Ken Smith Bassen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Ken Smith Bassen

Bericht door zomnius »

Okay.
Prachtige bassen - en ex bezitters die spijt hebben van de verkoop ervan. Ik kom niet helemaal uit de vintage ;) site van Ken Smith bassen, en diverse leden al gevraagd. Maar wie weet er meer? Een ken smith Burner, een BSR, een CR etc. Wat is nu de top line?, wat komt uit Japan, wat moet je niet of juist wel hebben? Wie wil zijn prachtige bas laten zien? Want mooi en te gek zijn ze wel. Dus laat zien die bassen, en wie kan ons iets meer vertellen over bolt on / of t, japanse burners of de andere goedkopere lijnen? dank alvast. Aankooptips? Afstel tips? let us know...
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

al iets gevonden op FB:

Model Listing Changes in Planning
Hi, currently and for about 15 years on the Web, our models have basically been listed by the feature/trim levels and not but shape. For instance, the BSRGN/BT'G' series or the BSR/BT Elite series. In both cases, the specs are the same within each series but offered in either the BT or BSR shape.
Many customers call us asking for either a BT or BSR model bass and THEN we go thru the 'Trim' levels of the Bass they want to classify what model 'series' it would fall under.
I think with a Car, you go to the Model and then choose the Level and not the other way around. After having my Car serviced today at the dealership and looking around at the cars on display, I thought, maybe this would be a better and easier way for you, the customer to choose your desired model.
So, this is what I am thinking Bass-ically;

BT Model Page (trim levels 1 thru 5)
1-Pro Series (MS-V Specs)
2-Exotic Series (BT 'G')
3-Tiger Series (TNV/WTV)
4-Elite Exotic (BT 'EG')
5-Tiger Elite (TN'VE'/WT'VE')
-----------------------------------

BSR Model Page (trim levels 1 thru 5)
1-Pro Series (MS Specs)
2-Exotic Series (BSR 'GN')
3-Tiger Series (TN/WT)
4-Elite Exotic (BSR 'EG')
5-Tiger Elite (TN'E'/WT'E')

--------------------------------------------------------------------------
So instead of listing it by 'Trim' level as before, we would list it by Body Shape and offer the various Trim levels for that Shape, BT or BSR.
Current Examples Listed Here; https://www.kensmithbasses.com/" onclick="window.open(this.href);return false;…/neckthru/neckthrumodels.html
Your thoughts please?

beter denk ik..
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

ik ik ga gewoon in mijn eentje door met mijn zoektocht:

Links naar 3 modellen:

BSR model:

BSR is de vorm van de body. met een wat langere upper horn, en heeft daarmee minder neck dive...(als ik het zo lees)

Voorbeeld 1 : KEN SMITH BSR6MW. 6 snaar. Bolt-on neck met een Tiger Maple (M) core body en Walnut wings (W).
Afbeelding

Voorbeeld 2 : Ken Smith BSR5P
Afbeelding


voorbeeld 3 : BSR 5 Pro Elite

Afbeelding


voorbeeld 4 : BSR5GN 5 snaar, Neck through constructie.

Voorbeeld:

Afbeelding

BSR5 WT (5 snaar White (W) Tiger (T) Deze hebben geen GN notitie, daar een WT altijd neck through is...
voorbeeld BSR5 WT

Afbeelding


Voorbeeld : BSR 6 MS - 6 snaar black tiger standard (S) model
Afbeelding
Afbeelding


voorbeeld : BSR5 EG - ziet er uit als een dure versie, vanwege de vele bodydelen waaruit de bas is opgebouwd. EG staat hier dan weer voor : 'Exhibition Grade Quilt Maple Top'

Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

KSD : ken smith design modellen : . budget versies van ken smith bassen.

These Basses are made in a small shop in Korea from which many of them have worked for one of the biggest shops prior to starting their own. Their goal was to make quality Korean production Guitars and Basses. Brooklyn Gear contracts these Basses to be made, advertises them and distributes them worldwide.

Ze worden nog wel eens aangeboden als ken smith basssen. Beetje gemod met Ken Smith USA onderdelen om zo meer te kunnen vangen...
Maar goed, ziet er goed uit en hebben ken smith als designer ingehuurd...

