Snaren voor een zweterig iemand

Plaats hier berichten over alles wat met basgitaren en het bespelen van de basgitaar te maken heeft.
Plaats reactie
MikeBoscky
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2015, 20:36

Snaren voor een zweterig iemand

Bericht door MikeBoscky »

Hallo allen,

Ikzelf heb nogal last van ''zweethandjes'', dit ten nadele van mijn bassnaren die hierdoor aanzienlijk langer meegaan en snel al dof klinken. Nu hoorde ik van een vriend van mij dat er ook bassnaren zijn met een plastic coating / laagje . Heeft iemand hier misschien meer informatie van, of heeft iemand misschien een goede suggestie voor snaren voor iemand met zweterige handen?

Alvast bedankt mede-bassers
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Elixir! Die hebben inderdaad een coating. Ik heb precies hetzelfde probleem en dat zijn de enige snaren die enkele maanden meegaan hier. Ter vergelijking, een setje d'Addario houdt het bij mij doorgaans 2-6 dagen vol, dan klinken ze echt niet meer. Set Elixir toch wel een maand of 3-4.
Ze zijn duur in de aanschaf, maar op termijn ben ik er veel goedkoper mee uit.
MikeBoscky
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2015, 20:36

Bericht door MikeBoscky »

Dus de Elixer strings bevatten die ''plastic'' achtige coating waardoor de snaar glad aanvoelt?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Klopt!
MikeBoscky
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 nov 2015, 20:36

Bericht door MikeBoscky »

Dan zullen we daar maar is in moeten investeren. Om de week nieuwe snaren kopen omdat ze dof gaan klinken word je ook niet blij van :p

Bedankt voor uw advies!
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Bericht door Muziekschuur »

Afdoen met een droge handdoek na het spelen?
Een heel klein beetje kruipolie... Zou kunnen helpen?
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Bericht door deevit »

Wil toch echt geen kruipolie aan m'n snaren hebben...
Afnemen helpt iets. Ik heb ook een tijdje structureel voor het spelen m'n handen gereinigd. Hielp zeker voor de levensduur van de snaren, maar dat vet/talg/zweet heb je niet voor niets... Speelde m'n vingers toen heel vlot kapot.

Ik heb er inmiddels vrede mee en weet welke snaren ik moet kopen voor een frisse sound.
Gebruikersavatar
evertalbers
Berichten: 908
Lid geworden op: 13 jan 2009, 22:43

Bericht door evertalbers »

Rvs snaren zijn iets minder gevoelig voor bodily fluids, maar die klank moet je wel liggen. En Elixers of andere gecoate snaren zijn absoluut de beste keus om al eerste te proberen in jouw geval. Het zijn mijn favoriete snaren.
Gebruikersavatar
baskruit
Berichten: 1199
Lid geworden op: 14 jul 2011, 13:55

Bericht door baskruit »

Elixir, prima keuze. Het setje op mijn jazz bass gaat alweer zo'n anderhalf jaar mee en klinkt nog fris.
DR heeft ook coated strings maar die vond ik niks. Klonken in mijn beleving net zo snel dood als reguliere snaren.
Druk op CTRL-W voor de advanced options
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Bericht door BassKees »

+1 voor Elixir wat mij betreft. Afgelopen week heb ik mijn halfjaarlijkse setje er weer opgezet.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Bericht door padawatje »

Elixir was één van de eertse, maar ondertussen hebben veel meer fabrikanten snaren met een coating in hun assortiment : https://www.thomann.de/be/coated_strings_for_bass.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Bericht door Rieno »

Wel 3!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
didi
Berichten: 1992
Lid geworden op: 14 dec 2014, 16:22

Bericht door didi »

Je kunt je handen ook insmeren met zinkzalf ( niet vlak voor het spelen maar 's avonds of 's ochtends). Dat remt voor enkele dagen de zweetklieren. Je houdt dan langer droge handen. Helpt ook tegen zweetvoeten naar het schijnt. Zinkzalf kost bijna niets.
Je moet het wel een paar keer herhalen voor een goed resultaat.
jasmetmouwen
Berichten: 146
Lid geworden op: 03 jul 2014, 16:09

Bericht door jasmetmouwen »

Mijn oude basleraar zei altijd "voor het bassen, handen wassen". En dan achteraf je snaren met een droge doek afvegen. Sindsdien gaan mijn snaren veel langer mee.
Squier JV Jazz Bass (1982)
Fender Classic Series 50's Precision Bass
Squier Classic Vibe 60's Precision Bass
Fender JMJ Mustang Bass
Plaats reactie