Acoustische Bass-Snaren

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Mojo Clinton65
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2013, 17:03

Acoustische Bass-Snaren

Bericht door Mojo Clinton65 »

Ik heb mijzelf een Fender Kingman SCE Acoustische Bass aangeschaft. De meeste kennen 'm wel: Dreadnought Body met een Jazzbass neck, óók electrisch te gebruiken dmv Fishman Presys. Nu zitten er standaard Bronze snaren op; 045. tot .100 en die "ratelen" nogal! Iemand hier met enige ervaring met goede snaren voor dit soort bassen? Het gaat mij erom dat ie vooral versterkt goed klinkt. Laat maar weten!
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Ik betwijfel dat het geratel aan de snaren ligt. Ik zou het eerder in de afstelling zoeken. Is de halspen goed afgesteld? Is de topkam goed ingevijld? Is de brug goed qua hoogte?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Mojo Clinton65
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2013, 17:03

Bericht door Mojo Clinton65 »

Hij krijgt nog een eerste afstelbeurt maar met "Geratel" bedoel ik óók dat typische geluid van die Roundwound Bronze snaren als je over de hals schuift....
Laatst gewijzigd door Mojo Clinton65 op 20 sep 2015, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik heb D'Addario black nylon Tapewound snaren op één van mijn akoestische bassen zitten, klinken behoorlijk goed en weinig bijgeluiden.
Mojo Clinton65
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2013, 17:03

Bericht door Mojo Clinton65 »

Ik had zelf óók al aan Tapewounds gedacht maar ik vraag me af hoé dat versterkt klinkt (signaal verlies?) en hoe slijtvast die zijn op een gefrette neck?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ze klinken ook prima versterkt, het volume is wat lager dan bij bronzen snaren, maar met de volumeknop op de preamp van je bas of je versterker is dat prima te corrigeren.
Bronzen snaren zijn 'schreeuwers', daar zijn ze ooit voor ontwikkeld, geven meer volume dan andere typen snaren.

Zolang je niet met hard samengeknepen handen speelt zal die slijtvastheid ook wel goed zitten, nylon wordt veel gebruikt als een lager materiaal, het is niet zo slijtvast als metaal maar kan dus ook wel wat hebben.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Als je geen bijgeluiden wil heb je alleen maar keuze tussen flatwound of taperwound snaren.
Alle roundwound en groundwound snaren zullen op een akoestische bas meer bijgeluid geven!
Mojo Clinton65
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 apr 2013, 17:03

Bericht door Mojo Clinton65 »

Cheers, Buddy!
Ik heb ondertussen een setje La Bella Black Nylon Tape 750N bij Thomann besteld: Ben benieuwd....
Plaats reactie