Flatwounds

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
low-end
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 aug 2015, 23:30

Flatwounds

Bericht door low-end »

Onlangs voor de eerste keer eens flatwounds geprobeerd. Een setje Fender 9050L (045 060 080 095) Stainless steel.
Ik had de Fenders gekozen omdat die niet duur waren.
De Fender flats vielen me enorm tegen, erg stug en een hogere snaarspanning. Sliden lukt me niet met die snaren. Daar kan ik echt niet aan wennen.

Alvorens 45 à 50€ uit te geven aan een deftige set flats zou ik graag willen wat jullie me aanraden ?
Thomastik ? Labella's ? Sadowsky flats ... of is er iets goedkopers
Warwick Streamer stage I '91 ~~ Squier Jazz bass vintage modified '77 ~~ Warwick Corvette Proline '95
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1652
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Bericht door Ken »

Ik heb alleen ervaring met d'Addario Chromes, Rotosound Jazz Flats en Status Hotwires.
De eerste bevallen mij uitstekend, zowel qua klank als bespeelbaarheid. De wat hogere snaarspanning vind ik juist wel fijn.
Ik ga ze ook weer op mijn nieuwe Precision zetten.
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Bericht door grotesmurf »

Die d'Addario Chromes bevallen mij ook prima.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5555
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Bericht door Herman »

Chromes! 45-105.
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Speel je met of zonder fretten?

Ik ben heel blij met LaBella Black Nylon op m'n fretless.

LaBella White Nylon schijnt wat sprankelender, iets minder zwaar, te klinken:



Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19306
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Bericht door Sanders »

Ik heb die Fenders op m'n J, en de LaBella's op m'n P. Je bent van Leuven, ik ook, dus eventueel valt er wel eens iets te testen. De D'Addario's zijn erg vergelijkbaar met de Fenders. LaBella's zijn perfect gladgepolijst, maar erg stug en zwaar (Sadowski's zijn zeer vergelijkbaar). Als je die Fenders al niets vond, ga je LaBella helemaal niets vinden. Als je flexibele en lichte flatwounds wil, moet je kijken naar Thomasik-Infeld JF344. Zelf vind ik ze veel te slap en elastiekig.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15138
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Toen ik voor het eerst een setje Fender flats probeerde had ik dezelfde ervaring. Ik denk dat je erg blij gaat worden van een setje Thomastik Jazz flats. Die heb ik zelf nu al ruim 4 jaar op mijn Precision liggen.
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

Probeer de Ernie Ball Cobalt Flats (045 - 65 - 80 - 100) eens. Niet al te duur en naar mijn mening echt super! Ik heb ook al het een en ander aan flatwounds uitgeprobeerd (ook dure sets) en deze EB's zijn voor mij de beste keus.
Medium spanning, soepel en relatief helder voor een flatwound. Je zou eventueel ook een nog iets lichtere variant met 040 kunnen proberen.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
Wiro
Berichten: 2304
Lid geworden op: 05 jan 2006, 13:57

Bericht door Wiro »

Sanders schreef:LaBella's zijn perfect gladgepolijst, maar erg stug en zwaar (Sadowski's zijn zeer vergelijkbaar). Als je die Fenders al niets vond, ga je LaBella helemaal niets vinden.
Let wel: de LaBella's zijn als Standard Tension (760N) en als Light Tension (750N) verkrijgbaar. 'k Heb echter enkel ervaring met de Light Tension versie en vind deze absoluut niet stug en zwaar. Kan ook heel persoonlijk zijn natuurlijk.
Welke heb jij op je P liggen?
low-end
Berichten: 40
Lid geworden op: 09 aug 2015, 23:30

Bericht door low-end »

Bedankt voor de reacties, dit is echt nuttig.
Het is voor gefrette bas.

De Thomastiks lijken me wel wat, alleen de D en A snaar zijn zo dun ? (043 056 070 100)
Groot verschil tussen A en E snaar, of stoort dat niet ?

Alban, die Ernie Ball Cobalts waar zijn die te koop? Vind ik niet terug bij Thoman, Musicstore of Bax.
Warwick Streamer stage I '91 ~~ Squier Jazz bass vintage modified '77 ~~ Warwick Corvette Proline '95
Alban
Berichten: 76
Lid geworden op: 25 feb 2015, 23:45

Bericht door Alban »

low-end schreef:Bedankt voor de reacties, dit is echt nuttig.
Het is voor gefrette bas.

De Thomastiks lijken me wel wat, alleen de D en A snaar zijn zo dun ? (043 056 070 100)
Groot verschil tussen A en E snaar, of stoort dat niet ?

Alban, die Ernie Ball Cobalts waar zijn die te koop? Vind ik niet terug bij Thoman, Musicstore of Bax.
Ik heb ze bij Thomann gekocht:

https://www.thomann.de/nl/ernie_ball_2814.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.thomann.de/nl/ernie_ball_2815.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bax heeft ze wel op de website staan maar daar zijn ze niet op voorraad. Ze zijn inmiddels iets duurder dan wat ik er voor betaald had, maar het mooie van flatwounds is dat ze zichzelf terug verdienen omdat je ze veel minder vaak vervangt, dus dat is geen issue.

Ik heb trouwens ook de Thomastiks geprobeerd; ik vond ze iets TE soepel, daardoor kon ik de snaren niet zo laag afstellen als bij de EB Cobalts (Ik speel ook een halve toon lager gestemd, dat kan een factor zijn). De Thomastiks hadden ook redelijk veel middentonen, en wat minder diepte in het geluid. De EB Cobalts hebben dat weer wel.
Fender CS '59 Precision - Sandberg Forty Eight - Vanderkley Aurora - Vanderkley 210MNT - Vanderkley 212MNT
Gebruikersavatar
astar
Berichten: 321
Lid geworden op: 03 dec 2003, 10:41

Bericht door astar »

Misschien is het geen populaire snaar, ik zie hem namelijk niet echt vaak voorbij komen, maar heb je ook de half round in overweging genomen?

Ik speel zelf op de set voor 5-snaar en het bevalt me reuze. Mooi volle tone en toch wat meer bite...
Qua snaarspanning wat lager dan de chromes en de stroevigheid die ik voelde bij de chromes heb ik hier niet meer.

En qua prijs nu behoorlijk gunstig :)

https://www.bax-shop.nl/elektrische-bass ... cificaties
lijkt me enig
Gebruikersavatar
Thunderstruck
Berichten: 1039
Lid geworden op: 28 jul 2006, 17:01

Bericht door Thunderstruck »

Het is ook een beetje afhankelijk van je speelstijl.

Ik merkte dat ik de Thomastiks heel mooi vond klinken, en lekker vond spelen. Op de bank.

Live kon ik er helemaal niets mee. Dan speel ik te hard en dan slaan ze dood. Je moet zacht aanslaan, en dan klinken ze fenomenaal.

Daarna ben ik overgestapt naar Labella FS. Niet zo lomp als de James Jamerson Labellas, erg fijn!
Plaats reactie