Bijgeluiden E-snaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door didi »

Lijkt me sterk, tenzij die gebroken is.
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Galaxy »

Ik weet al hoe ik het moet omschrijven. Het is net of er een natuurlijke "fuzz" overheen zit.
Het is trouwens bij akoestisch spelen het duidelijkst.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Hagen »

Als de snede in de kam te breed is en niet genoeg daalt naar de kop kan een snaar ook resoneren. Dan krijg je een citarachtig geluid. Ik begrijp dat dit al gepaseerd is in de analyse. Nu nog vanaf de fret: dat is lastiger.
Succes!
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Galaxy »

De halspen is ook maar net aangedraaid omdat er dunne snaren op liggen. (30-90) Misschien dat daar de bijgeluiden vandaan komen?
Maar goed hoe check je dat er niets mis is met de halspen?
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door anderson »

Door de halspen aan te draaien, lopend de snaren aan doet ie zijn werk en kun je weer losser draaien. Doet ie nks, ook niet als je hem helemaal los draait is ie waarschijnlijk kapot. Waarom zoek je niet iemand in de buurt die verstand van zaken heeft, zeker als het een JD betreft.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door dr.nonzero »

De halspen moet altijd een paar slagen vast zitten. Als er helemaal geen spanning op staat lijkt me dat voor de hals niet fijn, maar gaat hij mogelijk ook resoneren. Dat zou zomaar kunnen.
Mij is nu niet helemaal duidelijk meer of je geluid nu bij de brug vandaan komt of bij de frets.
heb je er voor de lol niet gewoon eens een andere E snaar opgelegd? Een 100 ofzo?
Als het dan weg is ligt het aan de afstelling of de snaar zelf. Is het dan niet weg moet je even verder zoeken.
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door didi »

Om te controleren of het aan die E-snaar ligt kun je achter de kam ( tussen kam en mechaniek) de snaar even naar beneden duwen met je linkerhand en dan met je rechterhand die snaar aanslaan. Is het gereutel weg dan ligt het dus daar aan. Zo simpel.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Ken »

Even een oud topic aanhalen, want ik heb eenzelfde probleem met mijn bas.

Afbeelding

Ik heb Chromes op mijn P liggen en dat bevalt prima, alleen merk ik dat de E-snaar wat rammelt in de brug.
Het brugzadel is zo'n type met van die groeven (zie foto) en het lijkt erop dat de snaar net wat te dik is om in die groef te vallen.
Als ik namelijk de snaar achter het zadel aandruk, is het bijgeluid weg.

Zou dit op te lossen zijn met snaren waarbij het eerste stukje dunner is (tapered)?
Wat zou een goed type zijn ter vervanging van die Chromes?
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door RedNeckBBQ »

Hebben allebei de stelboutjes van de zadel contact met de brug?
Lijkt net of er 1 iets verder uit gedraaid is.

Dit heeft namelijk bij mijn Precision ook wel eens een rammel veroorzaakt.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Basvarken »

Als de groef te krap is voor de E-snaar, dan zou ik de groef ietsje breder vijlen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Ken »

Ja beide stelboutjes hebben contact met de brug, het zadel staat idd ietsje scheef. Maar voor het bijgeluid maakt dat niets uit.
Ik ga natuurlijk niet aan het zadel vijlen. Dan liever andere snaren, maar welke?
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8240
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Mach1 »

Je zou ook kunnen investeren in een vintage type brug met threaded zadeltjes. Oogt ook nog eens fraai en het lijkt me sterk dat die ook bijgeluiden veroorzaakt. Heb ik nog nooit meegemaakt iig.
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
dr.nonzero
Berichten: 3257
Lid geworden op: 31 jul 2007, 10:47

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door dr.nonzero »

Basvarken schreef:Als de groef te krap is voor de E-snaar, dan zou ik de groef ietsje breder vijlen.
Volgens mij heeft de breedte van de groef nauwelijks invloed zolang de snaar zich niet verplaats over het zadeltje is het goed.
Ik heb zelf die oude messing zadels die over de hele breedte gegroefd zijn , die zijn zeker niet op de maat van de snaar
Ik denk eerder aan gebrek aan druk op de snaar....of inderdaad een schroefje dat niet helemaal contact maakt (of het zadeltje zelfs tegen de brug trilt)
Ik zou beide schoefjes eens een slagje meer indraaien (zadeltje minimaal hoger dus). Dan zie je vanzelf of dat verschil maakt.
Zelf heb ik een P waarvan ik de schroefjes "lock" met een druppel nagellak omdat ze verlopen en dan allerlei ongewenste effecten opleveren
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door Ken »

Goeie tip, ga ik proberen!
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bijgeluiden E-snaar

Bericht door AmericanIdiot »

didi schreef:Wat vaak aan de hand is in dit geval is dat de snaren niet goed om de mechanieken gewikkeld zijn. Er moeten voldoende wikkelingen zijn maar ook niet teveel en de laatste wikkeling moet echt onderaan zitten en de snaar naar beneden duwen op de topkam. Als de snaar te hoog ligt en te weinig op de topkam wordt gedrukt gaat ie resoneren. Meestal gebeurt die met de E of de A. Ook omdat hier geen toonwieltje is.
Beter en zorgvuldiger je snaren wikkelen dus. Niet te lang laten bij het afknippen zodat je teveel wikkels krijgt en niet te kort zodat de snaar onvoldoende naar beneden wordt gedrukt.
DIT...en het gebeurt vaker dan je denkt. Ik heb het ook gehad en ondanks goed omwikkelde snaren bood een string retainer op de headstock de oplossing. Het hoeft niet de E-snaar zelf op de head stock te zijn die resoneert, bij mij was het juist het open stukje D snaar dat mee resoneerde op een open E. Puur toeval maar wel waarneembaar en behoorlijk storend :idea: . Makkelijk te controleren door even te dempen....
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Plaats reactie