Elementen afstellen

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Galaxy
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Elementen afstellen

Bericht door Galaxy »

Hoe stel je het beste de elementen af? Op gelijke hoogte tot 2,5/3 mm onder E en G snaar of mogen ze ook schuin staan?
Hoe test je de juiste hoogte qua outputvolume/stringpull etc? Op gehoor om met een (VU) meter?
Het betreft 2 humbuckers.
Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Ik heb laatst de elementen op mijn Spector Euro 5LX afgesteld.
Wat ik heb gedaan:

- Eerst helemaal naar beneden gedraaid: ze hebben een hele hoge output, dus voor de sound van de B, E en A snaar was dit een perfecte oplossing: die klonken gelijk mooi, gedefinieerd en gelijkmatig;
- Vervolgens heb ik de treble kant van de elementen omhoog laten komen: bij de brug iets meer als bij de hals. Dit heb ik gedaan totdat de sounds van de D en G snaar aansloten bij de sounds van de lagere snaren. Alles klinkt nu mooi in verhouding en gearticuleerd.

Ze staat dus wel schuin, maar dat maakt niks uit. Wat betreft de afstanden tussen de snaar en het element: dat is (veel) meer dan 3mm.
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
Haico

Bericht door Haico »

Op gehoor.

Eerst zet ik de elementen laag. Dan laat ik het brugelement opkomen. Deze zet ik zo hoog mogelijk zodat de snaar bij een flinke aanslag het element nèt niet raakt. Dan luister in naar de balans van snaar tot snaar. Meestal moet ik het element aan de kant van de E-snaar wat lager zetten.

Vervolgens breng ik het halselement omhoog tot een hoogte dat deze lekker mixt met het brugelement. Lukt dit niet zonder dat de snaar het halselement raakt bij een flinke aanslag? Dan zet ik het brugelement een stukje lager en probeer ik het nog een keer. Vervolgens zet ik het halselement solo en regel ik de balans van snaar tot snaar.


ps. String pull vind ik maar een rare mythe. Er staat een spanning van ~800 Newton op een basgitaarsnaar. Vervolgens sla je de snaren aan met je vingers (of plectrum) waarbij je de snaar ook nog eens uitrekt. Kan een magneetje een significante invloed uitoefenen op de spanning van de snaar? Het lijkt mij van niet.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Bericht door blablas »

Ik doe het afstellen op exact dezelfde manier.

String pull is eigenlijk verkeerde kretologie, er treed een Eddy current demping op - in leken termen: het magneetveld dempt de trilling uit.
Plaats reactie