Vinger spierpijn?

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dimihesperian
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2015, 11:33

Vinger spierpijn?

Bericht door dimihesperian »

Hallo allen!

Ik speel sinds een aantal weken weer regelmatig bass (normaal eigenlijk gitaar, maar he) en in de huidige setting en muziek die er gespeeld wordt doe ik dat met plectrum.

Maar wat ik merk als ik toch enige tijd gespeeld heb en de dag erna dat ik bij mijn wijsvinger (in het gebied van het eerste vingerkootje) toch wel een bepaalde pijn onstaat die ik eigenlijk alleen zou kunnen omschrijven als een soort spierpijn die je voelt bij het gebruiken van de vinger. Had al meerdere mensen gezien dat ze pijn aan hun handen hadden omdat ze met hun vingers speelde, maar ik moet toegeven dat ik niet verwacht had dat het pijn zou doen om te bassen met plectrum ?

Iemand dit toevallig ook een keer opgemerkt? Misschien wat tips om het te verminderen? Ik probeer het niet te overbelasten, maar als het meer een kwestie is van lichamelijke gewenning dan bijt ik er wel door heen!
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8204
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Bericht door Peachabell »

In je vingers zitten geen spieren, wel pezen verbonden met spieren in je onderarm.
Dus heb je vermoedlijk pijn in je pezen.
Dat ontstaat vaak wanneer er spanning op pezen komt te staan, die normaal niet op die manier gebruikt worden.

Wat ik zelf opgemerkt heb bij zowel plectrum als fingerstyle, is dat het belangrijk is om niet te verkrampen tijdens je spel.
En niet te snel, snel willen spelen. Eerst de techniek voldoende beheersen, voor je als een waanzinnige tempo gaat proberen te maken.

Misschien heeft het ook te maken met de manier waarop je het plectrum vasthoudt.
Ik hou 'm altijd stevig onder de duim, op het middelste wijsvingerkootje, tussen de huid van de vinger, het voorste en onderste kootje er omheen gebogen.
Niet tussen m'n wijsvingertop en duim dus.
Laatst gewijzigd door Peachabell op 09 nov 2015, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Wel even goed in de gaten houden. Dit zijn voorbodes van flinke blessures die je een half jaar tot een jaar kunnen afhouden van muziek spelen.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Asat77
Berichten: 78
Lid geworden op: 26 jan 2014, 18:13

Bericht door Asat77 »

Pijn is nooit goed, dat is een teken waar je wat mee moet. Ik zou adviseren er een basdocent naar te laten kijken, die ziet waarschijnlijk wel wat er loos is. Ik kan bijvoorbeeld zelf (nog) niet met plectrum spelen omdat mijn pols die bepaalde houding/draai niet kan maken. Daar kwam ik achter bij de cesartherapie. En forceren is vragen om blessures.
Gebruikersavatar
dimihesperian
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2015, 11:33

Bericht door dimihesperian »

Peachabell schreef:In je vingers zitten geen spieren, wel pezen verbonden met spieren in je onderarm.
Dus heb je vermoedlijk pijn in je pezen.
Dat ontstaat vaak wanneer er spanning op pezen komt te staan, die normaal niet op die manier gebruikt worden.

Wat ik zelf opgemerkt heb bij zowel plectrum als fingerstyle, is dat het belangrijk is om niet te verkrampen tijdens je spel.
En niet te snel, snel willen spelen. Eerst de techniek voldoende beheersen, voor je als een waanzinnige tempo gaat proberen te maken.

Misschien heeft het ook te maken met de manier waarop je het plectrum vasthoudt.
Ik hou 'm altijd stevig onder de duim, op het middelste wijsvingerkootje, tussen de huid van de vinger, het voorste en onderste kootje er omheen gebogen.
Niet tussen m'n wijsvingertop en duim dus.
Ah zo! Ja dat was mijn meest creatieve manier om het te schrijven, maar je hebt inderdaad gelijk!

Ik zal de manier zoals je omschrijft eens uitproberen, lijkt me een goed alternatief, bedankt :D
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Bericht door Hagen »

Ik verkramp als mijn volume niet hard genoeg staat en ik dus harder ga werken.
Hoe doe ik het nu: Het volume wat omhoog en dan een ontspannen fingerstyle die minder hard de snaar hoeft te raken. Zo "haal" ik Ace of Spades en Paranoid.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Bericht door MaartenV »

Plectrum hou ik eigenlijk altijd tussen duim en middelvinger. Kost me minder kracht/energie en speelt snel zat. Ene meneer Van Halen schijnt dat ook te doen (op zijn eiersnijer)...
Het is makkelijker als je denkt.
Plaats reactie