Ken Smith Basses is not the maker or distributor of these Basses at all but rather contracted as a Designer and Consultant as needed with Brooklyn Gear.
tekst ergens:
- Alder body with a very attractive 4A flamed maple top with a satin finish
- Three piece Canadian maple neck with a rosewood fingerboard
- KSD soapbar pickups and KSD defeatable 2-band active EQ
- Gold finished hardware tops it off for a very classy look
- Every aspect of ever Ken Smith bass is inspected to ensure quality

ander headstock, andere pickups (KSD) ander merk. met licentie van Q en shapes.
Afbeelding

voorbeeld : ksd burner 6 :

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zomnius op 04 sep 2015, 23:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

En natuurlijk de goedkope chinese kopieen:

https://www.aliexpress.com/store/product ... 51232.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

BT body model : (het patitucci model)

Afbeelding

Voorbeeld : (BT)5WTVE
White Tiger Elite 5-String Model
Exhibition Grade Private Stock Tiger Maple Top,
Tiger Maple Back, Walnut Core
w/ Tiger Maple and Walnut Laminates, 7pc. Wings (waarbij de 7pc laminate de max is die je kunt bestellen.) (behalve exclusief maatwerk):

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

lijkt op laminaat van alembic series I. met mahogany core, maple stringer en een donkere/cocobolo of walnut / rosewood top..Waanzinig!!

te koop op basschat (3600!! oof)
Afbeelding

back :

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zomnius op 04 sep 2015, 23:17, 10 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Ken Smith JJ models

met Jazz bass pickup - setup.

Afbeelding

(nee ik heb geen aandelen)



Afbeelding

met modulus graphite achtig - kleurtje:

Afbeelding

Warwick custom shop achtige look:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door zomnius op 05 sep 2015, 10:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Ken Smith Hadrien faraud modellen

Speciale serie ism london bass center gemaakt in Japan. Duobranded met Artiest Hadrien Faraud. Waarbij ze de kwaliteitstempel van Ken Smith combineren met Japanse klasse en mooie wood - topjes of paints.

Hadrien faroud (impressive!!)
https://youtu.be/GkfwREa0Lg8


Talkbass 2006 : 'Hi , I'm happy to show you the new Ken Smith Burner Signature made on my own specifications .
It’s made in Japan under Ken Smith control by SleekElite cie Mr Hajime Hirose ( Ken Smith Importer for japan )'
The choice of woods is amazing : Buckeye , spalted Maple , Quilted Maple , Bubinga ….Walnut back ..
Ivory ramps , Ivory Fingerboard .
Regarding to control. Master Volume / Balancer / Bass / Treble / Mid Rotary Switch. This Mid Switch is amazing , it’s a 4 ways button , I can choose from 3 boost range. I can boost the volume as well when I take a solo ..
Headstock is looking like Ken Smith range ( not as the old Burner)
I send my best thoughts to all of you .

Hadrien

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

grr GAS :kwijl:
Laatst gewijzigd door zomnius op 04 sep 2015, 23:38, 10 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
Lacertus
Berichten: 1198
Lid geworden op: 28 jul 2010, 13:20

Bericht door Lacertus »

Ga vooral door! Ik vind het heel mooi spul... Helaas nog nooit mee mogen spelen.
> Basses & Amps & FX: zie Profiel |
> TE KOOP |
> ikke topic |
low-end
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 aug 2015, 23:30

Bericht door low-end »

Heb ooit eens een Smith BSR 6 snaar mogen bepotelen, was zwaar onder de indruk van de kwaliteit, houtwerk maar vooral de sound en playability.
Die B snaar vond ik echt geweldig, super diep maar toch gedefinieerd. Nog geen andere bas gezien die in de buurt komt.
Sindsdien altijd al een Smith willen hebben :kwijl:
Warwick Streamer stage I '91 ~~ Squier Jazz bass vintage modified '77 ~~ Warwick Corvette Proline '95
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Het zijn prachtige bassen, maar blijkbaar dus echt enorm onbekend nog hier :) Het is ook echt een droombas voor me, zo'n 6-snaar Ken Smith. Die single cut die ik laatst voorbij zag komen al helemaal!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
wombatboter
Berichten: 22567
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:03

Bericht door wombatboter »

Ik heb er al vier gehad...een Chuck Rainey 5 die ik niet echt zo speciaal vond, dan die duurdere van rond de 5000 euro (geen idee wat voor type dat was :oops: ) en die was excellent. Dan nog blindelings een fretless 4 gekocht bij Station Music maar die was zo dood als een pier (tien seconden nadat ik de bas uit de kist haalde wist ik dat al) en zong totaal niet. Ik heb 'm laten fretten door Belgrado en toen bleek het gelukkig een puike bas te zijn (heb 'm nog verkocht aan Stinky) en later nog een 5-snarige met die jazz pickups maar die miste karakter.
Onlangs kriebelde het terug voor een Ken Smith en had ik een mooie vier gevonden voor een zeer goede prijs maar de verkoper schreef iets over het fretboard dat ooit eens opgelapt was geweest en toen heb ik afgehaakt alhoewel hij me verzekerde dat het geen invloed had op de klank.
Samen met Wal ben ik wat verliefd op die korrel in de klank...puike bassen
what fools these mortals be
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Ken Smith Fusion model..

