Ernie Ball Cobalt snaren breken

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Ernie Ball Cobalt snaren breken

Bericht door steekie »

Heeft iemand ervaring met Ernie Ball Slinky Cobalt snaren?

https://www.bax-shop.nl/elektrische-bass ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik gebruik altijd de Regular 0.50 versie, probleemloos en een hele fijne snaar ( voor mij althans)
Nu heb ik op proef een setje Cobalts mee laten komen omdat de beschrijving me wel aansprak.

Gisteren heb ik op een aantal bassen snaren vervangen en wilde deze set op mijn Lakland Hollowboddy zetten.
Ik begon met de G snaar en met het op spanning brengen zo rond de F :evil: Poink :twisted:
Na een goed gesprek met onze lieve heer en meneer Grolsch kreeg ik een idee :idea: Omdat hij brak ter hoogte van de eerste positie ben ik eens gaan meten op de Longhorn omdat dat natuurlijk een shortscale is en ja, ik had net genoeg lengte over. Het was dus wel voor een andere bas bedoeld maar oké dan deze bas ook maar nieuwe snaren.
Begonnen met de G snaar, daarna de D snaar, de A snaar en :evil: :evil: :evil: ook doormidden.
nu viel me wel op dat ik erg veel kracht moest zetten toen ik op de G hoogte zat, maar dit kan eigenlijk geen toeval meer zijn. Het lijkt wel of de snaren de spanning niet aan kunnen.
Er is natuurlijk een hele kleine kans dat het aan mij of mijn bassen ligt maar dat lijkt me toch sterk, het is niet bepaald de eerste keer dat ik een setje snaren moet vervangen.
Uiteraard ga ik morgen bellen, maar ik zou graag weten of er hier meer bassisten zijn die het meegemaakt hebben en of ze daar dan een klacht over ingediend hebben, want als het bekend is zou het product niet meer aangeboden moeten worden.
Ook als er positieve ervaringen mee zijn hoor ik dat graag omdat het concept me wel aanspreekt.
Nog steeds goed bezig....
skwaajer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 apr 2011, 20:09

Bericht door skwaajer »

Hey Steekie,
Ik heb sinds een maandje of twee een setje 0.45-130 op m'n 5-snaar, en omdat die heel goed bevielen heb ik een week of drie geleden een setje 0.50-105 op m'n 4-snaar gelegd.
Beide bassen hebben 34 inch scale length.
Geen probleem gehad met opleggen, wat me wel opviel was dat het ombuigen en afknippen inderdaad erg makkelijk ging, in tegenstelling tot andere snaren. Of dat een indicatie is voor een groter risico op breuk? Of heb je gewoon pech met een setje uit een slechte batch? In elk geval bellen en terugsturen!
Mij dunkt dat een bedrijf als EB genoeg research doet voordat ze iets op de markt zetten, dus ik hou het er op dat het exemplarisch is...
De sound van deze cobalts is duidelijk anders dan "gewone" nickelwounds, veel vettere kern, punchy, en lekker soepel.
Vooralsnog ben ik tevreden, eens kijken hoe lang ze goed blijven klinken.
Ben benieuwd hoe Bax dit voor je gaat oplossen, laat het ons maar weten hè, succes!!
Sadowsky MV5
Don Grosh PJ4
Hevos 1000S
Hevos Superset 12/15
Glockenklang Soul 2
Glockenklang 2x Double 12
Fender Pro400 2x10 combo
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Bericht door Digidesign »

De review op de site van je link ging ook al over een geknapte snaar.
Deze set heb ik ook wel eens gehad, geen probleem trouwens. De laatste keer dat ik een snaar brak was in de vorige eeuw.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Nou, ik heb even gebeld en krijg de gebroken snaren nagezonden, daarnaast gaan ze het aankaarten bij de importeur/leverancier want ze waren het met me eens dat dit niet normaal is.
Achteraf bedenk ik mij dat ik nu gedwongen ben om ze op mijn longhorn te zette omdat ik 1 goede snaar (d) al op maat geknipt heb :facepalm: , maar daar kunnen zij ook niets aan doen natuurlijk.
Ik ga ze er gewoon op zetten en kijk wat het resultaat is, ik laat het jullie nog even weten.
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Op m'n vijfsnaar 34" ligt inmiddels m'n tweede setje Cobalt 50-135 naar volle tevredenheid.
Geen problemen meegemaakt.
De eerste set lag erop sinds oktober 2012 tot een maand geleden. Intensief gebruikt en stevig aan het raggen geweest.
skwaajer
Berichten: 78
Lid geworden op: 11 apr 2011, 20:09

Bericht door skwaajer »

