actieve bass

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
IvanHo
Berichten: 135
Lid geworden op: 29 mei 2004, 00:50

actieve bass

Bericht door IvanHo »

YO GUYS!!!

Ik heb laatst een Hartke 5 snarige bas gekocht en dat is een actieve bas. Er zit een batterij in, maar waar is dit allemaal goed voor??

hear you!!!
Later

IvanHo!!!

www.systemflatline.com
Gebruikersavatar
superbas42
Berichten: 1255
Lid geworden op: 06 okt 2003, 16:49

Bericht door superbas42 »

Tja.... dat hangt ook van de knoppen af op[ de bas
Active houdt in dat het signaal in de bas wat wordt versterkt, dmv een mini versterkertje in de bas, meestal met als voordeel en hardere outputs nivo, zodat de versterker waarover je speelt, dit minder hoeft te versterken, dus beter signaal, ook kan en active bas een toonregeling bevatten, met bas, treble of nog meer,en die kan je ook boosten, met een pasive bas kun je de toon alleen minderen in helderheid.
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

oei, laat de teng dit maar niet lezen :wink: .

actieve bassen versterken de sterke punten van je bas (hout!) en je hebt een 'on-bass' toonregeling om effe kort door de bocht te gaan(lekker makkelijk). daar komt bij dat als je een beetje een stoere versterker hebt het die actieve stand/versterkt signaal niet bij kan houden en hij sneller gaat clippen.

bij sommige bassen kun je dit bypassen met een flipswitch of een volumeknop die je uit kunt trekken voor passief. sommigen vinden dit mooier maar ik vind actief mooier, mits je een mooi bassie hebt. ik heb een passieve fretloze bas en ik kan eigenlijk niet wachten totdat ik een actieve heb.

het is maar net wat je 'ding' is. actieve bassen ruisen een beetje, passieve bassen hebben minder 'ballen'

maar dat is mijn mening

groeto
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Gebruikersavatar
Bazz
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mei 2004, 11:43

Bericht door Bazz »

Het scheelt ook weer waar je hem voor wilt gebruiken.
Ik heb een j-retro in mijn jazz gezet, actief supervet voor fingerstyle en slap, maar als ik met mijn punkband speel, gaat hij mooi passief en met plectrum
Maaarrreee, dan moet dat wel kunnen natuurlijk :D
P-bass + Jazz + Stingray = Blije Bazz!
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

zal ik dan ook maar een reply doen?

wat ik heb ondervonden is passief, *goede*-actieve bassen, en *slechte*-acteive bassen.

bij actief: kan je minder dynamiek in je sound krijgen, door de electronica, oftewel, het houdt gewoon tegen, en zit al als een gek je sound te verkloten.
maar, het ken je sound ook oppeppen, en het meer punch geven...
tis maar net hoe je het bekijkt, en wat je er zelf van vind.

ik heb zelf een actieve leader, met emg's en hierbij zijn mn pick-ups actief, maar ik heb geen pre-amp erin. oftewel: de iets wat opgepepte sound, maar wel genoeg dynamiek.

passieve bassen klinken in mijn oren vaak rustiger/voller/natuurlijker

maar in mijn bas komen mn EMG's wel goed uit, voor de extra growl..
Gebruikersavatar
Q.
moddergegeten
Berichten: 2547
Lid geworden op: 30 nov 2003, 18:17

Bericht door Q. »

Voor de beginner is het ook wel handig om te weten dat je je bas altijd moet uitpluggen als 'ie actief is (en ja, ook als je versterker uit staat). Anders loopt je batterij wel erg snel leeg... dit vergeten ze vaak te zeggen in de winkel (wat eigenlijk schandalig is). Is ook zo lullig als je denkt dat je bas al na een maand kapot is (en ja ik spreek uit eigen ervaring).
Zelf ben ik ook meer tevreden met een passieve bas. Het verschil in output maakt weinig uit als je een versterker hebt met een input voor een actieve en passieve bas. Passief prefereer ik het geluid ook en mocht ooit de behoeft aan extra eq ontstaan (zal niet snel gebeuren, ik zet mijn eq bijna altijd flat) dan koop ik wel een outboard pre-amp. De meeste merken leveren ook hun onboard preamp als outboardpreamp (aguilar, sadowsky, j-retro e.v.a.), waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Met andere woorden: waarom een actieve bas willen als je ook het prachtige passieve geluid van je bas kunt krijgen en altijd een outboard pre amp erbij kunt nemen?
De enige reden die ik kan verzinnen is dat het praktischer is als je je geluid onstage drastisch en snel wilt veranderen.... maar ook hier zijn weer oplossingen voor, en hoe vaak zal dat voorkomen?
Gebruikersavatar
Bazz
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mei 2004, 11:43

Bericht door Bazz »

In het geval van de j-retro werkt het wel wat anders hoor.
Je krijgt er ook een pan voor je pick-ups bij!
Da's toch wel erg cool, en die zit niet in de footswitch
P-bass + Jazz + Stingray = Blije Bazz!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 496
Lid geworden op: 09 okt 2003, 13:07

Bericht door roberto »

dan ben ik het niet helemaal met Q en Clunk eens. passief is in mijn oren vrij vlak en juist minder dynamisch omdat de 'range' juist wat groter is bij actieve bassen. het geeft iig meer boingggg-boem-pikkedepauw.

maar ik moet erbij zeggen dat ik nooit op een echt goeie passieve heb gespeeld.
'Let Beavis & Butthead preach to our youth about fire'
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ja, je heb bij actief meer punch...

maar als jij op een hele vatsige passieve piet-visser jazzbass met seymour duncans heb gespeeld merk je wel degelik het verschil in sound.
je heb dan ook meer te maken met de sound van je vingers.
en die wordt bij actieve bassen soms wat afgescherpt.. wat ik dus bedoel met dynamiek...

en de range ken je vaak ook op je amp bijstellen... alleen heb ik mn eq meestal*(lees altijd) flat

maar das allemaal heel persoonlijk :lol:
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

De actieve bassen die ik gehoord heb vind ik toch wel een wat ruigere sound hebben.

Daarom ga ik binnenkort ook een actieve bas kopen.
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ik heb een ibanez sr-705 staan,... actieve 3-band EQ.. en als je het over ruig hebt ;) ehehe

PB me maar als je interesse hebt :lol:
Gebruikersavatar
Beestmens
Berichten: 1472
Lid geworden op: 27 dec 2003, 22:28

Bericht door Beestmens »

Ik blijf bij 4 snaren jammer genoeg 8)
Clunk
Berichten: 1363
Lid geworden op: 26 dec 2003, 19:06

Bericht door Clunk »

ehehe.. prima :)

edit: ben zelf ook terug gestapt naar 4 ;)
Plaats reactie