik niet helemaal. Zodra Peter een bas verkoopt gaat hij dus naar een andere groep? Is dat omdat het bij het invullen van de poll niet helemaal duidelijk was te maken of een bas compleet door Peter gebouwd is of dat hij hem enkel (zwaar) gemodificeerd heeft?
ik snap je vraag. Bljift lastig punt. Er zijn meer mensen die zelf (veel) bassen assembleren of bouwen, die zijn ook niet vernoemd in de merkenstand.
Peterbuilt had zelf 12 bassen, die heb ik bij de zelfbouw (verkoop voorraad?) geplaatst. De Peterbuilt bassen die zijn verkocht (en opgegeven) heb ik alszijnde "Peterbuilt" genoteerd.

Hoe dan ook, hij staat in de top 20 bij zeer gerenomeerde namen, dus sowieso proficiat.
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Zou de opkomst van Warwick niet kunnen liggen aan hun rockbas lijn ?
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

phoerd schreef:Zou de opkomst van Warwick niet kunnen liggen aan hun rockbas lijn ?
Er is 1 Rockbass opgegeven. De Warwicks leken mij gezien de (meestal meegestuurde) modelnamen "echte" Warwicks.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5220
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Erg tof dat je dit hebt gedaan!! en leuk om te zien wat er 'rond' gaat.

Ben nu ook wel erg benieuwd naar de totaal lijst.. per merk het totaal aantal dat er bij de deelnemers huisvest.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
phoerd
Berichten: 2831
Lid geworden op: 27 okt 2005, 15:03

Bericht door phoerd »

Je kunt denk ik heel veel leuke feitjes uit de data halen, zeker wanneer je per groep (aantal bassen) gaat kijken hoe de merkverdeling zit. Is het dan zo dat een bepaald merk populairder is onder mensen die weinig bassen bezitten en waarbij dat minder is (ook na correctie voor het totaal aantal bassen) of helemaal wegvalt zelfs wanneer mensen meer bassen kopen.
Kan me zo voorstellen dat bijna iedereen wel een Fender heeft, maar dat er weinigen zullen zijn met 5 of meer Fenders in de verzameling.
Peter 2.0
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 jan 2015, 17:56

Bericht door Peter 2.0 »

madmic schreef:Hoe dan ook, hij staat in de top 20 bij zeer gerenomeerde namen, dus sowieso proficiat.
Voila, zo zie ik dat ook, met gepaste trots en vooral met dank aan de eigenaren van de bassen ! :D :worship:

Dank voor het monnikenwerk, Madmic.
Gebruikersavatar
HansK
Berichten: 199
Lid geworden op: 01 jan 2012, 21:52

Bericht door HansK »

Knap stukje werk :jaaaaa: .
Heb je ook een uitslag wat het aandeel linkshandige bassen is?

Mvg. Hans
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

phoerd schreef:Je kunt denk ik heel veel leuke feitjes uit de data halen, zeker wanneer je per groep (aantal bassen) gaat kijken hoe de merkverdeling zit. Is het dan zo dat een bepaald merk populairder is onder mensen die weinig bassen bezitten en waarbij dat minder is (ook na correctie voor het totaal aantal bassen) of helemaal wegvalt zelfs wanneer mensen meer bassen kopen.
Kan me zo voorstellen dat bijna iedereen wel een Fender heeft, maar dat er weinigen zullen zijn met 5 of meer Fenders in de verzameling.
Met name het laatste, veel mensen hebben een (enkele) Fender.
Je ziet ook over het algemeen dat indien men meerdere bassen heeft dat of allemaal wat goedkopere zijn <300, of juist wat duurder >1000.
Degene die een aantal duurdere bassen hebben, hebben vaak 1 veel goedkopere bas, meestal is dat dan hun eerste of een back up.
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

HansK schreef:Knap stukje werk :jaaaaa: .
Heb je ook een uitslag wat het aandeel linkshandige bassen is?

Mvg. Hans
Nee helaas niet, ik ben er niet zeker van dat iedere linkshandige dit aan mij heeft doorgegeven.
Als ik een inschatting moet maken, zou ik zeggen ergens tussen de 5%-8%.
madmic
Berichten: 448
Lid geworden op: 09 jan 2007, 23:27

Bericht door madmic »

Peter 2.0 schreef:
madmic schreef:Hoe dan ook, hij staat in de top 20 bij zeer gerenomeerde namen, dus sowieso proficiat.
Voila, zo zie ik dat ook, met gepaste trots en vooral met dank aan de eigenaren van de bassen ! :D :worship:

Dank voor het monnikenwerk, Madmic.
Een plek in de top 15 binnen een paar jaar moet mogelijk zijn ;-)
Plaats reactie