Wiro schreef:De eerste set lag erop sinds oktober 2012 tot een maand geleden. Intensief gebruikt en stevig aan het raggen geweest.
Wow, bijna drie jaar?! Dat is een eeuwigheid, ik ben al blij als ze een fractie van die tijd goed blijven:)
Sadowsky MV5
Don Grosh PJ4
Hevos 1000S
Hevos Superset 12/15
Glockenklang Soul 2
Glockenklang 2x Double 12
Fender Pro400 2x10 combo
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Doorgaans let ik er niet zo op, maar toen ik diverse donkergrijze (lijkt op een soort roest) vlekken opmerkte vond ik het wel tijd worden om ze te vervangen.
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Ik doe normaal ook vrij lang met snaren...
steekie schreef:Nou, ik heb even gebeld en krijg de gebroken snaren nagezonden, daarnaast gaan ze het aankaarten bij de importeur/leverancier want ze waren het met me eens dat dit niet normaal is.
Achteraf bedenk ik mij dat ik nu gedwongen ben om ze op mijn longhorn te zette omdat ik 1 goede snaar (d) al op maat geknipt heb :facepalm: , maar daar kunnen zij ook niets aan doen natuurlijk.
Ik ga ze er gewoon op zetten en kijk wat het resultaat is, ik laat het jullie nog even weten.
De snaren heb ik keurig ontvangen, gisteren maar opnieuw op de longhorn gaan spannen omdat de D inmiddels te kort was. Eerst de nageleverde A snaar, even inpluggen om het verschil met de andere te horen en ook al zijn die natuurlijk ouder echt een wereld van verschil in positieve zin.
De D en G erop, dan de E uit het orginele pakje die nog niet uitgepakt was en :evil: :evil: POINK!!!! :evil: :evil:
Gebroken op een plek waar hij om de tuner zit, nog net wat ruimte over om af te knippen en opnieuw op te spannen, althans dat dacht ik,het dikke gedeelte van de snaar (110) past dus niet door het gaatje van de longhorntuner....
Ik zal me toch niet gek laten maken door zo'n klotesetje, de Gibson SG (ook shortscale) erbij gehaald en het moest net kunnen, wel had ik voor het mooie te weinig windingen dus voor ik de rest ga doen maar een poosje op spanning laten staan. Dat ging goed, de andere snaren zonder problemen op kunnen spannen en zeker een uur zitten spelen. Dat ging goed en het geluid is fantastisch. Zo goed zelfs dat ik overweeg om deze bas over 2 weken te gebruiken om een paar country nummers op te nemen (dat zou ik normaal op de Lakland hollowbody doen)

Maar hoe nu verder? ik begin steeds meer te geloven dat ik wel een héél slecht setje getroffen heb.
Voor het geluid zou ik in de toekomst toch nog eens een setje op de Lakland willen hebben (daar was het in eerste instantie ook voor bedoeld) maar dit geduvel zit ik natuurlijk niet op te wachten.
Mischien over een half jaar ofzo een setje ergens anders halen in de hoop dat het uit een andere partij komt?
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Zou het kunnen dat je stemmechanieken een scherpe rand hebben waardoor de snaren daar zo gemakkelijk breken?
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

Wiro schreef:Zou het kunnen dat je stemmechanieken een scherpe rand hebben waardoor de snaren daar zo gemakkelijk breken?
Op 2 verschillende bassen en 3 verschillende snaren?
En de eerste 2 zijn in het midden gebroken, hadden nergens contact mee, nee dat geloof ik niet.
Nog steeds goed bezig....
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

steekie schreef:
Wiro schreef:Zou het kunnen dat je stemmechanieken een scherpe rand hebben waardoor de snaren daar zo gemakkelijk breken?
Op 2 verschillende bassen en 3 verschillende snaren?
En de eerste 2 zijn in het midden gebroken, hadden nergens contact mee, nee dat geloof ik niet.
45-130 Cobalt set op mijn bas en nergens last van. Liggen er al twee en een half jaar op
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Bericht door Buster »

Er staat 1 review op Bax shop, en die heefr het ook over het breken van snaren.
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Gebruikersavatar
steekie
PADDLEMAN
Berichten: 3521
Lid geworden op: 23 dec 2007, 22:57

Bericht door steekie »

nangyala schreef:
steekie schreef:
Op 2 verschillende bassen en 3 verschillende snaren?
En de eerste 2 zijn in het midden gebroken, hadden nergens contact mee, nee dat geloof ik niet.
45-130 Cobalt set op mijn bas en nergens last van. Liggen er al twee en een half jaar op
Maar het zijn dunnere snaren dus kan het nooit dezelfde productie zijn toch?
Ik heb 55-110, voor 4 snaren, dat is toch wel een behoorlijk verschil...
Nog steeds goed bezig....
Plaats reactie