aliexpress (rick) bassen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

aliexpress (rick) bassen

Bericht door Julessss »

Ik zat een rond te neuzen op aliexpress en kwam daar een best aardig ogende bas tegen:
https://www.aliexpress.com/item/2012-new ... 39572.html" onclick="window.open(this.href);return false;

wie kan mij iets vertellen over de kwaliteit van deze dingen.

jules
Gebruikersavatar
Bumper
Berichten: 777
Lid geworden op: 13 jan 2010, 13:03

Bericht door Bumper »

Het lijkt in de verte enigszins op een Rick, maar je hoeft er niet hetzelfde van te verwachten als het origineel.
Er is ergens een filmpje op youtube van een amerikaan die de Chinabacker vergelijkt met een origineel.
Edit:
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik kan je niet specifiek iets vertellen over deze Chinabacker's maar heb vorig jaar twee linkse vijf-snarige Jazz Bassen gekocht via AliExpress, direct uit de doos waren ze nauwelijks bespeelbaar en heb er behoorlijk wat aan moeten doen om dat voor elkaar te krijgen. Bijna alles was schots en scheef gemonteerd, er moest een heleboel aan gebeuren.

Echter, een linkse vijf snaren Jazz Bass bestaat verder niet, Fender en/of Squier maken ze niet. Ik vond het het experiment waard en in de basis zijn de gebruikte onderdelen niet eens echt slecht, de boel is voornamelijk beroerd en slordig gemonteerd.

Voor meer en specifieke details moet je ze even opzoeken in mijn DHZ gedoe topic, ik heb daar redelijk uitgebreid verlag gedaan van wat er allemaal moest gebeuren om ze goed bespeelbaar te maken.

Als je geen lol hebt in dit verbouwen en tunen moet je niet aan dit soort instrumenten beginnen.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

oké ik weet genoeg! zag er wel leuk uit en die prijs verleid je een beetje :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7419
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Volgens mij is mede-forummer John Schoen wel behoorlijk in zijn nopjes met zijn Rickenfaker van Aliexpress

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... r#p1387568" onclick="window.open(this.href);return false;
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
DiMarco

aliexpress (rick) bassen

Bericht door DiMarco »

:mrgreen: Valt me best nog mee die chinabacker. Een paar dingetjes:

- De brug op een echter Ric is ook ruk. Je zou anno 2015 toch verwachten dat je de individuele zadels qua hoogte kan aanpassen en het ding wiebelt als je de snaren losdraait.
- 1 ipv 2 trussrods hoeft helemaal geen nadeel te zijn.

Redenen waarom ik extra geld heb uitgegeven voor een echte Ric zijn er twee: Hij klinkt als een Ric en hij speelt als een Ric. Heerlijk! Ben alleen wel een tijd bezig geweest met de setup van deze bas vanwege de beperkingen van de brug en het feit dat er geen enkele vorm van afscherming tegen storing van buitenaf aanwezig is in bassen van dit merk. Binnenkant is nu volledig beplakt met kopertape. Enfin hij bromt iig niet meer, speelt erg lekker en klinkt als een bom. Ric mag blijven.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

De reden dat ik naar die chickenbackers aan het kijken was was eigenlijk;
A) een rickenbacker is niet echt iets voor mij maar vind um wel sjiek.
B) één echte rick kost bakken met geld wat ik er niet voor over heb.

dus ja...
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

In een Rickenbacker zitten een paar echt sjieke pickups. En het chroomwerk wat er op zit is ook niet gratis. En wanneer je een china backer koopt zul je dat gewoon missen.

Wil je een mooie "ziet eruit als een Rickenbacker" bas hebben zoek dan naar de Jaren "70 japanse kopieen. Of kijk eens bij de Bach basjes. Die zijn Rickenbacker geinspireerd maar mee naar de '21'e eeuw genomen. Moderne hardware... En gewoon netjes... Ook nog een NL importeur... Top...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

:stupid:

Ik heb een tijd een Ibi Rickenfaker gehad uit de jaren '70. Speelde als boter, klonk als een kanon maar nam uiteindelijk vooral ruimte in. Als mijn huis en portemonnee dikker waren geweest, had hij hier nog gestaan.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
John Schoen
Berichten: 73
Lid geworden op: 04 jun 2011, 13:40

Bericht door John Schoen »

Basvarken schreef:Volgens mij is mede-forummer John Schoen wel behoorlijk in zijn nopjes met zijn Rickenfaker van Aliexpress

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... r#p1387568" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben er nog steeds erg blij mee. Zo blij dat ik een bijpassende truss rod cover heb laten maken. 8)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

MaartenV schreef::stupid:

Ik heb een tijd een Ibi Rickenfaker gehad uit de jaren '70. Speelde als boter, klonk als een kanon maar nam uiteindelijk vooral ruimte in. Als mijn huis en portemonnee dikker waren geweest, had hij hier nog gestaan.
ik wist dat de bassist van joy division een Hondo jaren 70 rick had die erg goed klonk maar ook die kosten 500 euro dus ja. en een bach kan misschien wat. ben alleen te lui om op te zoeken hoeveel ze kosten :P
DiMarco

Bericht door DiMarco »

Dan houdt het hier op. :facepalm:
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

hehe nee maar ik weet genoeg, als het zover is dank kijk ik wel of ik chickenbacker of bachenbacker koop. Vroeg me het gewoon even af, en misschien dat iemand anders ook nog wat aan deze info heeft dusja.
Gebruikersavatar
viersnaar
Berichten: 2056
Lid geworden op: 08 mar 2008, 12:36

Bericht door viersnaar »

Julessss schreef: ik wist dat de bassist van joy division een Hondo jaren 70 rick had die erg goed klonk ....
Check die info nog maar een keer. Hook zei zelf al vrij snel dat hij die bas absoluut bagger vond.
Gebruikersavatar
Julessss
Berichten: 361
Lid geworden op: 14 dec 2013, 18:17

Bericht door Julessss »

viersnaar schreef:
Julessss schreef: ik wist dat de bassist van joy division een Hondo jaren 70 rick had die erg goed klonk ....
Check die info nog maar een keer. Hook zei zelf al vrij snel dat hij die bas absoluut bagger vond.
mm, wist ik niet, maar ik heb dan ook nooit gezecht dat hij hem zelf goed vond. Op opnames vond ik hem goed klinken (dan is tie wel helemaal gemixt, maar dan nog).
Plaats reactie