Nieuwe Fender American Standard Precision — Unboxing vragen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Kopen we ook nog wel ns spul in een winkel, uit het rek? Gelden dan andere regels voor nieuw? Of zeggen we dan: "deze wordt het, pak maar even een nieuwe (ongeopende) uit t magazijn"
Maar nog geen reactie van bax?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
DFA 79
Berichten: 982
Lid geworden op: 01 jun 2009, 18:42

Bericht door DFA 79 »

Vind ik ook, hoe vaak zeggen we niet test een aantal bv mexicaanse fenders uitdezelfde reeks en neem de beste uit die reeks, want er zitten veel citroenen tussen? Wat is dan nog echt nieuw?
Maar sowieso kunnen de beschadigingen op de bas van de topicstarter niet!
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

Ik heb tot nu toe al mijn bassen in een gewone gitaarwinkel gekocht en heb echt geen problemen met wat kleine krasjes / sporen van gebruik. En het is inderdaad zo dat je een bas het beste eerst kunt proberen, voordat je 'm koopt, want de ene bas is de andere niet. Dat is dan ook het voordeel van Bax: je hebt 60 dagen om 'm te proberen. Maar ik vind wel dat ze op hun site kunnen aangeven of het een echt nieuw exemplaar is, of dat het een teruggestuurd exemplaar is. Misschien moet je 'm niet direct als B-stock zien, maar in mijn ogen kun je 'm ook niet als nieuw verkopen.

In mijn geval is er wel degelijk sprake van echte schade. De krasjes op de brug en pickups blijken bij ander inzien geen krasjes, maar een soort lijmresten (waarschijnljk van beschermingstape die er op hoort te zitten?). Die kon ik er gewoon afwrijven. De bas zelf lijkt dus gewoon helemaal in orde. De koffer daarentegen is wel degelijk beschadigd. Zoals je op de foto kan zien is 'ie gewoon ingedeukt. En het rare is dat de kartonnen Fender-doos die er omheen zat die beschadigingen niet lijken te hebben. Dus dan zou dit gebeurd moeten zijn in de Fender-fabriek, vóór het inpakken. Dat zou dan ook betekenen dat Fender geen goede eindcontrole heeft. Of het is gebeurd doordat iemand de koffer al uit de kartonnen doos gehaald heeft.

Omdat ik het hele weekend van huis was, heb ik vandaag pas contact met Bax-shop op kunnen nemen. Ze hadden nog één nieuw exemplaar liggen en ze zouden kijken of die niet beschadigd was (ironie: dan moet de doos open, toch?). Zo niet, dan sturen ze die naar mij toe en kan ik de andere terugsturen. Ik wacht nog op hun telefoontje.
What's the Speed of Dark?
Haico

Bericht door Haico »

Als de bas naar je zin is, dan zou ik zéker vragen om alleen de doos om te wisselen. Geen Fender is off-the-shelf hetzelfde.
Gebruikersavatar
aap
Berichten: 3683
Lid geworden op: 06 mar 2007, 19:52

Bericht door aap »

Ik zou me er niet druk om maken. Wel effe bellen wat bax er zelf van vindt.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2177
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Bericht door Goose »

Wees blij dat de doos al is open gemaakt. Dat houdt waarschijnlijk in dat ze bij Bax nog even de bas onder handen hebben genomen. Een bas vanuit usa naar nederland: zeer waarschijnlijk een afstelbeurt nodig. Anders zou je dat zelf hebben moeten doen. Het is maar hoe je het bekijkt.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Bericht door rensbass »

Haico schreef:Als de bas naar je zin is, dan zou ik zéker vragen om alleen de doos om te wisselen. Geen Fender is off-the-shelf hetzelfde.
+1
Als de bas je bevalt, en er geen noemenswaardige schade aan is, zou ik proberen de koffer om te laten ruilen en de bas lekker te houden. anders scheep je iemand anders met jou gemaakt krasjes op :wink:
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

Haico schreef:Als de bas naar je zin is, dan zou ik zéker vragen om alleen de doos om te wisselen. Geen Fender is off-the-shelf hetzelfde.
Goed idee. Alleen had ik de afspraak al gemaakt. Hij wordt nu in z'n geheel geruild: bas én koffer.
Goose schreef:Wees blij dat de doos al is open gemaakt. Dat houdt waarschijnlijk in dat ze bij Bax nog even de bas onder handen hebben genomen. Een bas vanuit usa naar nederland: zeer waarschijnlijk een afstelbeurt nodig. Anders zou je dat zelf hebben moeten doen. Het is maar hoe je het bekijkt.
Ik denk niet dat Bax dat doet. Is in ieder geval niet gebeurd bij deze bas, aangezien deze behoorlijk wat fret buzz heeft. Alle tools en een handleiding voor het afstellen zitten er echter bij en zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

In mijn ogen is dit ook het voordeel dat een gitaarwinkel kan bieden t.o.v. een online reseller (dozenschuiver). Als ik online bestel bij een echte winkel, dan verwacht ik dat de gitaar mogelijk al enige tijd in de winkel heeft gehangen/bespeeld is. Als tegenprestatie verwacht ik dan ook dat iemand voor het opsturen de gitaar nog even goed nakijkt/afstelt, enz. Bij Bax had ik de verwachting dat de gitaar gewoon rechtstreeks uit het magazijn zou komen. Sterker nog: dat is mij in dit geval zelfs tweemaal gegarandeerd. Dus dan stel ik andere eisen, maar heb ook andere verwachtingen. Het is maar net wat je wil.

