Danelectro Dead On '58 Longhorn bas

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Vind hun pedaaltjes tegek. En nu zag ik een dubbelnek gitaar/bas... Ogh Gas... Voor een dubbelnek een ideale bouwwijze denk ik... (laag gewicht). Maarre... Zouden die tuners een beetje te upgraden zijn?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Bericht door blindmouse »

Gisteravond tijdens de repetitie de hele avond op de Longhorn gespeeld. De Precision stond werkloos toe te kijken. Na enige tijd ontdekte ik de de juiste toon. Het is altijd even wennen op een andere bas. Ik gebruik beide elementen in een 10 voor 12 stand, waarbij het brugelement iets meer richting de 5 voor 12 gaat. Treble beide lichtelijk gedimd. Ik heb wel gemerkt dat de Danelectro behoorlijk moet raken, iets wat je vanwege het lichte gewicht en de kleine afmetingen niet gelijk wilt doen. Kreeg de beste toon met de duim, genereert wat meer druk op de snaren. De duim biedt ritmisch wat minder mogelijkheden, echter niet onoverkomelijk. Geen last gehad van iets te hoge intonatie van de D-snaar. Wat duidelijk was dat de Longhorn een geheel eigen sound heeft, anders dan mijn standaard instrument de Prescision . Neemt niet weg dat het geluid in de band prima tot zijn recht komt.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Klassieke toon. Staat op meer platen dan veel mensen beseffen...
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Muziekschuur schreef: Maarre... Zouden die tuners een beetje te upgraden zijn?
Ik zou niet weten waarom niet :!:

Maar waarom zou je dat doen, wat er op zit doet hun werk gewoon goed.
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

blablas schreef:Is inderdaad een specifiek single-coil verschijnsel, het kan ook bij humbuckers voorkomen alleen in veel mindere mate. Het viel mij echter direct op omdat al mijn andere bassen zijn afgeschermd.
In een 'echte' Danelectro longhorn (de mijne is een originele uit 5X) zijn de elementen geschakeld als humbucker, maar dan op een speciale manier waardoor je wel per pickup het volume kan bepalen.

Ik had mijn Danelectro gekregen waarbij er veel gedaan moest worden. De potmeters waren vervangen waarbij de bas in single coil modus werd bedraad. Toen ik een andere Dano binnen kreeg (ook een oude longhorn) klonk deze zo anders dat ik ben gaan zoeken waarom.

Met veel naspeurwerk (geen schema's van te vinden natuurlijk) er wel achter gekomen aan de hand van een oud 'wiring harnass'.

Nu klinkt ie TE GEK!!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

En.... daar bestaat een tekening van?

Afbeelding


Kijk nou?

Afbeelding
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Bernardduur
peetOhm
Berichten: 9011
Lid geworden op: 29 mei 2006, 23:53

Bericht door Bernardduur »

jaja, 2010

ik zag hem ook al voorbij komen op danguitars maar daar hebben ze mn naam eraf gehaald..........
Gebruikersavatar
Blackadder
Berichten: 5179
Lid geworden op: 28 feb 2009, 14:00

Bericht door Blackadder »

Zonde, ere wie ere toekomt. Ze hadden die credits gewoon moeten laten staan...
Ca c'est moi: CLIQUE
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

:stupid:
Maar daar staat tegenover dat alles wat je op het internet plaatst in principe vogelvrij is verklaard.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Maar ik dacht dat de lipstick pickup vanzichzelf heel goed is afgeschermd? Of zie ik dat fout?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Gezien de constructie zou je dat wel verwachten, de praktijk vertelt mij echter dat er ergens een brom wordt opgepikt.

Het kan zijn dat de overige bedrading en potmeters dit oppikken want dat is verder niet afgeschermd, hoop er binnen niet al te lange termijn wat aan gedaan te hebben, volg mijn DHZ gedoe topic hiervoor.
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Bericht door blindmouse »

De eigenaar van de oefenruimte waar ik met mijn retro coverbandje repeteer, heeft daar een Koreaanse Longhorn staan. Deze Danelectro triggerde mijn al lang bestaande, sluimerende gevoel zo'n ding aan te schaffen. Mooie gelegenheid om beide bassen met elkaar te vergelijken. Versterker/box: Dynacord Bass King 1964 / SWR Goliath (4x10).

Eerste indruk:

-het geluidskarakter van beide bassen is praktisch identiek;
-de 'Dead On '58' heeft een hogere output, waardoor de bas iets agressiever klinkt;
- van een minder 'low end' bij de 'Dead On '58' (wat weleens beweerdwordt) heb ik niets kunnen merken;
- er is inderdaad sprake van een lichte brom als je te dicht in de buurt van de versterker zit. Even verschuiven en de brom is weg.

Het Chinese model doet geenszins onder voor het Koreaanse. De bedrading (zie eerdere post) heb ik van de Koreaan niet onderzocht. Beide klinken lekker eigenzinnig.
Op een rustiger moment wil ik beide bassen nader vergelijken, (verschillende toon/volume instellingen). De heren wilden spelen, waar ze uiteraard voor gekomen waren.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Als je dan afgeschermde draad gebruikt met de nul aan de massa dan zou het goed moeten komen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
blindmouse
Berichten: 159
Lid geworden op: 11 jan 2008, 13:49

Bericht door blindmouse »

Gisteravond de Danelectro meegenomen naar een optreden. Doorstond de test. Geluid stond als een huis. De snaren had ik nog niet vervangen. Had inmiddels wel een setje d'Addario EXL170S in huis gehaald. Vanmorgen er toch maar op gezet. Duidelijk een aantal pluspunten t.o.v. de fabriekssnaren:

- strak, fundamenteel en gebalanceerd geluid met meer body;
- wat betreft de intonatie geen afwijkende D-snaar: deze set laat zich met de palissander brug goed intoneren;
- meer staal onder de vingertoppen, wat voor mij veel lekkerder speelt.

De hals behoefde geen bijstelling.

Afbeelding
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Gisteren afscherming aangebracht in mijn Longhorn, aanmerkelijk minder ruis nu, niet helemaal weg maar dat gaat niet lukken met single-coils.
Afbeelding
Heb ook Gelijk de draairichting van de knopen veranderd, ze werken nu de goede (rechtshandige) kant op.
Rare veronderstelling altijd bij de fabrikanten dat ze denken dat omdat we linkshandig zijn we alles verkeerd om doen!!!
Plaats reactie