Het oude bassen topic (min. 30 jaar oud)

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Het oude bassen topic (min. 30 jaar oud)

Bericht door 4snaarinstrument »

Dit topic is speciaal voor de liefhebbers van oude bassen.
Ik stel de grens op minstens 30 jaar oud. ;) Ik ben benieuwd naar al jullie oude gear!
Fender
Gebruikersavatar
Mach1
passantenhaven
Berichten: 8316
Lid geworden op: 31 aug 2010, 18:13

Bericht door Mach1 »

Mijn hoofdbas is mijn 1965 P. Na jaren zoeken naar de perfecte P had ik het bijna opgegeven; met een oude was er altijd wel iets dat me niet beviel en nieuwe vond ik anders klinken. Heel veel getest en uiteindelijk bij Bassmatters deze gekocht omdat hij op alle gebieden beviel en me direct een magisch gevoel gaf. Ik voelde dat dit hem was en heb een astronomisch hoog bedrag neergelegd omdat ik wist dat het een bas voor het leven was. Geen moment spijt van gehad. Even later vond ik er een koffer voor uit hetzelfde jaar!
Ernaast heb ik sinds kort een Mustang uit 1970. Deze moet zich in bandverband nog bewijzen maar hij speelt heerlijk en klinkt heel mooi. Leuk om mee af te wisselen in een set want hij geeft wel een houteriger en donkerder geluid dan de P. Zeker met flats.
Ook deze heeft een originele koffer en beide bassen hebben een periode correcte Fender strap. Dat soort details vind ik belangrijk en leuk om me in te verliezen.

Groetjes,
Erwin
1955 Fender Precisionbass
2022 Fender Roadworn Flea Sig Jazzbass
2023 Squier Sonic CAB Precisionbass


1969 Dynacord Hifi Favorit II
Euphonic Audio NL210.
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2619
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Bericht door jorren »

shit. mijn bas is pas over 2 jaar 30 jaar oud..
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

ik heb nog een oude bas uit 1990, dat is toch ook best oud?
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2619
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Bericht door jorren »

tsja, mijn Washburn is van '87
Morris SG bass 30”
Sadowksy Metro Express 5/21 Hybrid
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Verhip, nu je 't zegt. Mijn eerste echte serieuze bas heb ik nieuw gekocht in 1983 en ook al staat ie nu op zolder: Hij is nog steeds speelklaar en buiten de nodige deuken in goede conditie: Ibanez Musician 924. Dit model was toen net op de markt. Zo fantastisch als ik de plank vond, zo teleurgesteld was ik in de electronica en pu's. Deze heb ik vervangen door EMG's. Zo kon deze bas zich meten met de grootsten ter aarde. Maarrrr het vrat stroom. Bijna elke repetitie had ik nieuwe batterijen nodig. Dus een voeding in elkaar geknutseld: Jack vervangen door XLR zodat ik nooit verlegen zou zitten om een vervangende kabel. Een standaard microfoonsnoer voldoet.
Voor de paar centen die je er nu voor kunt krijgen vin' 'k 'm veels te goed om weg te doen. Dus blijft ie.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8193
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

Ik heb 3 shortscale bassen die de 30 of ouder wel halen.

1 Ibanez EB3 copy, gekocht als opknapper zonder electronica, in z'n eerste gedaante gebruikt als testplank voor opnieuw gewikkelde jaren '60 elementen.
Daarna voorzien van een Artec mudbucker, een mini humbucker en nog wat upgrades.

1 Dynacord thin body bas, jaren '60 Italiaanse hollowbody. Ook gekocht als opknapper, speelt na veel werk nu, maar kan nog een betere shim gebruiken.
Deze bas klinkt akoestisch erg goed, versterkt ook wel, maar niet zo goed als m'n Cavern.

1 Élite Cougar bas, jaren '60 Italiaanse hollowbody. Via het forum hier overgenomen, omdat de bas veel weg heeft van de hollowbody waar het voor mij allemaal mee begonnen is.
Wacht op restauratie, maar is i.i.g. in betere conditie dan de bas waarop ik begon.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Does age matter?
Nee, absoluut niet! Iets wat 30 jaar geleden goed was, is dat nu waarschijnlijk ook nog. Iets wat toen ruk was is er waarschijnlijk niet beter op geworden...