Volgens mij vanwege de golfachtige cutaway aan de onderkant van de body. (ahum)
Doet me een beetje denken aan de Alembic EVH II.

voorbeeld 1 : Afbeelding
Volgens mij ook te 'laden' met opties als je het vraagt.

voorbeeld 2 : Afbeelding

voorbeeld 3 : Afbeelding

bij opties moet je denken aan het aantal lamineringen van zowel hals als body:

voorbeeld 4 : Afbeelding

het begint dan met zoiets hieronder, zonder opties:

voorbeeld 5 : Afbeelding
Laatst gewijzigd door zomnius op 05 sep 2015, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

De Ken Smith Headstock.

Bij Ken Smith - adepten kijkt men vaak naar de headstock, waarbij de grote - kroon achtige dan weer het meest aanspreekt. :)

Er is altijd weer zo'n dingetje wat sommige typen bassen nu weer meer waard laat zijn dan een andere behalve dan vaak jaartal etc. Of soms hangen er ook weer van die mythen omheen. bv 'een bepaalde polyester laklaag geeft minder authoriteit'... eh.... of een bolt on neck, geeft meer druk....eh...... in dit geval ook een leuk voorbeeld uit 2004:

2004 : I've been sitting on this question for some time. Ken Smith 5-string basses are available in two different headstock configurations: 3+2 or 2+3. I read that the 2+3 configuration results in a tighter B-string. If so, then why bother with the 3+2 config? If not, then why not stick with the 2+3 configuration anyway?

met serieuze antwoorden:

I posted my philosophy about how to tighten the B string on a bass a while ago and have since accepted that I was misled. This is what I learned and now believe to be true:

(I'll use the "E" string as an example because I don't know the frequency of a "B" string without consulting my tuner).

JR, the only way to tighten the tention of the strings on a bass and keep them ringing their respective tones is to lengthen the scale between the saddle and the nut. What is done prior to the saddles or after the nut are irrelevant. I'll try to explain. What makes an "E" string ring an "E" note is the fact that it vibrates at 440hz. If you physicaly tighten the string it will no longer vibrate at 440hz and therefore you will not be hearing an "E" note. The only way to add tention to a string and still have it play in tune is to add length to the scale - The length between the saddles and the nut. This is why they offer 35, 36 and 37 inch scale instruments as a means of adding tension. This is why "short scale" instruments have such floppy strings; In order to get the "E" to ring at its required 440hz it has to be quite loose.
Anything else you may be hearing or reading may be nothing more than gimmics.
I'd like to read what other have to say on the matter.


en wat praktische antwoorden:

3+2 looks better.



ken Smith headstockkies:

the real deal USA
Afbeelding

iets moderner USA
Afbeelding

japan crafted, USA assmbled of afgesteld door Ken Smith (soort JV dus)
Afbeelding

KSD, dus geen Ken smith, maar wel officieel Ken Smith design
Afbeelding
Laatst gewijzigd door zomnius op 05 sep 2015, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Jouw bas lijkt best wel op een......
Gebruikersavatar
zomnius
Berichten: 1714
Lid geworden op: 21 mei 2007, 19:34

Bericht door zomnius »

Vintage Ken Smith Bassen...

Ken Smith startte medio 1978. Maar bouwde voor de officiele start wellicht ook al bassen.

Dus Jahaa ook hier weer een vintage grens... voor 1990 wordt toch wel beschouwd als de vintage Ken Smith bas..
Je ziet het snel (doch geen zekerheid!) soms aan de doorlopende hals met stringers die aan de achterkant te zien is.
(link naar vintage model thread op talkbass : https://www.talkbass.com/threads/vintage ... ad.266605/)

In de huidige modellen, is de als In de body verlijmd met nog een stuk - top aan de onderzijde.

voorbeeld 'hele vroege vintage ken Smith: wel heel erg vintage alembic electronica style ;) Vind ik dan weer cool... (GAS grr)

Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Alembic #12 (medio 72/73)

Afbeelding
Jouw bas lijkt best wel op een......
Plaats reactie