Bijgeluiden E-snaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Galaxy »

Ik merk dat vaak de E-snaar bijgeluiden geeft, net of er iets mee-resoneert.
Het is alleen bij de E-snaar.
Ik gebruik eerlijk gezegd wel dunne Mark King snaren (30-90) van Elites met natuurlijk een lage snaarspanning.
Heeft dit met kwaliteit van de snaar te maken of met hoe dikker hoe meer bijgeluiden.
Gebruikersavatar
PMJ
Berichten: 2654
Lid geworden op: 06 jun 2012, 13:43

Bericht door PMJ »

Wat voor bijgeluiden gaat het om? Wellicht dat de snaar wat los in de topkam zit. En een te laag ingevijlde topkam kan bijvoorbeeld ook problemen geven.
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bericht door Galaxy »

Moeilijk uit te leggen.. echt een scherp geluid bij de toon.
Het komt wel meer richting de brug vandaan en niet de topkam.
Maar waarom alleen de E-snaar telkens?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Liggen je zadels goed strak tegen de brug?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Toefes
Berichten: 462
Lid geworden op: 29 mar 2009, 17:00

Bericht door Toefes »

Ik heb ook 1 zo'n E hier liggen (wordt enkel gebruikt als ik echt echt echt niks anders mee heb als backup :P )
Volgens mij zit er binnenin de snaar iets los wat mee resoneert als je hem aanslaat. Het is een hele hoog frequente toon wat erbij wordt gevoegd dan, toch?
Gebruikersavatar
Dr Teng
Paardenvoeler
Berichten: 4775
Lid geworden op: 10 jan 2004, 17:28

Bericht door Dr Teng »

Als de kern niet goed (meer) is door een breuk of scheur kan dat een hoogfrequente toon opleveren. Ik heb het een keer gehad bij een van de snaren, welke weet ik niet meer. Nadat ik van alles na had gezocht qua oorzaak, kwam de lokale winkelmeneer met deze tip. Andere snaar erop en ik heb er nooit meer last van gehad. Vaak komt het niet voor, maar het zou bij je beschrijving kunnen passen.
'.. and you keep a foot in his ass!' Reggie Washington aan de bar met ons in Amersfoort.

Hans58 schreef: Ik heb zo'n hekel aan dat modieuze "stack". Vroegâh had je het eigenlijk gewoon over je "installatie".
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Grote kans dat het een van de springveren van de brugzadels is. Wat ook kan, is dat de snaar zelf het geluid maakt omdat de hoek van de snaar over de brug niet steil genoeg is (kan gebeuren als je de brug te laag afstelt. is lastig te verhelpen, dat kan door bijv. je hals te "shimmen").
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
JoostT
Berichten: 684
Lid geworden op: 22 aug 2010, 00:44

Bericht door JoostT »

Nog een optie, voel of je stem mechaniek wel helemaal vast zit. Heb laatst gehad dat ik een resonantie hoorde die kwam doordat de schroef van de post van het stem mechaniek niet goed vast zat...
Gebruikersavatar
klaasvaak
Berichten: 725
Lid geworden op: 14 okt 2006, 15:25

Bericht door klaasvaak »

Ik denk ook het veertje dat om de afstelschroef in de burg zit de oorzaak is. Bij mij is dat altijd bij de A.

Maar het zou ook kunnen komen door hoe de E snaar is aangebracht op het stemmechaniek. Snaar netjes tegen elkaar en minimaal twee keer eromheen.

Het is mogelijk dat zoals al vernoemd ook de binnenkant van de snaar kan zijn, maar aangezien je schreef dat het vaker voorkomt lijkt me dat sterk.
Bas, gitaar is niets voor jouw. Pak toch snel de 4 snaar!!!
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bericht door Galaxy »

Dank voor jullie reacties!
Zou het ook de halspen kunnen zijn die mee-resoneert of klinkt dat heel anders?
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bericht door Galaxy »

Heb een andere brug besteld.
Het is een brug van een Jaydee.
Geen veren of wat dan ook maar wel veel boutjes. (engelse draad)
Er zat dus ook veel speling op de boutjes van de zadels, die hangen/liggen los over de boutjes.
Ook de gaten in de zadels zijn eigenlijk te groot.
Er zou nergens speling of beweging in moeten zitten volgens John Diggins.
Reparatie en opsturen zou duurder zijn dan een nieuwe brug.
Vandaar de waarschijnlijke resonantie...
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Galaxy »

Nu heb ik geen bijgeluid meer bij het aanslaan van de losse snaren maar juist bij het fretten.
Het lijkt weer richting de brug vandaan te komen maar daar zit alles vast.
Waar de ball-ends ingaan staat los van de brug en als ik daar de snaar vastpak dan blijft de toon doorgaan maar stopt het resoneren.
Kunnen de windingen los zitten bij roundwound snaren? Of is dat iets typisch voor roundwound snaren?
Het zijn wel goedkope snaren. Elites uit de UK.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door anderson »

Als je bas een Jaydee is zullen de Schaller stemmechanieken of de brug niet het probleem veroorzaken maar zal eerder een hals-/brugafstelling of slecht fretwerk de veroorzaker zijn.
Laatst gewijzigd door anderson op 20 mei 2016, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door didi »

Wat vaak aan de hand is in dit geval is dat de snaren niet goed om de mechanieken gewikkeld zijn. Er moeten voldoende wikkelingen zijn maar ook niet teveel en de laatste wikkeling moet echt onderaan zitten en de snaar naar beneden duwen op de topkam. Als de snaar te hoog ligt en te weinig op de topkam wordt gedrukt gaat ie resoneren. Meestal gebeurt die met de E of de A. Ook omdat hier geen toonwieltje is.
Beter en zorgvuldiger je snaren wikkelen dus. Niet te lang laten bij het afknippen zodat je teveel wikkels krijgt en niet te kort zodat de snaar onvoldoende naar beneden wordt gedrukt.
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Galaxy »

Al eerder gevraagd maar kan een loszittende halspen ook de oorzaak zijn? Of klinkt dat anders?
Plaats reactie