Dat gezegd hebbende... mijn basjes zijn uit 76, 87, 89, 90, 96 en 2010. De oudste die ik gehad heb was uit 64. Heb ik een voorkeur voor oude meuk? Nee. Wel een voor goeie instrumenten. Leeftijd is maar beperkt relevant.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
4snaarinstrument
Berichten: 5303
Lid geworden op: 10 aug 2010, 17:49

Bericht door 4snaarinstrument »

Ja. Die discussie is er al vaak geweest. Dat wil ik niet herhalen. ;) Dit topic is speciaal voor de liefhebbers van oud spul. :wink:
Fender
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5225
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Bericht door SpcMnk »

Fair point 8)
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3275
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Bericht door RonC »

Mijn Wal proIIe is van '79 dus 37 jaar.
Wat betreft de leeftijd van mijn 2 andere wal's wordt het iets lastiger.
Ik heb nl de halzen verwisseld... (En 1 van de twee heeft ook nog eens een nieuwe body).
Mijn fretloze MK1 is van '86, deze had een hals met destijds fretloze rosewood toets.
Deze heeft nu fretloze ebben toets van mijn andere MK1 uit '83.
Mijn gefrette MK1 uit '83 had origineel dus de fretloze hals met ebben toets. Ik heb de fretloze rosewood hals van de 86er laten fretten en op deze bas gelegd. Echter was de originele body van de 83er helemaal kapot (een punk bassist uit de UK had daar nl stukken vanaf gezaagd...), ik heb een paar jaar terug (2011)een nieuwe body door Wal laten bouwen voor deze bas. (Wal heeft toen ook de hals gefret).....
'86 is 29jr oud....'83 is 32jr en zou dus wel mee tellen maar een body van 2011 weer niet.. Het is dus een door elkaar gegooid zootje wat maar deels in dit topic thuis hoort....
Is het nog te volgen?.. :|
Wat bepaald de leeftijd, hals of body??
Laatst gewijzigd door RonC op 22 aug 2015, 16:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VanderVeen
Berichten: 8237
Lid geworden op: 13 sep 2010, 23:12

Bericht door VanderVeen »

Ja, en heb je nog wat foto's van die heropgebouwde Wal? Want ehh. Die kan ik me herinneren als een bloedmooi ding. 8)
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik heb er (nog) twee die ouder zijn dan 30 jaar.
Afbeelding
Westone Thunder I, nieuw gekocht in '81 of '82 door de jaren heen is dit ding aan alle kanten verbouwd, verkloot en verbeterd.
Op deze bas heb ik feitelijk de meeste van mijn bouw/verbouw skils geleerd. :)

Afbeelding
Eko BA4, nieuw gekocht in '83 of '84, was van origine ongelijnd fretloos en rechtshandig.
De headstock is twee keer afgebroken geweest - met dank aan mijn katten - en dus ook twee keer gerepareerd, enige serieuze customizing die ik heb gedaan aan deze is fretten en een in hoogte verstelbare brug gemaakt.
Laatst gewijzigd door blablas op 22 aug 2015, 13:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Erwin1983
Berichten: 331
Lid geworden op: 30 nov 2013, 18:06

Bericht door Erwin1983 »

image.jpg
Fender Precision uit 77/78
Gibson Thunderbird uit 77
Rickenbacker 4001 uit 75

De Rickenbacker en fender zijn blijvertjes.
De Gibson heeft een tijdje te koop gestaan en was zelfs verkocht... De koper heeft op het laatste besloten het toch maar niet te doen. wellicht dat ik binnenkort een nieuwe poging waag om hem weg te doen.
Gebruikersavatar
Yabbadehut
Berichten: 416
Lid geworden op: 18 feb 2014, 16:21

Bericht door Yabbadehut »

Prachtige klassieke set, that's all one need!

Erwin1983 schreef:
image.jpg
Fender Precision uit 77/78
Gibson Thunderbird uit 77
Rickenbacker 4001 uit 75

De Rickenbacker en fender zijn blijvertjes.
De Gibson heeft een tijdje te koop gestaan en was zelfs verkocht... De koper heeft op het laatste besloten het toch maar niet te doen. wellicht dat ik binnenkort een nieuwe poging waag om hem weg te doen.
Plaats reactie