Als ik Bax was zou ik gewoon transparant zijn over het feit dat bepaalde producten retourtjes van eerdere klanten zijn. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Hoeft ook niet als B-stock geclassificeerd te worden. Hoeft zelfs niets van de prijs af. Maar zet er dan bijv. tegenover dat 'ie goed geïnspecteerd is/afgesteld is. Als je zulke meerwaarde levert, dan ga je dat ook terugzien in klantwaardering, denk ik.
What's the Speed of Dark?
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

Zojuist de vervangende bas van Bax gekregen (via same-day delivery; wel zo netjes). Zie de foto's hieronder. Duidelijk verschil, toch? Ten eerste zat de Fender doos in een aparte verzenddoos, en was dus niet door de post beschadigd (zoals het hoort). De Fender doos was initieel dichtgetaped met transparante tape, die volgens mij wel eens doorgesneden was (en dus open geweest). Echter daar overheen zat een andere tape met daarop "Quality Control" stickers. Bovenop deze tape zaten de officiële Fender export stickers geplakt. Ik concludeer hier uit dat 'ie misschien wel eens geopend is geweest, maar dat 'ie daarna officieel weer dichtgetaped is, voordat 'ie door Fender geëxporteerd is (zie ook tekst onderaan deze post).

Toen ik de kartonnen Fender doos openmaakte, viel meteen op dat er piepschuim beschermstukken om de uiteinden van de koffer zaten. Bij de vorige twee bassen was dit van karton(!). De koffer zelf was ook voorzien van een stuk plastic folie, al zat 'ie niet helemaal om de koffer, maar ging tot de helft. De koffer zelf voelde en rook helemaal nieuw. Het hengsel van de koffer was voorzien van beschermmateriaal.

Toen ik de koffer opende, viel meteen op dat dit een spiksplinternieuwe bas was. De stemmechanieken en pickups waren voorzien van beschermingstape, de labels zaten aan de gitaarkop en tussen de snaren. Een wereld van verschil met de vorige twee bassen. De foto's spreken voor zich, denk ik.

Hier wat foto's van de nieuwe bas tijdens het uitpakken. Lees onder de foto's ook nog even de kleine, interessante aanvulling!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een aantal dagen geleden dit verhaal ook op het officiële Fender-forum gepost (hierzo) en daar kreeg ik de volgende interessante reactie, die ik jullie niet wil onthouden:
Any shipping carton being imported into another country has to go through customs inspection and import duties or taxes must be paid. Therefore the shipping carton is subject to opening for inspection at every border it crosses. That explains the opened carton in most cases when buying outside North America. Customs people can be pretty thorough but I doubt they'd be removing protective plastic from pickups or tuners. They might even handle it some to verify it is working and not hollowed out filled with drugs or worse.

Sadly, when buying outside North America you are out of the home territory of FMIC and you are not buying from FMIC but from an international distributor who bought the instrument from Fender, imported it paying duties and/or taxes and then either resells it to you direct or sells it to one of their dealers who then resells it again to you.

While International buyers expect the same consumer experience when buying a USA made Fender in their country as buying one in the USA that just is not often the case even though they pay way more than the USA list price. Some distributors have been known to cut costs in "creative" ways.

For example some international distributors buy instruments without cases at all then use inferior cases made in their home country so they don't have to pay import duty on the cases. Or they can even buy up damaged cases importing them as used at a lower value than a brand new case in new condition. That would explain the banged up case and the telltale gig bag hang tag. It was probably shipped to the distributor in a gig bag who put it in a used case and their worker goofed up and let the gig bag tag fall into the case.

I can not explain the decal issue as I have never heard of that one before. I'd contact the seller and find out the story on that. It could be that distributor orders them that way to save a buck or two and applies them in country but on yours that step got overlooked.

Crazy isn't it? Import duties can be astronomical. In fact up to 100% or more on some items in some countries. For just one example, The Bahamas.

Further, export Fender instruments are not supported by FMIC but by the dealer first and the distributor second. That is probably who you need to contact for answers.
Dus vrij vertaald/samengevat: de douane opent soms de verpakking en is niet altijd even netjes. Daarnaast wordt er door sommige dealers gesjoemeld met de koffers en inhoud. Er worden kale gitaren geïmporteerd en daarna verpakt in andere koffers. Het lijkt er sterk op dat dit met mijn vorige bas gebeurd is, aangezien daar een Fender Gigbag-label in de doos zat. Dat label zat niet in deze doos. Foei, betrapt?

Ik ben in ieder geval blij dat het nu allemaal goed lijkt te zijn afgelopen. Het online bestellen van een bas is lekker makkelijk, maar als je vervolgens moet gaan terugsturen, enz., dan is het nog een heel gedoe.
What's the Speed of Dark?
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Mooie bas. De vorige vond ik ook al zo cool... Als het goed speelt ben ik al snel tevreden. Maar ik kan me voorstellen dat jij dit liever hebt. Zolang alles werkt en gewoon lekker klinkt..... In ieder geval.... Prachtig. En van harte!
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Marvanni
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:55

Bericht door Marvanni »

Nice! Zo wil je je bas ontvangen.

Ik kreeg zijn 5-snarige broertje ook zo netjes opgestuurd!

https://www.basgitaarforum.nl/viewtopic. ... 9#p1433209" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Marvanni
Berichten: 60
Lid geworden op: 08 jan 2012, 22:55

Bericht door Marvanni »

ehm... neefje...
Gebruikersavatar
stingray
Berichten: 377
Lid geworden op: 23 mei 2005, 23:09

Bericht door stingray »

Ja, prima basje. Erg blij mee :-)
What's the Speed of Dark?
Plaats reactie