Strakkere B-snaar

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Strakkere B-snaar

Bericht door sju_art »

Ik moet een nieuw setje snaren kopen voor mijn Yamaha BB5N nu de B snaar is gesprongen ;).

Ik vond mijn vorige B-snaar erg slap maar begreep dat er meerdere wegen naar Rome zijn, wat betreft snaar spanning en speelbaarheid? De snaar kletterde nogal en als dat zo hoort dan prima, maar ik meende ergens te lezen dat iedereen het weer anders op z'n bas heeft zitten.

Wie speelt er wel eens wat metal (dus o.a. veel triple picken) op een B-snaar (standaard B tuning)? En welke diktes kun je aan raden voor een "strakke" B snaar. Omdat ik niet weet wat er op zat, zou ik jullie ervaringen graag willen weten zodat ik daarmee kan gaan shoppen (nu zou er welk standaard setje er maar op de plank ligt op komen).

Dus wat zit er op qua diktes/merk en waarom?

Thnx.

Sjoerd
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

Hoe strak een B-snaar klinkt heeft vaak te maken met de bouwkwaliteit van de bas. Een langere mensuur heeft ook invloed op de strakheid, maar er zijn genoeg 34" mensuren met een goede B.

Ik speel op diverse merken snaren en allen hebben ze een strakke B op mijn bassen.

Ernie Ball Cobalts .45 - .130 (hoge snaarspanning)
DR Lowriders Nickel .45 -.125 (hoge snaarspanning)
DR Sunbeams nickel .45 - .125 (lage snaarspanning)
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Bericht door sju_art »

Weet alleen dat ik een Yamaha BB5N heb... ;).

Bedankt voor de input, nu heb ik dus al 2 merken/diktes die ik eventueel zou kunnen proberen (die 2 met hogere snaar spanning).
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

sju_art schreef:Weet alleen dat ik een Yamaha BB5N heb... ;).

Bedankt voor de input, nu heb ik dus al 2 merken/diktes die ik eventueel zou kunnen proberen (die 2 met hogere snaar spanning).
Snaren 'proberen' is geen goedkope hobby :D :mrgreen:
Als je wat meer reacties krijgt, zal ieder zijn merk promoten omdat dat voor hen werkt. Je moet het zelf uitvinden wat jij het beste vind
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
Gebruikersavatar
WahWow
Berichten: 179
Lid geworden op: 25 nov 2011, 20:27

Bericht door WahWow »

Mijn Yamaha TRB 5-II heeft een mensuur van 34" en herken je probleem. Die DR-snaren zijn goed en Helder met een hoofdletter. Iets lagere snaarspanning hebben de Dunlop-snaren. Die zijn voor mij inmiddels vaste prik (meer vanuit financiële overweging want die DR-snaren zijn bijna het dubbele.). De B is zeker niet slap voor mijn smaak. Misschien hierna iets strakkers proberen voor het contrast.
Basses: Yamaha TRB5-II / Fender Precision Nate Mendel Signature
Effects: EBS MultiDrive / MXR MXR M288 Bass Octave Deluxe / Dr. J. Sparrow
Amp: Eden E10
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Bericht door sju_art »

Het is zeker een dure hobby, maarja er is ook maar 1 weg om te leren en dat is door te proberen :D.

Beide bedankt voor de input. Een vriend van mij adviseerde via lordofthestrings.com te bestellen? Dan zou ik zoals het nu lijkt het beste een DR hoge snaarspanning B/snaar/setje kunnen proberen te vinden daaro.
Owjeej
Berichten: 403
Lid geworden op: 20 okt 2006, 18:47

Bericht door Owjeej »

Je was al gewaarschuwd, maar nu krijg je toch ook mijn 'persoonlijk gekleurde tip' :D

Ik zou, als je toch wil experimenteren, ook eens d'Addario's proberen. En dan dikkere: 130 bijv.
Door de massa is de snaar wat trager, wat kan bijdragen aan een 'strakker' gevoel. Daarnaast zijn d'Addario's ook wat beter te betalen dan DR's, wat gezien je wil om te proberen best fijn is.

Overigens ben ik wel pas tevreden geraakt met de spanning/strakheid van mijn B-snaar toe ik switchte naar 35"
Fender Custom Shop Limited Edition NOS '62 Precision Bass
Fender American Vintage Reissue ‘63 Precision Bass
Fender MIJ Jazz Bass
Ibanez SRSC805
Dean Playmate, my first love.
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Bericht door sju_art »

Bedankt voor de tip. De Yamaha is even m'n beperkende factor; speel nu een jaar, dus probeer even het beste te halen uit wat ik heb, voor dat ik verder investeer.

Zal eens kijken wat die setjes en snaren doen ;).
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Bericht door sju_art »

Totaal onbekend zijnde met snaren bestellen.

Welke hebben nu een .130 B snaar bij de basgitaar snaren;
https://www.lordofthestrings.com/lots/RA ... .html#1010" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zie wel een paar .110 bij bepaalde setjes?
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Bericht door sju_art »

ah 1 tje gevonde al;
https://www.lordofthestrings.com/lots/RA ... 00005.html" onclick="window.open(this.href);return false;

edit; heb ze allemaal gevonden XD. Nog een bepaalde D'darrio serie die men kan aanraden? En .130 lijkt voor de B snaar best normaal, is een .135 dan mogelijk nog strakker?
Gebruikersavatar
nangyala
Berichten: 1152
Lid geworden op: 15 mei 2006, 09:59

Bericht door nangyala »

sju_art schreef:ah 1 tje gevonde al;
https://www.lordofthestrings.com/lots/RA ... 00005.html" onclick="window.open(this.href);return false;

edit; heb ze allemaal gevonden XD. Nog een bepaalde D'darrio serie die men kan aanraden? En .130 lijkt voor de B snaar best normaal, is een .135 dan mogelijk nog strakker?
Kijk
of je wel zo een dikke snaar door je brug krijgt
Drums may get yer foot tapping, but the bass puts the grind in yer behind alt.guitar.bass quote
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Bericht door sju_art »

Zal even kijken hoeveel ruimte de huidige snaar heeft idd ;). Met 30 a 40 euro per setje zou het jammer zijn als het niet past idd.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1201
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

sju_art schreef:Bedankt voor de tip. De Yamaha is even m'n beperkende factor; speel nu een jaar, dus probeer even het beste te halen uit wat ik heb, voor dat ik verder investeer.

Zal eens kijken wat die setjes en snaren doen ;).
Echt met alle alle respect (we komen allemaal uit die situatie) maar als je een jaar speelt, is een Yamaha BB5N waarschijnlijk niet je beperkende factor.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
sju_art
Berichten: 42
Lid geworden op: 09 okt 2015, 10:58

Bericht door sju_art »

Dat bedoelde ik exact zo, maar ik had besloten dat heel onduidelijk neer te zetten ;).
roi
Berichten: 98
Lid geworden op: 02 jul 2011, 01:47

Bericht door roi »

Speel altijd de relatief goedkope d' addarrio's 160 series met .135 B op een 34 " mensuur (G&L 2500 tribute) en bevalt goed qua spanning en geluid.

Bij mijn Warwick streamer wat minder want daar moet een einde van de snaar op de brug eigenlijk wel getaperd zijn...die klonk niet tof maar spanning was ok/prettig, voor wat het waard is....

Kocht dan vaak een 4 snaar dubbelpack (vaak aanbiedingen) en 2 losse b-snaren heb je 2 setjes voor ~35 euro ;-)
Fender Modern Player, Spector Coda IV +V
Plaats reactie