plaatsing thumbrest: tips/bedenkingen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
dirk78
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 feb 2015, 11:47

plaatsing thumbrest: tips/bedenkingen

Bericht door dirk78 »

Ik heb, geloof ik, behoefte aan een thumbrest. Merk dat ik te vaak de B-snaar daarvoor gebruik, ook als ik die gewoon nodig heb :). Nu heb ik wat plaatjes gevonden en hier gezocht, maar zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij de plaatsing? Gaatjes hebben geen 'undo' functie... :)
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Ik wil op mijn nieuwe akoestische bas ook een thumbrest gaan zetten, en wel hiermee:

https://www.tesa.nl/consumenten/powerstr ... wwodqaoM5g


Geen gaatjes maken dus :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15146
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Heb ik ook gedaan op één van mijn bassen. Duimsteuntje vastgeplakt met dubbelzijdige tape (van het extra-sterke type, om tapijt mee vast te plakken). Dat zit mooi vast, kan je gemakkelijk mee experimenteren om de juiste positie te bepalen en zou bij verwijdering geen sporen mogen achterlaten.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Afbeelding
Gewoon een stukje dubbelzijdige tape, voor het plaatsen beide vlakken even goed ontvetten met wasbenzine en als je hem weer wilt loshalen even een paar druppels wasbenzine er tussen laten trekken en hij komt er ook zo weer af.
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

Welke snaren zijn dat?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

D'addario ETB92 Nylon Tape Wound strings
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

Merci! Klinkt dat ook onversterkt?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Geen groot volume, de klank is wel warm en strak.
leo_tender
Berichten: 686
Lid geworden op: 29 nov 2009, 22:02

Bericht door leo_tender »

merci!
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

dirk78 schreef:Ik heb, geloof ik, behoefte aan een thumbrest. Merk dat ik te vaak de B-snaar daarvoor gebruik, ook als ik die gewoon nodig heb
Waarom niet gewoon steunen met je duim op de body als je de B speelt? en als je op de E snaar speelt steunen op de B snaar? Dat is zo'n beetje de gangbare techniek voor de meeste bassisten. Ik vind thumbrests zelf maar ondingen. Het zit in de weg bij sommige technieken en beperkt je mogelijkheden. Kappen en thumbrests is het eerste wat ik eraf schroef bij een Fender.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Waarom niet een andere techniek aanleren, waarbij je helemaal nergens steunt? ;) Het kostte mij iig niet al te veel moeite (wel tijd) om dit aan te leren:



Zeker bij basgitaren met meer dan 4 snaren, is dit ook aan te raden om te zorgen dat de snaren goed gedempt blijven.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Gerth
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 jun 2006, 22:08

Bericht door Gerth »

Ik heb er op mijn Cort B4 eentje geplaatst (3 "gestackede" metalen verbindingplaatjes uit de doe-het-zelf... ) tussen beide soapbars om de volgende redenen:
- ik vond het spelen boven (en met steun van) elk element een iets te "extreem" uiterste qua klank en had nood aan de "sweet spot" ertussen (behalve voor heel bassy stuff enerzijds of een jazz-achtige ronk anderzijds)
- soapbars zijn ook groter dan andere elementen waardoor ik ze als duimsteun voor sommige dingen iets te ver buiten de snaren vind komen (bv. voor disco-octaven op de A en de G-snaar) dus brengt mijn duimsteun mij een millimetertje of 3 dichter bij de snaren; dit vormt een comfortabele "put" tussen de elementen waar een beetje met alles weg kan...

Nu kan ik overal vlotjes terecht (want de plaats waar ik speel vormt in mijn geval één van de belangrijkste middelen om mijn sound aan te passen, samen met de heftigheid en de "hoek" van aanslag) dus ik zou op dit type bas zeker niet meer zonder kunnen of willen.
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23334
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Bericht door rich13 »

Rieno schreef:Waarom niet een andere techniek aanleren, waarbij je helemaal nergens steunt? ;) Het kostte mij iig niet al te veel moeite (wel tijd) om dit aan te leren:
Zeker bij basgitaren met meer dan 4 snaren, is dit ook aan te raden om te zorgen dat de snaren goed gedempt blijven.
Ik heb de techniek geleerd maar ik vind het meestal niet fijn, zeker omdat ik een steun mis bij de E-snaar. . Misschien ook wel omdat het me in den beginne niet gelijk aangeleerd heb. En dan koop je
een MusicMan , waar het element aan de bovenkant twee uitsteeksels van de schroeven heeft, waar ik mijn duim zo heerlijk tussen kan parkeren... :) :) :)
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
basloze fret
Berichten: 4578
Lid geworden op: 14 jun 2008, 12:32

Bericht door basloze fret »

Rieno schreef:Waarom niet een andere techniek aanleren, waarbij je helemaal nergens steunt? ;) Het kostte mij iig niet al te veel moeite (wel tijd) om dit aan te leren
Dat is ook nog optie. Je ziet het steeds meer, inderdaad handig voor meer dan 4 snarige bassen. Zelf vind ik het geen fijne techniek, het voelt niet goed omdat ik het gevoel heb dat mijn arm te plat wordt. Ook verlies ik wat attack en snelheid. Maar goed na zoveel jaar spelen is het lastig om die drastische omschakeling te maken en ook heb ik met de 'normale' techniek nooit problemen gehad met dempen dus waarom zou ik nog veranderen...Ik kan me wel voorstellen dat als je het van het begin zo aanleert dat het goed werkt.

Maar goed, ik ben nog steeds benieuwd waarom mensen niet zonder een thumbrest kunnen....
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Waarom niet het prettige van twee technieken gebruiken: je duim op je element/body als je de hoogste (dikste) snaar speelt, daarna met je duim meezakken tot boven de snaar die je speelt (duim dempt de E als je de A speelt, enz.). Als je jezelf toch een iets andere techniek aan moet leren (want: aanpassen op je nieuwe thumbrest)...
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie