Drop-D toon hoger op de hals

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Drop-D toon hoger op de hals

Bericht door maartenmeeuws »

Ik heb een Fender Classic 60s Jazz Bass MIM (met Ernie Ball Bass Hybrid Slinky 45 - 105) in Drop-D gestemd staan.
Ik stoor me enigszins aan de toon die ik krijg wanneer ik op de lage D-snaar hoger op de hals speel, bijvoorbeeld rond de 10de fret. Ik heb een audiobestandje gemaakt om dit te verduidelijken. Baslijnen van Tool lenen zich hier uitstekend voor. :wink: Vooral als je ze zo slordig speelt... :facepalm:

https://home.vodafonethuis.nl/familie-me ... -issue.mp3
Er staat overigens een lichte overdrive aan tijdens de opnames.

Wat zou dit "probleem" kunnen verhelpen?
  • Dikkere snaren (bijvoorbeeld Bass Power Slinky 55-75-90-110)
  • De actie van de snaren, deze is nu ongeveer 3mm
  • Verbeteren van mijn speeltechniek (bijv. aanslagpositie, momenteel ter hoogte van het halselement)
  • Is het een typisch 60s J-Bass issue?
  • Of iets anders?
Alvast dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
frieteboer
Berichten: 588
Lid geworden op: 21 aug 2008, 12:57

Bericht door frieteboer »

Dikkere snaren zouden inderdaad kunnen helpen, omdat de snaar uitslag iets minder wordt, MAAR dat kan wel een ander effect hebben. Je actie kan groter worden doordat de hogere snaarspanning de hals wat krommer trekt. Dat hoeft op zich niet erg te zijn als je je er niet aan stoort. Je kunt anders de halspen een fractie aandraaien waarmee de actie weer lager wordt, en als je dan nog steeds geen ratels hebt en ook niet op de lagere posities, en de actie bevalt je, Prima.

Een andere optie is je brugzadeltjes iets verhogen daardoor wordt je actie groter maar dit kun je weer opvangen door de halspen ietwat aan te draaien. Draai de brugzadeltjes zo hoog dat je tussen de 12e en 20e fret geen ratels hebt van aanlopende snaren. Vervolgens compenseer je de hogere actie met het aandraaien van de hals pen (let op voorzichtig en max 1/4 slag per keer). tevreden over de actie check dan of je geen ratels hebt op de lagere posities. Is dit wel het geval zit je eigenlijk ver aan de limiet wat er met die hals mogelijk is (zonder de hals in zijn geheel te "tilten", daarmee is vaak nog wat mogelijk qua fijnafstelling)

Ik hoop dat je er wat aan hebt en in ieder geval succes ermee.

EDIT: Overigens als het je niet uitmaakt een iets hogere actie te hebben dan is het eenvoudig! Dan draai je de brugzadels omhoog en klaar ben je.

| Human Base basses | EBS amplification |
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Drop-D toon hoger op de hals

Bericht door maartenmeeuws »

Dank voor je reactie.

Het gaat me eigenlijk niet echt over het ratelen van de snaren, maar meer om de klank van de noot zelf. Er zit uiteraard een verschil tussen de klank van bijvoorbeeld een G op de A-snaar (10e fret) en een G op de (hoge) D-snaar (5e fret), maar het verschil van klank op de lage D-snaar vind ik veel meer afwijken dan op andere snaren. Bij hardere stukken mis ik dan de 'attack'. De toon is dan veel ronder.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Bericht door Basvarken »

Dikkere snaren kopen. Een E-snaar naar drop-D zal bijna altijd te lage snaarspanning hebben, met alle gevolgen van dien. Probeer eens een 50-115 set.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
maartenmeeuws
Berichten: 44
Lid geworden op: 17 dec 2012, 09:13

Bericht door maartenmeeuws »

Bedankt! Ik ga het eens proberen.
Plaats reactie